Gå til innhold

Panasonic DMCF X7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderer også å kjøpe Panasonic Lumix DMC-FX7. Av webshoppene ser jeg at det bare er Nomidica som selger dette. Har vært i kontakt med Oslo Kameraservice og de selger dette i butikk til veiledende pris (4990,-). Er det noen som vet om noen web shopper i Norge som selger dette eller om Nomadica er seriøs ?

 

Alternativet er en Canon Exilim EX-Z55 til 3495 fra Komplett, men da blir det som det er skrevet lengere opp i tråden et kamera med dårligere bildekvalitet og uten optisk bildestabilisator.

 

Gode råd taes i mot med takk !

Lenke til kommentar
Noen formeninger om hvordan dette Panasonicen er vs Ixus 40?

 

Står vel egentlig mellom disse to. Synes Canonen ser penere ut, det har optisk søker, bra bildekvalitet og er generelt bra har jeg inntrykk av.

 

Panasonicen har jo optisk bildestabilisator - hvordan funker denne i praksis? Og hvordan er bildekvaliteten vs Ixus 40 tro? Hm..

Diverse forskjeller mellom Canon Ixus 40 og Panasonic FX7 som jeg har lagt merke til:

 

Ixus 40 og Panasonic FX7 har samme størrelse på objektivet (1/2,5"), men Ixus'en har 4Mp mens FX7 har 5Mp. Siden objektivet er såpass lite, behøver ikke bildene fra FX7 bli noe bedre, da små objektiver med mange Mp ofte resulterer i mer bildestøy.

 

Ixus 40 har 2" LCD med 118000 piksler, mens FX7 har 2,5" LCD med 114000 piksler.

 

Laveste ISO på Ixus 40 er ISO 50, på FX7 er laveste ISO 80.

 

Lengste lukkertid er 15 sek på Ixus 40, mens det er 8 sek på FX7, men begge deler burde holde i de aller fleste situasjoner.

 

Videofunksjonen på Ixus 40 er visst meget bra for de som bryr seg om slikt. Den klarer 640x480 med 30 fps, eller 320x240 med hele 60fps! (kjekt ved filming av ting som beveger seg fort). FX7 kan filme i max 320x240 med 30fps.

 

Ixus 40 har dessuten automatisk bilderotasjon, norske menyer og ikke minst optisk søker. Ikke alle bruker den optiske søkeren, men jeg liker å ha muligheten ved vanskelige lysforhold, lite batteri osv.

 

Panasonic FX7 har til gjengjeld optisk bildestabilisator. Dette er normalt ikke noe stort behov ved så lite som 3x zoom, men kan komme til god nytte ved fotografering i dårlig lys som krever noe lengre lukkertid. Lyd og Bilde skrøt ihvertfall av denne funksjonen på FX7 i det nyeste bladet.

 

I tillegg koster FX7'en endel mer enn Ixus 40. Har sett FX7 til 4500,- på elkjop.no, mens du kan få Ixus 40 helt nede i 3000,- på Komplett (EU-utgaven) eller til 3300,- på elkjop.no.

Personlig tviler jeg på om Panasonic'en forsvarer en så stor prisforskjell. Men mens Ixus 40 etterhvert vil bli "allemannseie" kommer man til å være en av få som besitter et Panasonic FX7 tror jeg.

 

Tester: Lyd og Bilde har som nevnt testet FX7, DC Resource har testet Ixus 40 og kommer også til å teste FX7 iløpet av uka!

Endret av sruben
Lenke til kommentar

Optisk bildestabilisator burde vært standard på alle kameraer- alle har opplevd på et eller annet tidspunkt å få et ufokusert bilde!

 

For folk flest så er iso 40 eller 80 som å velge riktig m&m kule i posen- det er ett fett! Det samme må sies om lukker hastigheter over 8 sek.

 

Hvis du vil ha det beste så tar du fx7- hvis du er moderat person så tar du vel ixus40, men vil du ha det beste så legger du ut 1000,- ekstra.

Lenke til kommentar
Optisk bildestabilisator burde vært standard på alle kameraer- alle har opplevd på et eller annet tidspunkt å få et ufokusert bilde!

 

For folk flest så er iso 40 eller 80 som å velge riktig m&m kule i posen- det er ett fett! Det samme må sies om lukker hastigheter over 8 sek.

 

Hvis du vil ha det beste så tar du fx7- hvis du er moderat person så tar du vel ixus40, men vil du ha det beste så legger du ut 1000,- ekstra.

Kan noen forklare meg litt hva egentlig ISO <tall> er, og hva "lukketiden" på kamera har med bilde å gjøre! Jeg har faktisk lest litt om dette i brukerhåndboken, men lurte på om noen kunne forklare meg litt nærmere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...