Gå til innhold

226W peltier og X psu`?


Anbefalte innlegg

hvor stor psu må jeg ha for å ha 226W peltier??

jeg leste her at en med 431W enermax fikk brukt sin 226W peltier. er det riktig? etter det jeg veit så er jo den psu`en på 12v og ikke 24v sånn som peltieret hvis jeg har regna riktig... right??

 

(og en ting til.. hvorfor i h******* er det så sinnsykt mange popups på siden nå?? f*aen blir dritt lei dem.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-17 14:57, Arachnid skrev:

hvor stor psu må jeg ha for å ha 226W peltier??

jeg leste her at en med 431W enermax fikk brukt sin 226W peltier. er det riktig? etter det jeg veit så er jo den psu`en på 12v og ikke 24v sånn som peltieret hvis jeg har regna riktig... right??




 

Hvis du kjører peltiern på 12V så får du bare halv effekt og dermed er sjangsen stor for at du vræker CPU.

Skal ikke begynne med P,U,I og R , siden det er tatt opp alt for mange ganger her.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke overdrive. CPU tar ikke kvelden før du paserer 80-90 grader, og så varmt blir det vel ikke med avslått peltier engang? :smile:

Men det stemmer at effekten går mye ned med 12 V. (Husk på at 226 W er beregnet for 15 V)

 

"Optimal TEC operation depends more on voltage than hot side temperature. For most high-efficiency TEC's, you need at least 13 volts for them to operate efficiently. Supplying less voltage quickly reduces efficiency. My ICE-71's, for example, operate quite poorly at 12 volts (I can hardly sustain sub-zero temperatures under load, and my lowest was -12 idle). Providing too much voltage can have a detrimental effect as well, lowering efficiency while producing too much heat. TEC's like to have stable current and voltage, and they have a very short "sweet spot" where their effeciency is optimal."

 

Han som skrev dette fikk -52 grader idle med rett spenning. Og bare -12 med 12 volt. Sier ikke rent lite...

Lenke til kommentar

Peltieret kjører på 15,2volt, men det anbefales å kjøre det på 12 volt..

 

Enermax leverer 33 amper ved 12 volt og peltieren trekker 24 ved 15,2volt

(tar jeg ikke helt feil blir det ca 20 amper ved 12 volt)

 

Derfor kan du bruke den enermax 431watt til både system og peltier.

 

--------------------------------------------------

Ved å la peltier som er beregnet på 15 volt kjøre på 12, det gjør ikke så mye.

Fakta er at du får mere varme på øversida av peltieren, men den blir ikke noe kaldere på undersida ved 15 volt. Altså du får mere varme å transportere vekk ved 15 enn 12 volt, ikke noe kaldere.

 

[ Denne Melding var redigert av: Space_Shoot på 2002-05-17 17:33 ]

Lenke til kommentar

JADA ... dette har jeg forklart før ... DET ER BERRE EIN MODEL AV ENERMAX som kan klare å levere nok strøm ( A = AMPER = STRØM ) til eit Peltier / TEC på 226WATT , å det er Enermax strømforsyning, 431W, ATX12V

EG465AXVEFMA denne har Aktiv PCF

 

http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/e...nermax_eske.jpg

 

Vist du har kjøpt Enermax strømforsyning, 431W, ATX12V

EG465PVE UTEN Aktiv PFC så klarer ikke denne å levere nok strøm ... det er kun den med Aktive PCF som klarer å leverer 33A i 12v .... den uten Aktive PCF klarer berre 20A i 12v alså du får ikke max uttelling av Pelten med denne PSU'en ... har du den uten Aktive PFC så er det berre å bytte den ut

 

_________________

 

_KickF_

 

[ Denne Melding var redigert av: KickF på 2002-05-17 21:48 ]

Lenke til kommentar

Takker for interessant link DrErling, men den tar egentlig for seg noe helt annet enn det jeg tenkte på. Jeg er ikke interessert i å koble sammen 2 psu, men kun å ha en egen psu for å drive TEC'en. I artikkelen tar de jo for seg hvordan man kobler 2 psu sammen, men det kan da ikke være nødvendig?? Kan jo godt ha 2 strømledninger fra kabinettet, og 2 selvstendige psu inni, så lenge jeg får begge til å slå seg på samtidlig. Eller?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

ok.. takker for svarene! har vært borte og ikke hatt tid til å svare! :smile:

 

men en ting til.. hvor stort pelt kan jeg ha på min psu da?? 340W chieftec psu... har lyst på 172W.

dere skrev at med lavere strøm ble temperaturen høyere og omvendt med rett mengde strøm. vil mitt 340W psu kjøre peltieret med rett strøm eller svakere? (skal kjøre det sammen med resten av systemet også.) hva vil temperaturen min bli (har xp1900+) med peltieret koblet til min psu og resten av systemet? anntydninger er greit :smile:

 

for å gjøre det enkelt. vil peltieret fungere noe bra??

 

jeg vil ikke kjøpe ny psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...