Gå til innhold

Verdi på gammel, men god server


v0id

Anbefalte innlegg

Har fått tak i en HP LH3 Netserver, og er nyskjerrig på hva denne kan være verd.

 

Specs:

 

3x 9GB SCSI-disker

P2 450MMX \m ECC (Med mulighet for dual)

128MB Sdram (4 slots, max 1gb)

CD-ROM

Tapestasjon

Plass til 15 SCSI-disker, med hotwap

Mulighet for RAID 50, RAID 30, RAID 10, RAID 5, RAID 3, RAID 1

10 PCI-spor

350Watt PSU

 

hp_lh3.jpg

 

Tro meg, den er ENORM! :D

 

5x 120MM delta-vifter gjør også sin del av jobben mtp støy. :p

Noen som har noen prisoverslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det kan brukes større harrdisker, slik som selges til vanlig idag i den?

Kan jeg bruke ata/sata-disker i den også? Isåfall, hvor mange?

Det burde vel gå, men da må du kjøpe egne SATA-kontrollerkort som settes i PCI-portene. Det er ikke meg bekjent at SCSI-disker skulle ha en annen størrelse enn vanlige 3,5"-disker, så du kan altså ha 15 disker i den. Med litt modde-kreativitet får du kanskje enda flere i den.

 

Men denne serveren er ikke mye å ha på i dag, jeg ville i allefall ikke betalt noe for den. Om du har planer om å sette opp en server, og trenger kabinettet, kan jo det være verd noe for deg likevel.

Lenke til kommentar

Det kan du nok bare glemme, da SCSI opplegget i kabinettet allerede er lagt opp. Det krever MYE arbeid å modde dette til ATA / S-ATA standard.

 

Men for en som har tilgang på disker og som trenger en enkel filserver kan dette være verdt noe. Ellers ville jeg ha holdt meg unna.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Det kan du nok bare glemme, da SCSI opplegget i kabinettet allerede er lagt opp. Det krever MYE arbeid å modde dette til ATA / S-ATA standard.

Om man skal bruke hot-swap-funksjonalitet på PATA/SATA-disker, er jeg enig med deg. Men om man bare skal ha en plass å feste diskene, kan jeg ikke forstå det store problemet. Sannsynligvis trenger man bare å skru ut noen skruer for å fjerne SCSI-/strømkontakten bak hver diskbrønn.

Lenke til kommentar

Det er jo en server beregnet på hardt belastede miljøer, så det er kun SCSI-disker som kan brukes i utgangspunktet.

Derimot burde det ikke være noe problem å få til IDE\S-ATA, men du må kjøpe egne PCI-kontrollere for dette. Det er ikke "lagt opp" noe, da det er en slags kasse med skinner man setter diskene i. Fjerner man denne kassen, har man ett åpet hull man kan sette diskrammer i.

 

Dette er jo ikke en server for hjemmebruk, men heller for bedrifter og skoler..

 

Fant en auksjon på Ebay hvor en kar solgte en makan til 5000,-.

Lenke til kommentar

Skal love deg at de SCSI diskene du har i den serveren der er tregere enn helt vanlige ATA 7200RPM disker i dag.

 

I tillegg har den latterlig lite minne og en CPU som ikke takler nyere OS. Ergo er den null verdt.

 

Når det gjelder disksystemet så er det garantert "lagt opp" noe. Disse diskskuffene har en kobling i bakkant som gir dem både strøm og signal. Disse føres igjen inn mot PSU og SCSI kontroller på maskinen.

 

5000,- for den haugen med foreldet maskinvare er latterlig. Jeg har en dual PIII 450 jeg kan selge for den prisen hvis noen vil ha... :D

 

-KJ

Lenke til kommentar

Når det gjelder dette utsagnet itt, så tror jeg du må revurdere litt.

 

En eldgammel server som så vidt klarer å dra Win2k server, men som i utgangspunktet var ultrakjapp på NT4 stiller ikke i samme klasse lenger. Selv om det er SCSI-basert disksystem på serveren betyr det ikke at den klarer hva som helst.

 

-KJ

Lenke til kommentar

PSU'n burde være ganske kraftig... sikkert verdt 2-500.

Kabinettet er sikkert fint for folk med sære behov, 500-1000.

 

Den er nok verdt opp mot 5000 om du finner en kjøper som har de rette behovene, og selger den ferdig satt opp med software. Sansynligheten for at du finner akkurat den kjøperen er ganske liten, dermed sitter du igjen med at bare PSU'n er salgbar.

Lenke til kommentar

Fin å bruke som en testserver for de som ønsker det, men ha den i produksjon er ikke noe særlig tess. Ville ikke gitt mere en 1000 for den.

 

Kikket akkurat på en Netfinity server:

Prosessor: Pentium 3 600MHz

Minne: 1024 Mb ( 2x512mb)

Harddisker: 4 stk 18,2Gb 10K-3 Wide Ultra2 SCSI 80P (Hot Swap)

Raid kontroller: Serveraid-3LULTRA 2 SCSI

Backup: Segate DAT24 (opp til 24Gb kapasitet)

Optisk: Cd rom

Pris kr 5000 + moms og denne har nå stått i 3 mnd til salgs.

 

Denne er jo ett par hakk bedre sån sett...

Lenke til kommentar
Fin å bruke som en testserver for de som ønsker det, men ha  den i produksjon er ikke noe særlig tess. Ville ikke gitt mere en 1000 for den.

[...]

Pris kr 5000 + moms og denne har nå stått i 3 mnd til salgs.

 

Denne er jo ett par hakk bedre sån sett...

Den er verdt mer for den rette kjøperen, men siden den kjøperen er så godt som umulig å finne må man sette ned prisen og håpe at det er noen nerder med sære interesser som finner annonsen.

Beste odsene for å finne den rette kjøperen er muligens å gå via firma som driver med slikt.

 

Edit: quote-feil

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...