Gå til innhold

Elektromagnstisk skjerming


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Jeg lurer på å lage et kabinett i tre.

 

Så er det jo dette med elektromagnetisk skjerming, da. Jeg er lite interessert i snø på TV-en, støy på FM-båndet eller blurrete skjerm.

 

1. Er det noen som vet i hvilken grad dette vil utgjøre et problem i praksis?

2. Hva slags materiale må jeg bruke til skjermingen, og hvor "tett" må det være?

3. Er det kun hovedkortet som bør skjermes, eller bør HDer og cd-romer også pakkes inn?

 

Håper noen kan hjelpe :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg så veldig peiling på dette, men jeg kom bare på noe...

 

På noen Dell-maskiner jeg en gang hadde, og hvor kabinettet var mye plast og lite metall, var det sprayet på kobber på mye av innsiden av kabinettet. Kanskje dette kunne være noe å prøve... Aner ikke selv, noen som vet?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-02 00:45, arehb skrev:


Jeg lurer på å lage et kabinett i tre.


Så er det jo dette med elektromagnetisk skjerming, da. Jeg er lite interessert i snø på TV-en, støy på FM-båndet eller blurrete skjerm.


1. Er det noen som vet i hvilken grad dette vil utgjøre et problem i praksis?


2. Hva slags materiale må jeg bruke til skjermingen, og hvor "tett" må det være?


3. Er det kun hovedkortet som bør skjermes, eller bør HDer og cd-romer også pakkes inn?



 

Jeg har aldri hørt at dette er noe problem med strøling fra en en PC det kan hende det er verre andre veien.

Materialer med høy tetthet som f eks bly skjermer best.

 

Alle elektriske komponenter og gjennstandere har en el-stråling.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-02 23:08, Gorechild skrev:

Prøv med 50 cm tykk betong rundt hele greia, da kan du ha en atomreaktor inni den med lekasje og det vill være strålesikkert i rommet!


 

PC med egen atomreaktor hadde vært kult... Her snakker vi ikke strømforsyning på 250 og 300 watt, men 250 og 300 megawatt... Kanskje litt tungvindt å dra med seg på LAN-parties...

 

Det blir nesten som en artikkel jeg så en gang : En fyr fylte et kabinett med betong (rundt 90 kg) og lot kabinettet stå ute på gata for å se om noen prøvde å stjele det (han stappa i en diskettstasjon og en gammel CD-ROM, slik at det virkelig så ut som en vanlig PC). Tror det var noen som prøvde, mendem måtte visst gi opp...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-09-03 01:32, Flex skrev:

Quote:


On 2001-09-02 23:08, Gorechild skrev:

Prøv med 50 cm tykk betong rundt hele greia, da kan du ha en atomreaktor inni den med lekasje og det vill være strålesikkert i rommet!


 

PC med egen atomreaktor hadde vært kult... Her snakker vi ikke strømforsyning på 250 og 300 watt, men 250 og 300 megawatt... Kanskje litt tungvindt å dra med seg på LAN-parties...

 

Men med tanke på overklokking kunne jo man ha kjørt 600volt rett på prosessoren, og satt multiplieren så høyt som bare mulig, og bare brukt kjølern til reaktoren til å kjøle prosessoren igjen.

Men med tanke på den fabrikkpipa som må til for å slippe ut varmen, ville jeg ikke anbefalt denne PC-en til lan parties nei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

stråling fra pc skulle ikke være noe problem. jeg har kjørt pc-en min med åpent kabinett rett ved siden av både tv og radio (avstand på ca 2m) uten å få verken snø eller støy

 

Til dere med atomkraftverket: 50cm ække nok! det er jo bare litt mer enn du kan skyte gjennom med ag3 (36cm ved bruk av Bofors AP ammo)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...