Gå til innhold

Kjøpshjelp ang. Elkjøp "billig" PC


MikeLevy

Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjæresten min vurderer å kjøpe seg en bærbar maskin.

Hun er opptatt av praktiske ting slik som mange USB porter, CD/DVD brenner, fin skjerm ;) og slike ting

Er det noen her som kan gi meg litt feedback på denne maskinen:

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi..._vartypes_text#

 

 

Evt. hvis noen vet om noen andre maskiner i prisklassen 7000-9000 setter jeg pris på alle tips.

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alternative billig-bærbare:

 

7495,- Asus 15" TFT (XGA) XP 2800+ Radeon 9200 32MB 256MB 40GB DVD+CD-RW, XP H . Ukens tilbud på PS Data. Inkluderer veske og mus. Har brukt en slik litt, og kan gi ytterligere opplysninger om det ønskes.

 

6995,- HP Pavilion ze4907 15"XGA Cel M330(1.4),256MB,40GB,DVD/CDRW, XP H. Billig Celeron-M fra Komplett.

To meget gode forslag det der!

 

Personlig hadde jeg gått for ASUS`en, da denne ser :dribble: ut og har et ganske ok skjermkort..

 

Skulle jeg prioritert batterikapasitet, tror jeg den siste hadde blitt et godt valg!

Lenke til kommentar
Alternative billig-bærbare:

 

7495,- Asus 15" TFT (XGA) XP 2800+ Radeon 9200 32MB 256MB 40GB DVD+CD-RW, XP H .  Ukens tilbud på PS Data. Inkluderer veske og mus. Har brukt en slik litt, og kan gi ytterligere opplysninger om det ønskes.

 

6995,- HP Pavilion ze4907 15"XGA Cel M330(1.4),256MB,40GB,DVD/CDRW, XP H. Billig Celeron-M fra Komplett.

Fortell gjerne om erfaringen din qwert, og til dere andre, takk for god hjelp :thumbup:

Ser dere noe negative ting med den fra Elkjøp tråden startet om?

Lenke til kommentar
Alternative billig-bærbare:

 

7495,- Asus 15" TFT (XGA) XP 2800+ Radeon 9200 32MB 256MB 40GB DVD+CD-RW, XP H .  Ukens tilbud på PS Data. Inkluderer veske og mus. Har brukt en slik litt, og kan gi ytterligere opplysninger om det ønskes.

 

6995,- HP Pavilion ze4907 15"XGA Cel M330(1.4),256MB,40GB,DVD/CDRW, XP H. Billig Celeron-M fra Komplett.

Fortell gjerne om erfaringen din qwert, og til dere andre, takk for god hjelp :thumbup:

Ser dere noe negative ting med den fra Elkjøp tråden startet om?

negative ting:

 

- 1024 x 768 XGA (Uff..)

- Ni-MH Batteri (kort levetid, byttes ofte)

- Ikke infrarød port

- Brukstid 135minutter (tipper ca. 1,5timer I virkeligheten)

Lenke til kommentar

tatt en titt på den elkjøp maskinen. Synes ikke det er så mye for pengene her.

Bare 256 ram og skjermkort som tar fra dette i tilegg. (såkaldt Shared skjerm-minne)

 

Synes ikke det virker som noe bra kjøp den der jeg.

 

Og om du legger 2-3 tusen extra i potten så får du mye bedre og noe som faktisk varer i et par år.

 

 

Egenskaper - PB ENC3300

Prosessortype Mobile AMD Athlon XP

Minnetype DDR

Minne i MB 256

Maksimum minne 512

Cache i Kb 512

Hardisk kapasitet i GB 40

Lydkort Onboard AC 97 Compliant

Lydkort i bit 16

Type grafikk kort SiS740

Grafikkminne i MB 64 Mb Shared

TV-ut tilkobling

Medfølgende modem Analog (56k)

Medfølger nettverkskort

Type nettverk/LAN kort 10/100 Mbit

Kombinert eller separat DVD/CDRW Kombinert

CDRom hastighet 24

DVD hastighet 8

CDR/RW hastighet 16x, 10x

DVD/RW hastighet 4x, 2x

Diskettstasjon

Minnekort leser

Andre hardware produkter

Skjermtype LCD

Maksimal oppløsning på skjerm 1024 x 768 XGA

Størrelse på skjermen i tommer 15.1

Antall PCMCIA tilkoblinger 1

PCMCIA type type II

Antall USB 1 0

Antall USB 2 3

Antall FireWire (IEEE 1394) 1

RCA tilkoblinger

S-VHS tilkobling

Infrarød port

COM port

Annen tilkobling

Lenke til kommentar
Fortell gjerne om erfaringen din qwert, og til dere andre, takk for god hjelp  :thumbup:

Ok. Her er så mye av en minitest som jeg orket å skrive på 20 minutter.

