Gå til innhold

Dell 8400 på bruttolønnsording vs selvbygg


Anbefalte innlegg

Jeg er / var en ivrig pc-bygger med et lite dilemma. Bedriften jeg jobber i har kommet med et PC-tilbud på bruttlønnsordning. For en netto utgift på 16740,- fordelt over 3 år får jeg følgende:

Dell 2001-20,1 " LCD

Dell 8400: P4 3,2 Ghz, 1GB PC-4200 DDR2 533 MHz, 250 BG S-ATA, ATI RadeOn X800SE(huff....), Creative SB Audigy II, Win XP Pro og MS Office 2003. ++

 

Er det mulig å matche dette ved å bygge selv???????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen var jo virkelig noe, da, det skal de ha. Men som du selv nevner er jo skjermkortet boss, og må byttes ut uansett, da har kan du legge til et par tusen til til prisen. OS regner jeg med du har fra før (siden du er/var en ivrig PC-bygger), så da er utgiftene for WinXP/Office unødvendige.

PC er også noe det ikke er så gøy å betale på nedbetaling. Hvor super er den boksen der om to år når du fortsatt sitter og betaler på den?

Lenke til kommentar

slå til sier jeg. Ingenting kan matche den prisen der uansett. Skjermkortet er vel helt greit, og holder til mange gode spill, og vil nok gjøre det lenge. Ser noen nevner at Windows / Office er unødvendig å betale for, men det er da sannelig greit å sitte på originallisenser også, og få alle nye oppdateringer uten noe kluss. Skjermen er også super etter hva jeg har hørt, og at at nedbetaling over 3 år utvilsomt er mer lønnsomt enn å betale alt med en gang trenger du ikke være økonom for å regne ut.

 

Min anbefaling: Slå til! Tror ikke du klarer å matche dette tilbudet om du fjerner all software engang.

Lenke til kommentar

Litt skremmende å høre X800 kort, uansett konfigurasjon, omtalt som "boss" allerede...

 

Høres ut som et godt kjøp. Husk bare at du faktisk trekkes bruttprisen av lønnen. Hvis bruttopris på maskinen er si 24000 (om du har 33% skatt) har du altså 8000 kroner mindre i året i bruttolønn. Det vil si 8000 mindre i feriepengegrunnlag og og pensjonsgrunnlag per år. Pensjonspoeng er en nokså langsikitig problemstilling for de fleste her, men hører med i det faktiske regnestykket.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Høres ut som et godt kjøp. Husk bare at du faktisk trekkes bruttprisen av lønnen. Hvis bruttopris på maskinen er si 24000 (om du har 33% skatt) har du altså 8000 kroner mindre i året i bruttolønn. Det vil si 8000 mindre i feriepengegrunnlag og og pensjonsgrunnlag per år. Pensjonspoeng er en nokså langsikitig problemstilling for de fleste her, men hører med i det faktiske regnestykket.

 

Geir :)

Avansert, men klokt sagt :yes:

Lenke til kommentar
Utslagene du får på feriepenger og pensjon er som oftest allerede regnet med i regneeksemplene (nettoprisene) som følger tilbudene. Se om det står noe om det. Utgjør uansett ikke all verden uansett.

Sant nok. :cool:

 

Problemet er at du tar et "forskudd" på pensjonen, fordi du i dag mener du har råd til det. Regningen kommer om 30 år, og hvem vet man har å rutte med da. Med mindre du sparer "gevinsten". Det vil si setter 1000 kroner ekstra i pensjonssparing et eller annet sted. (Av en nettoinntekt som allerede er redusert med 5000.)

 

Ikke så mye penger på en enkelt maskin kanskje, men du "må" jo ha ny maskin om 3 år. Hvis du holder deg til slike avtaler i 30 år til du pensjonerer deg er det 240 000 kroner. Det er en årsinntekt mindre i grunnlag...

 

Betyr ikke at det ikke er lønnsomt allikevel, men som sagt, kanskje det er lurt å spare litt av "gevinsten" til senere.

 

Sorry, off topic.

 

Geir :)

 

Edit: Tallfeil... :blush: Håper det stemmer nå...

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Måtte bare komme med en kommentar :-)

Du er veldig kloke ord du kommer med Tom, men jeg tviler meget sterkt på at vi for det første får så vannvittig med pensjon om ca. 30-40 år, for det andre så er det kun de 30 årene av ett arbeidsliv som teller med i beregningen for pensjon om reglene ikke har blitt endret i det siste. Og ikke minst... hva får deg til å tro at 240.000,- har noe som helst med en årslønn å gjøre om 30-40 år??? Har du sjekket hva "normale" lønnsmottakere tjente for 30-40 åre siden?

 

Som en siste kommentar: Det er jo mulig at Landa ikke syns det er så viktig å ha den råeste pc'n om 25-30 år da ;) Jeg snakker da av erfaring i forhold til de jeg kjenner over 50...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...