Gå til innhold

Dressur av hund


Anbefalte innlegg

Jeg har en border collie på litt over to år. Han er rimelig smart, og det er lett å lære han opp til å gjøre nye ting/triks. Jeg har bare et problem. Jeg han trekker i båndet når vi går tur, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å holde opp. Han kan gå ved siden av meg på kommando, når han går uten bånd. Da går han på min venstre side og følger mitt tempo. Prøver jeg den samme kommandoen når han er i bånd enser han den ikke en gang. Hvis jeg går med båndet stramt, så han er nødt til å gå ved siden av meg, slenger han seg mot bakken.

 

Noen som har tips om hvordan jeg kan få han til å ikke dra så veldig i båndet når vi går på tur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror jeg ville prøvd et skikkelig tynnt bånd først, for så å bruke gradvis tykkere (og lengre) bånd.

 

Dette fordi hunden ikke trekker når den går fri, og det tynne båndet vil forhåpentligvis være så tynnt/lite at hunden ikke merker det i begynnelsen. Deretter vil den kanskje godta en gradvis overgang til et tykkere bånd..

 

Tynnt bånd = kobbel for valper f.eks. (prøv i en lukket hage først, da en border-collie er rimelig sterk, og kan lett slite et tynnt kobbel/bånd.

 

Håper det hjelper! :)

Lenke til kommentar

Finnes mange forskjellige måter (selvom de fleste ikke har vært 100% vellykket hos min hund) der en er at hvergang den drar så snur du brått motsatt vei og forsetter å gå den veien så når han da drar igjen så repeterer du dette og hunden blir da ganske lei av hvergang han trekker så forandrer retningen seg. Denne har funket hos noen eg har snakket med. Den andre er at hvergang hunden drar så stopper du helt. Når hunden din da ser på deg med frustrasjon så forsetter du og gå og hvis han trekker igjen så repeterer du.

 

Noen nøkker i båndet hvergang hunden drar men dette kan resultere med at man skader nakken til hunden.

 

Noen tror at halvstrupe bånd og helstrupe bånd funker på hunder som trekker men alle som sliter med hunder som drar er enig at dette ikke funker i det hele tatt. Hunden sliter bare med å puste men forsetter altså å dra.

 

Ellers så har du grime som da eg skal prøve nå og hører er meget effektiv.

 

Fyy fyy måten med en halsbånd med pigger inn mot halsen til hunden som da nekter å dra siden den får vondt men de fleste hundeeiere er imot denne halsbåndet. Denne anbefales da ikke av åpenbare grunner.

 

Ellers hvis du skal ha flere og proffe svar kan jo du spørre i canis.no forumet. ;)

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Vi driver med -ikke dra i båndet- trening nå og vi gjør som nevnt her oppe at vi stopper så fort båndet strammes og står der til hun slakker bådnet, akkurat da sier jeg BRA og går videre... og så repeterer jeg detta HVER gang båndet strammes.. og etter mange mange turer nå med dette (og myyyye tolmodighet) så ser jeg at det begynner å fungere...

må bare legge til at det nytter ikke å bruke flexi bånd. blir bare surr.. i alle fall for meg.

så det jeg tenker er: jeg belønner ikke trekking med gåing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...