Gå til innhold

Klipp som går fra normal til slowmotion?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver å redigerer en film, og jeg hadde tenkt jeg skulle ha en slowmode-effekt. Hvordan kan jeg lage et klipp som starter med 100% speed, og går ned til 25%?

 

(Litt dårlig forklart, så jeg lagde en "tegning" av hvordan klippets hastighet skal være)

slowmode.JPG

 

EDIT: BTW. Jeg bruker Premiere 6.5

Endret av YuckyClown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Vegas5 kan du legge inn variasjon i hastigheten når som helst i klippet. Det er beskrevet her i forumet under "effekter i Vegas"

 

Om det ikke skulle gå i premiere kan du i verste fall dele opp klippet i flere delklipp der du setter rett hastighet for hvert enkelt delklipp. Du vil da ikke få en jevn nedtrapping av hastigheten med mindre du lager mange delklipp, men det går jo også an. Tar litt tid men er ikke så vanskelig. Måtte selv bruke den metoden i pinnacle for litt tid tilbake før jeg fikk Vegas5.

Lenke til kommentar

Normalt når jeg vi at en effekt kun skal vare en liten stund, pleier jeg å legge på effekten, legge en key frame der jeg vil effekten skal starte, og en der den skal slutte.

 

Men når det er snakk om å endre på hastigheten, er jo ikke det en egen effekt, så da går det vel kanskje ikke å legge key frames. Kanskje du kan legge på en effekt, uten å bruke den til noe, og på den måten lage key frames. På den måten kan du legge flere key frames, og gradvis senke og øke hastigheten..

 

En mindre elegant måte er ha klippet som skal gå i slow motion, som eget klipp, men da får du en litt brå overgang fra full hastighet til slow motion.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Time remapping går ikkje an i Premiere (uansett versjon), so du må ha After Effects, eller eit anna program som har den funksjonen (kjem ikkje på nokon).

 

Ein mindre elegant måte å gjere det på, er å dele klippet opp i mindre deler, og setje mindre fart på kvart delklipp.

Det eg meiner er at du deler området der hastigheitsendringa opp i fleire deler, og set farten på den fyrste delen til 95%, neste til 90% osv. Men då vil du berre få ei tilnærming av den effekten, det vert naturlegvis litt hakkete.

Lenke til kommentar

Sitat :

 

Vegas5

 

Høyreklikk på lydklippet

 

For at lyden også skal endre hastighet samtidig med bildet :

"Audio Event"

nederst på "Time strech/pitch shift"

Velg Method : Classic

Kryss ut "Pitch change" : Lock to strech

Klikk OK

 

Når du nå endrer hastigheten på videoklippet

vil hastigheten på lyden følge med.

 

Hvis du vil variere hastigheten flere steder i videoklippet :

 

Høyreklikk på videoklippet:

Insert/remove envelope > velg "velocity"

Nå dukket det opp en grønn strek i videoklippet.

Dra denne opp eller ned for å øke/senke hastigheten på klippet.

Hvis du vil ha variasjon flere steder dobbelklikker du flere steder på den grønne streken for å lage brytningspunkter. Se nå hva som skjer når du drar opp den grønne streken en plass!!

 

Kuuult. Klippet kan gå raskt en plass, så sakte ned for så å gå raskt igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...