 

Asus A2536DC-BH

 

Byggekvalitet/Størrelse/Vekt:

Stort sett plast, men virker solid bygget. Ingen slark og knirking. Vekten er godt fordelt. Skjermlokket gir et tilfredsstillende klikk når det lukkes og later ikke til å kunne åpnes ved et uhell under transport. Den veier 3417g med to minnebrikker og WLAN. Strømadapteret er heller ikke av de minste og på hele 120W. Utseendemessig går det i sølv og sort. Jeg synes den er ganske pen. Beklager det dårlige bildet. Bare et jeg hadde liggende på mobilen. Kan evt skaffe noen bedre.

 

Tilkoblingsmuligheter:

Meget bra. Stort pluss for 5x USB 2.0 og Firewire. Ellers: IR, TV ut, VGA, Paralell, Modem, LAN, 1X PC-Card. Har en ledig minneslott og mini-pci med opplagte antenner. Kortleser for Memory Stick(PRO)/SD/MMC.

 

Skjerm:

Skjermen er brukandes prisen tatt i betraktning. Lysstyrken er god og likeså den horisontale innsynsvinkelen. Vertikalt varierer kontrasten alt for mye etter min smak med innsynsvinkelen. Dette er altså ikke laptopen for de som liker å ha noen som leser over skulderen deres. Manuelle kontrastinnstillinger mangler, men man kan alltids justere noe i skjermdriveren. Størrelsen er faktisk hele 15.4' (målt >39cm) noe som gør at den lave XGA oppløsningen kanskje vil være ekstra merkbar for noen. Andre vil kanskje sette pris på at skjermen fysisk sett er stor.

 

Lyd:

Det innebyggede AC97-kodecet er et Realtek ALC650. Høytalerene er som på de fleste bærbare ikke noe å skrive hjem om sammenlignet med selv billige stasjonære høyttalere. Sammenlignet med andre bærbare, dog, er de ganske så bra. Med en egen 'basshøytaler' på undersiden og equalizer i driveren blir resultatet nogenlunde akseptabelt. Man kan også legge på forhåndsdefinerte EAX-profiler med reverb og ekko (samt lage sine egne) i vanlig windows for de (hvorfor?) som måtte like slikt.

 

Det er tre multifunksjonelle minijack inn-/utganger, som standard er satt opp som: Hodetelefon ut, Linje inn og Mic inn. Disse kan i driveren omkonfigureres til å gi analog 5.1 ut. Jeg hører ingen støy på hodetelefonutgangen, og lyden er jevnt over god i musikk og spill. Lydposisjoneringen i DS3D er også brukbar med hodetelefoner. Digital utgang mangler.

 

Pekebrett/Mus/Tastatur:

En Synaptics touchpad er alltid en Synaptics touchpad. Denne har to ekstra knapper som standard er satt til scroll opp/ned, men som kan omkonfigureres. Det følger med en Logitech trådet USB minimus med scrollhjul. Tastaturet er meget godt med god knapperespons og layout. Det finnes hurtigknapper for strømstyring, standard mailklient, nettleser og windows utforsker.

 

Optisk enhet:

Min er en Toshiba SD-R2512 som offisielt ikke leser DVD+R(W). Den har i realiteten ingen problemer med +R, men nektet å lese mine bedritne Optodisc +RW selv når de var bitsatt til -ROM. Har ennå ikke vært borti en enhet som *ikke* er en DVD+ brenner som kan lese disse, men for noen kan nok slikt være en faktor. Har ikke hatt noen problemer med lesbarheten på brente CDer. Lave feilverdier. Brenneren bruker Z-CLV, 8-12-16-20-24X, og når maks hastighet ved ca. 65 minutter. En full 80 minutters CD tar 5.34. DVD-lesing er på 8X.

 

Ytelse:

3DMark 2001SE: 4621

PCMark 04: 3064

 

PowerNOW!-nivåene er på 400Mhz 1.3V, 800Mhz 1.3V, 1533Mhz 1.35V, og 2133Mhz 1.6V.

