Gå til innhold

Oppdaterte BIOS til CL1557, sinnsyk bedre ytelse!


jvik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja men whitebox har ikke Bioser ute... Men jeg tror jeg og Torkan fikset det nå.. Får bare vente på at han skal gi lyd fra seg her på forumet...

 

:scared:

 

Men uansett, har du en 1557 maskin og Radeon 9700 128MB minne IKKE oppdater biosen med den siste versjonen, for den fungerer ikke.. Vent til aopen har fikset dette problemet.

Endret av Tai`dai
Lenke til kommentar

Da fikk jeg endelig 1557'en min i gang igjen, takket være Taidai, som seiler ut som kandidat for årets samaritan :D

 

Legger ved her crisis recovery programmet med bios til 1557G maskinene.

 

NB! Denne biosen er egentlig beregnet til de maskinene med 64 mb skjermkort minne, så man får kun brukt 64mb av skjermkortminnet dessverre.

 

Ser ut som dette er den eneste måten å få skjermen til å funke igjen i nåværende øyeblikk, men dette er et bedre alternativ enn at maskinen ikke funker i det hele tatt.

 

Man MÅ altså ha en usb floppy drive for å kunne kjøre rescuedisketten dette programmet lager, biosen klarer ikke å lese fra feks usb-sticks eller cdrom osv :(

 

Så får vi bare vente og håpe på at AOpen legger ut ny bios som faktisk fungerer om ikke så altfor lenge...

BIOS.WPH

Lenke til kommentar

Fint å se at recovery-programmet fungerte. Da gjenstår det bare å få lånt en usb floppy drive, for å få fiksa pc-n :-) Syns det var litt dårlig av Aopen å gi ut en BIOS som fungerer så bra.. :roll: Syns alle burde sende en liten klagemail til dem, slik at de legger ut en ny versjon snarest mulig.

 

Tai`dai: Skjermen er nok ikke verdens beste, nei... Driver selv en del med bilderedigering, og blir litt irritert over skjermen til tider. Det er vel igrunn det eneste jeg har å utsette på maskinen, er veldig fornøyd med den ellers.

Lenke til kommentar

chevyz: den floppy driven jeg brukte ihvertfall var en Sony usb floppydrive, fant den på digitalimpuls.no som jeg stakk og kjøpte på butikken deres her i trheim (link: http://www.digitalimpuls.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=1015)

 

Det jeg merket var at etter at jeg hadde flashet tilbake til den gamle R01-A1Ea bios'en igjen og maskinen hang seg, så trengte jeg faktisk ikke å stille inn noen switcher på hovedkortet i det hele tatt, biosen prøvde automatisk å boote fra floppyen hos meg.

 

Ganske snodig at dette ikke skal gå til deg, uten at jeg vet noe særlig mye om usb floppydrives så vil jeg ikke tro det skal være så store forskjeller at det skal oppstå kompabilitetsproblemer, er ganske low-level nivå på måten biosen prøver å lese fra diskettstasjonen.

 

Nå har jeg riktignok en 1557G barebook jeg bygde selv, kan hende at det er ørsmå forskjeller fra de ferdigbygde man får kjøpt av de forskjellige firmaene som selger disse, og at dette har noe med saken å gjøre.

 

Uansett finnes det jo ikke engang en helt ordinær manual til 1557 maskinene, så det er praktisk talt umulig å finne noen info på et tilstrekkelig høyt teknisk nivå til å kunne komme noe nærmere innpå problemet.

 

Var ren og skjær flaks at jeg fant denne tråden på AOpen forumet: http://club.aopen.com.tw/forum/viewmessage...MessageID=66628

 

Jeg ville ihvertfall prøvd å se om jeg hadde fånt lånt en annen usb floppy og gjort et forsøk med den hvis jeg var deg, tror ikke garantien gjelder når man har flashet bios'en lengre uansett hvilke omstendigheter det ble gjort under, så det kan fort bli en kostbar affære :(

Lenke til kommentar

Dere kan laga en bootcd med nero for å flashe. Bruk en RW-plate. Dere trenger også kanskje tilgang til et "reint" bootbart dosdiskett image. Er for trøtt nå etter nattevakt. Kan lage en iso til dere senere hvis jeg har ånden over meg. Er det 1557_128mb_r01a1ea BIOS dere vil ha?

Lenke til kommentar
Tai`dai: Skjermen er nok ikke verdens beste, nei... Driver selv en del med bilderedigering, og blir litt irritert over skjermen til tider. Det er vel igrunn det eneste jeg har å utsette på maskinen, er veldig fornøyd med den ellers.

Hmm, det jeg egentlig lurer på er det andre som har "tåken"? Jeg snakket med en som hadde en tundra og han hadde ikke samme "tåke".... Lurer på om dette er et WB problem.... :ermm:

Lenke til kommentar
Dere kan laga en bootcd med nero for å flashe. Bruk en RW-plate. Dere trenger også kanskje tilgang til et "reint" bootbart dosdiskett image. Er for trøtt nå etter nattevakt. Kan lage en iso til dere senere hvis jeg har ånden over meg. Er det 1557_128mb_r01a1ea BIOS dere vil ha?

Problemet er at biosen vil ikke boote. De får ikke startet noen bootbar cd. Så derfor må de bruke biosens innebygde nødflashe tool.

 

See?

Lenke til kommentar
Tai`dai: Skjermen er nok ikke verdens beste, nei... Driver selv en del med bilderedigering, og blir litt irritert over skjermen til tider. Det er vel igrunn det eneste jeg har å utsette på maskinen, er veldig fornøyd med den ellers.

Hmm, det jeg egentlig lurer på er det andre som har "tåken"? Jeg snakket med en som hadde en tundra og han hadde ikke samme "tåke".... Lurer på om dette er et WB problem.... :ermm:

Hei tåkemann! Nei det er ikke noe spesielt for WB, dette problemet gjelder både tundra og alle de andre aopen maskinene med sxga+ skjerm.

 

Desverre ikke noe å gjøre med dette, aopen leverer med ganske dårlige skjermer hva anngår innsynsvinkel..

 

Han med tundraen har kanskje ikke så mye erfaring med LCD og bærbare, så han har kanskje ikke noen referanse å gå etter.. derfor svaret fra han

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Hei

 

Først en takk til de av dere som løste denne floken. Jeg prøvde å oppdatere min bios tidliger i dag med det resultat at maskinen streika helt (ala chevyz28). Jeg brukte recoverydisken med den biosen Torkan la ut og alt så ut til å fungere fint.

 

MEN ting er ikke helt som de skal være: Første gang maskinen booter etter å ha flashet bios ser alt ut til å fungere greit, bortsett fra vertøylinja i XP for der blir pekeren til timeglass og alle programmene man minimerer blir søkk borte. Videre kjører maskinen konstant på 598MHz i stedet for 1.6GHz.

 

Når jeg så restarter maskinen kommer den til oppstartslogoen før den booter på ny. Dette skjer gang på gang inntil man velger å starte i sikker modus. Da fungerer ting, selvsagt med de begrensninger sikkermodus medfører. Jeg forsøkte å flashe tilbake til en tidligere bios, men da "døde" maskinen igjen og jeg måtte finne frem usb-floppyen nok en gang.

 

Jeg har en Banias 1.6GHz, Radeon9600 (64MB) med Omega drivere. Kan det være en konflikt mellom bios og driverne til skjermkortet? Er litt på tynn is nå kjenner jeg...

 

PS. Hvordan i all verden kan man være sikker på hvilken versjon av bios man trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...