Gå til innhold

Oppdaterte BIOS til CL1557, sinnsyk bedre ytelse!


jvik

Anbefalte innlegg

Hey,

 

Jeg kjøpte en CL1557 hos whitebox for litt siden.

Den kjører nå på omtrent 600Mhz, men det er ingen option i BIOS hvor jeg kan sette opp front side bus.

Jeg skrev email til whitebox der svaret var "max FSB for CL-1557 er 400Mhz, dette kan du desverre ikke justere noe sted".

Uuuh, takk for hjelpen!

Uansett, jeg tror dette kommer til å bli bedre om jeg oppdaterer BIOS. Jeg har ATI Mobility Radeon 9700, 128mb - kort.

Har det seg slik at ting går i stå om jeg forsøker å flashe denne akkurat nå ?

Noen som har evt. andre tips om hva jeg kan gjøre får å få fart på denne rakkeren ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oppdaterte nettopp bios'en min, før jeg hadde lest her ---> svart skjerm :(

 

hvis man ikke har usb-floppy disk er det bare å levere den inn dA? :|

Nei, du kan bare legge inn 64MB(9700) versjonen av den samme biosen og da får du skjermen tilbake men du får bar da brukt 64MB av skjermkort minne. Også må du vente med oss andre til aopen har fikset biosen sin...

Lenke til kommentar
Hmm. jeg har M11 m 128 MB RAM. Ifølge Aopen skal jeg da ha R01-A1J da de andre er for 64 MB skjermkort? Var det denne såkålte R01-A1J som fikk PCn din til å svartne? Jeg oppdaterte til forrige BIOS versjon uten problemer.

Ja den får laptop skjermen til å svartne, men det er ikke noe krise(så lenge du har ekstern skjerm) det er bare å legge inn R01-B1J så får du skjermen til å fungerer, men kun brukt 64MB skjermkort minne.

Lenke til kommentar

Sitter nå med en usb-floppydisk og prøver å fikse biosen med crisis recovery-programmet, men får det ikke til.

Jeg starter opp pc-n, og det kommer et langt og 2 korte pip, mens det blir lest fra floppyen. Det blir lest fra den i en stund, og så kommer det et veldlig langt pip før pc-n restarter, og akkurat det samme skjer igjen. Det samme skjer uansett om jumper 2 står på on eller off..

 

Så, er det noe jeg gjør feil?

Lenke til kommentar
En gammel huskeregel som spesiellt gjelder med BIOS er: "If it ain't broke, don't fix it."

 

Kjører maskinen din helt fint uten problem, så er det mer sannsynlig at du gir maskina di feil ved å flashe til ny BIOS enn at du reparerer noe.

vel. problemet er jo at maskinen ikke vil starte, fordi bios er korrupt.. derfor jeg prøver å fikse biosen. (dette hadde du visst hvis du leste hele tråden..=

Lenke til kommentar

Eg har lyst å oppgradere med R01-A1J på min 1557GLS. Er det nokon som har fått dette til, eller er det berre negative erfaringar med svart skjerm? Alternativt har eg forstått at R01-B1J fungerer bedre, med einaste bakdel at skjermkortet blir redusert til 64MB? Eg har R01-A1Ea pr i dag, og har tenkt å oppgradere via Windows XP.

Lenke til kommentar
Eg har lyst å oppgradere med R01-A1J på min 1557GLS. Er det nokon som har fått dette til, eller er det berre negative erfaringar med svart skjerm? Alternativt har eg forstått at R01-B1J fungerer bedre, med einaste bakdel at skjermkortet blir redusert til 64MB? Eg har R01-A1Ea pr i dag, og har tenkt å oppgradere via Windows XP.

Ikke gjør det. Eneste bakdel med oppgradering er som du sier at du får 64MB skjermkort minne. Snakket med WB de sier de skal se på problemet, men de har problemer med at Aopen bruker veldig lang tid på å gi tilbakemelding på hendvendelser...

Lenke til kommentar

OK, men oppgradering med 64MB-versjonen er å anbefale? Det er vel mulig å oppgradere igjen med 128MB-versjonen når den blir fiksa? Men dersom du prøver 128MB-varianten, er det ikkje då lett å endre til 64-bits varianten så lenge ein bruker ekstern skjerm?

 

Eg håper på bedre ytelse ved oppgradering, samt at WLAN kortet skal fungere i Linux.

Lenke til kommentar
Har egentlig ikke helt forstått det, er det slik at når eg får min 1557 yter den bare 600Mhz? Det virker veldig rart, hvis firmaer selger pc'en som en 1.7GHz, mens de egentlig ikke yter det....

Du må stille på strømspareinnstillinger i biosen.. Samtidig kan du også velge strømprofiler i windows..

Lenke til kommentar
Dvs at med lang batteritid går den ikke over 600MHz eller noe?

At CPU-en kjører på lav hastighet er jo grunnen til at batteritiden blir bedre.. men hvis du velger max performance på alt i bios, og det samme i windows, vil cpu-en også kjøre på maks. når den kjører på batteri. mulig den fortsatt klokker seg ned når farten ikke trengs.. husker ikke helt, maskinen min er ødelagt for øyeblikke :-(, men i spill etc kjører den ihvertfall på maks. Resultatet er selvfølgelig dårligere batteritid.

Lenke til kommentar

Er nå like ved å kjøpe Netshop Notebook 1557ALS, og har derfor sett med interesse på denne debatten, trass i at det er 1557G som har vært diskutert her.

 

Et par spørsmål:

 

1. Hvordan finner jeg ut hvilken frekvens maskina mi kjører på (altså, "kommer til å kjørt på")?

2. Er det bare om jeg kjører på batteri at den ikke yter maks? Kommer nok til å vera tilkobla med strøm mesteparten av tiden. Og da kjører den automatisk på 1,7GHz?

 

Er selvsagt blitt livredd for å tukle med bios-en etter å ha lest det her :/

 

Om det er noen som har sterke motforestillinger mot at jeg kjøper 1557ALS, eller mener at det vil være et fantastisk kjøp, så setter jeg pris på om det hemningsløst blir ytret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...