Gå til innhold

Lage virtuell cd-rom?


Conda

Anbefalte innlegg

Har planer om å installere linux på bærbar'en jeg bruker på skolen. I og med at jeg kan laste ned de programmene jeg trenger fra skolens ftp server, vil det være ganske tungvint å brenne disse ut hele tiden. Så til spørsmålet:

 

Jeg har tenkt å bruke win4lin eller wine for å få inn disse programmene, men de er image filer. Fins det et program som f.eks alcohol 120%, deamon-tools osv. til linux?

 

Vil dette gå i det hele tatt?

 

Hadde vert veldig bra om dette hadde fungert, er blitt litt "forelska" i linux for tida. (har nettopp fått ftp serveren min oppe å gå, med FC2) Ganske lei XP...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, og det er på en måte innebygd! :)

 

Kan prøve å forklare det litt kortfattet. ISO-images er på en måte et filsystem i en fil, og disse

filene kan du brenne ut på CD-er. I linux så er det også slik at alt av type filsystem kan mountes

til en katalog, og dermed får dets (filsystemets) innhold i katalogen.

 

Så det du gjør for at du skal kunne bruke innholdet på ISO-image-t uten å brenne det er å

mounte det til en katalog, på følgende måte:

mount -t iso9660 -o loop foo.iso /path/to/folder

 

Edit: Det er en høy sansynlighet for at jeg tar feil. (Det hadde ikke vært første gangen, for å si

det sånn :)).

Endret av Rafael
Lenke til kommentar
Så det du gjør for at du skal kunne bruke innholdet på ISO-image-t uten å brenne det er å

mounte det til en katalog, på følgende måte:

mount -t iso9660 -o loop foo.iso /path/to/folder

 

Edit: Det er en høy sansynlighet for at jeg tar feil. (Det hadde ikke vært første gangen, for å si

det sånn :)).

Det skulle da stemme det, men jeg pleier å slenge med en -r (read-only) med det samme :)

Lenke til kommentar
Fins det et program som f.eks alcohol 120%, deamon-tools osv. til linux?

Det er nok en grunn til at det heter daemon-tools, hele konseptet om å mounte noe kommer fra unix. Ingen unix systemer fungerer uten å først mounte root-filsystemet. (Bokstaver/stasjoner er en teit windows-greie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...