Gå til innhold

Forsjellen mellom klasse A og klasse B forsterkere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker har klasse A forsterkere en jevn strømtilgang som sikrer at den aldri må "hente mer" fra strømnettet i perioder hvor musikken blir ekstra kraftig, det blir som batteridrift (veldig stabil strømforsyning), mens med vanlig B klasse går det i "rykk og napp".

 

Tror man skal være rimelig kresen for å høre forskjell uansett. Men A klasse skal altså ha mest balansert strømtilførsel, noe som igjen skal sikre større kontroll over musikken. Særlig klassisk musikk vil dette merkes ved.

 

Skyt meg om jeg tar feil. Begynner å bli en del år siden jeg mistet interessen for slikt fordi jeg ikke har gullører :)

 

Jeg husker noen Technics forsterkere som faktisk hadde innebygget batteri som sikret denne typen jevn strømtilførsel.

Endret av Hidden
Lenke til kommentar

Det finnes lite rene klasse B lydforsterkere. Jeg tipper du egentlig spør om forskjellen på klasse A og klasse A/B.

 

Klasse A er regnet som det audiofile valget, men det har sine begrensninger som gjør at A/B vil fungere bedre i mange tilfeller. Problemene med klasse A er bl.a. høy tomgangsspenning. Det kreves altså bedre (=dyrere) kjøleløsning på en klasse A forsterker. I tillegg må forsterkerkomponentene være av meget bra kvalitet for å kunne tåle den kontinuerlige, høye temperaturen. En lavkvalitetskondensator står i fare for å kunne tørke ut eksempelvis. Det kreves også en kraftig strømforsyning for å ikke generere for mye støy på signalet. Det audiofile utbyttet av en klasse A forsterker er blant annet bra lydkvalitet som følge av komponentenes temperatur. Høy varmeutvikling betyr også lavere effektivitet = lavere utgangseffekt.

 

Klasse A/B og B har noe mer støy på signalet som følge av at transistorne brukes som brytere.... Dette betyr egentlig bare at en komponent må gjøre noe den ikke er så flink på i AB og B, mens den ikke trenger dette i klasse A. Kombinasjonen av klasse A og B gjør at forsterkeren vil fungere som klasse A ved et gitt effektområde, og klasse B videre.

 

Her finner du en ganske teknisk forklaring som konsentrerer seg mest om klA.

En enkel forklaring fra en bilstereo-side (innlegget av Snurre Sprett).

 

Knut

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...