 

Maskinen føles meget responsiv og kan trygt sammenlignes i ytelse med en tilsvarende desktop Athlon XP. Spill opp til 'fjorårets nivå' går greit. Har prøvd GTA Vice City, Splinter Cell og Warcraft III. Alle kjørte akseptabelt, men de som er ute etter oppløsninger utover XGA på en ekstern skjerm bør nok se etter en kraftigere grafikkløsning. For sporadisk rekreasjonsspilling er den imidlertid mye bedre enn tilsvarende priset modeller med integrert grafikk.

 

Batteritid:

DVD: PowerDVD (hw-akselerasjon på), fult volum, LOTR-Fellowship of the ring, 2t 36min.

Kontorbruk: LAN, Office, Winamp (hodetelefoner), noe bruk av CDROM, ca. 2t 40min.

Skrivemaskin: Kun word, dimmet skjerm til under 1/3. I overkant av 3 timer.

 

PowerDVD var satt til å svslutte avspilling på 4% batteri. Tiden på DVD-testen er lest av telleren i PowerDVD etter at maskinen er hentet tilbake fra standby og filmen startet igjen. På kontortestene ble maskinenen skrudd av i løpet av en ti minutters tid etter at lavt-batteri indikatoren (8%) var kommet på. Tidene er sånn nogenlunde riktige her, men jeg fulgte ikke så nøye med.

 

Støy:

Det hender at viften (3000 RPM) spinner opp noen sekunder under vanlig kontorjobbing. Dette skjer ikke ofte for meg, eller er særlig støyende, men kan kanskje gi et blikk i helt stille omgivelser. Den slår inn ved 55 grader, og i et varmt uventilert rom kan en ende opp med noe slikt som at viften går i fem-ti sekunder en gang i minuttet. Jeg skulle ønske ASUS hadde implementert en lavere viftehastighet for situasjoner med lav-middels last. Ved full CPU-hastighet (2133Mhz) går viften konstant, og støyer sånn midt på treet av bærbare jeg har vært borte i. Lyden er ikke av den høyfrekvente sorten, men et kosntant sus som nok kan irritere noen.

 

Bundel:

Totalt sett svært bra: En romslig ASUS bæreveske følger med. Den virker å være av god kvalitet. Som nevnt er det også en Logitech mus. Av software finnes PowerDVD 5, MediaShow SE, og en (overraskende lite) redusert utgave av PowerDirector PRO 3.0. Alle fra Cyberlink. Videre medfølger Nero 6 OEM, en CD med spilldemoer, samt fullversjoner de to halvkjipe spillene GunMetal og Battle Engine Aquila. Dirver-cd og restore-cder for XP er også med. Lite minus for (den dessverre stadig oftere) mangelen på en vanlig XP-cd (jeg foretrekker å streamline så mye som mulig av oppdateringer før installasjon).

 

Øvrig:

Maskinen kan spille musikk CDer selv om den er slått av. Start/pause-, stopp-, skip-, og volumknapper finnes i front. Under Windows styrer disse Windows Media Player.

 

Konklusjon:

Jack of many trades - master of none. Ålreit batteritid, men ikke *god*, og maskinen vil nok bli for stor og tung for enkelte om man skal bære den med seg mye. Jevnt over meget bra ytelse og tilkoblingsmuligheter, men samtidig er grafikkløsningen hakket for svak til å kunne virkelig nytes i spill med en ekstern skjerm (>=1024x1280). Dette sammen med mangelen på digital ut for lyd kan diskvalifisere den som en skikkelig desktoperstatter.

 

Jeg hadde et ganske begrenset budsjett for valg av jobb-pc til meg selv, og endte på denne. Det angrer jeg *ikke* på. Så lenge man er oppmerksom på manglene den har får man en svært fleksibel bærbar til en svært billig penge. Anbefales som billig alt-mulig-PC, eller en nummer-to-maskin.

 

Tildeles min private Veldig-mye-for-pengene-pris.

post-72-1098897188_thumb.jpg

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Takker qwert. Utrolig hyggelig gjort med en så inngående forklaring.

Bare hyggelig.

 

Her er forøvrig noen bedre bilder. Behendig rappet fra en tsjekkisk anmeldelse (for de som måtte skjønne språket). Bortsett fra at tastaturet ikke er norsk på bildene er den lik min.

 

Touchpad og mediekontroll

Luftuttak bak

Heatpipe og CPU-rom

Underside, batteri og transformator

Profil, venstre side

Profil, høyre side

Profil, bakfra

Profil, forfra

Tastatur, høyreside

Tastatur, hele

Underside, hele

Lokk, lukket

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...