Gå til innhold

Dell Inspiron 8100. Låser seg stadig vekk.


kanikke

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt denne maskinen brukt.

Det første jeg gjorde var å formatere, og legge inn win xp pro + sp1.

Har ikke innstallert noe programvare. Problemet er at den stadig låser seg, ingenting virker, bortsett fra av-knappen.

Noen ganger fungerer den lenge uten å gå i lås, andre ganger kan det skje med en gang. Den låser seg alltid hvis når jeg går til "Start, Slå av maskinen"

Hvis jeg er rask til å klikke "Slå av", så kan det fungere, men hvis jeg venter til blidet går i sort-hvitt, da låser den seg alltid.

Har forsøkt windows update, men har aldri kommet lenger enn til søkerstadiet før alt går i lås.

Har forsøkt med ny formatering, og ny install av windows. Det hjalp ikke.

Har kjørt memtest, tot 14 runder, Ingen feil funnet. Maskinen har 512mb minne.

Nå vet jeg ikke annet enn å spørre her i håp om at noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lagt in driverne som fulgte med? Fikk du dem med? Det er gjerne spesielle drivere for en del av hardwaren i en maskin, bare installere Windows er ikke alltid godt nok. Dell maskiner skal ha en CD med drivere, men har du kjøpt brukt fikk du den kanskje ikke. Hvis ikke gå inn på Dell sine hjemmesider og legg in service-tag'en som du finner et sted på maskinen, og du får en liste over drivere du kan laste ned. (Dersom du har en maskin du kan komme deg på nett med...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Gjør et søk på forumet til Dell, der finner du sikkert noen som har hatt lignende problemer.

 

Anbefaler deg å installere chipset driverne som du enten har på CD, eller kan finne på Dell sine sider.

 

Har Inspiron 8200 selv. Tanker som slår meg er at muligens hardisken er løs, du kan jo løsne skruen, ta den ut og sette den i igjen og se om det hjelper.

 

Det kan være at du har et varme problem, fungerer viftene?

Du kan installere Dell Inspiron 8x00 fan control utility og sjekke CPU temperatur og stille hastigheten på viftene. Kan være verdt en titt, kjekt program som jeg bruker selv.

 

Hører du rare lyder fra hardisken når den låser seg? Skader ikke å ta en disk sjekk.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Hjertelig tusen takk for svar som var til stor hjelp.

Føler meg temmelig dum da, som ikke tenkte på drivere.

Alt så greit ut i enhetsbehandling, så da tenkte jeg visst ikke mer på det.

Det fulgte med cd med drivere, men jeg valgte heller å hente de nyeste jeg fant fra Dell sine hjemmesider. Begynte med skjermkortet, og jeg tror jammen det var det som gjorde susen. Maskinen har ialfall ikke låst seg etter at det ble innstallert.

Når det gjelder chipset drivere, så er jeg veldig usikker. Er det viktig å oppgradere? Finner nemlig ingen chipset drivere hos Dell, under WinXp.

Skjermdrivere finner jeg en hel drøss av. men der er jeg også usikker, da jeg ikke vet betegnelsen på skjermen.

Har innstallert det vifte kontroll programmet, men ikke satt meg inn i det ennå.

Ved hvilken temperatur bør viftene starte, og når kan de stoppes?

Maskinen har gått et par timer nå, og CPU temp er 51 grader.

En annen ting jeg lurer på, er hastigheten til prosessoren. den er oppgitt til 933Mhz, men kjører på 725Mhz. Skal det være sånn?

Harddisken lager ingen rare lyder. Hører den nesten ikke.

 

Det ble noen tilleggsspørsmål. Håper noen orker å svare.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å sette deg så veldig inn i det vifte programmet, hvis maskinen ser ut til å fungere normalt nå. Hvis du alikevel ønsker å stille på viftene så kan du gjøre det. 51C for prosessoren er en bra temperatur. På min maskin skrur jeg på viftene på 62C og av ved 50C. Men siden du har en eldre maskin enn meg, tror du har en Pentium 3 prosessor som produserer en del mindre varme enn min P4, så tror jeg ikke du trenger å stille på viftene, hvis du ikke er plaget av mye støy fra dem.

 

Det med prossesoren din som viser 725Mhz er helt normalt på bærbare PC'er, når prossesoren ikke brukes fult ut til feks. spill, eller andre krevende ting så skrur den ned hastigheten for å produsere mindre varme og kreve mindre strøm. Dette trenger du ikke bry deg om, den velger rett hastighet helt av seg selv.

 

 

Hvis maskinen fungerer bra nå så tror jeg ikke du trenger å installere noe mer drivere.

Lenke til kommentar

Takker for svar igjen. Dette var nyttig informasjon for meg. Er ikke vant til bærbar pc, så da blir det en del ting man lurer på.

Alt ser ut til å fungere bra nå. Har fått med alle oppdateringene fra Windows Update, bortsett fra sp2. Den har jeg lyst til å vente litt med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...