Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

trådløst over litt avstand (200 m)


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke mye greie på nettverk, og derfor spør jeg her. Jeg har søkt gjennom forumet for å se om noen har beskrevet problemet mitt tidligere, uten å finne noe. Derfor denne posten:

 

Jeg tenker å dele internettilgang med naboen. Det er ca. 200 meter dit, og det står et uthus som sperrer direkte sikt. Men litt til siden står en bygning som kan brukes som "speil" (hvis det går an) hvor vi har tilgang til strøm.

 

Spørsmålet er ganske enkelt: er det mulig for oss å sette opp en trådløs løsning over så langt strekke? kan vi bruke noe i mellom som plukker opp signalene og sender dem videre, f.eks. et ekstra aksesspunkt el.l.

 

Jeg blir veldig glad om noen har noen synspunkter på dette, særlig om det er en beskrivelse på hvordan jeg kan få det til å virke.

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dere skal få det til med litt kraftige, retningsbestemte antenner.

Litt avhengig av hva huset er bygd i, kan det sikkert fungere fint å bruke det som speil.

Du finner et greit utvalg av trådløstutstyr, inkludert antenner på www.cbk.no , en del på www.komplett.no.

Jeg ville styrt unna d-link pga personlige erfaringer, men jeg vet andre som har brukt d-link uten problemer.

Det finnes også repeatere, som sender signaler videre.

 

Det er jo massevis av trådløs-eksperter på forumet her, så du får heller se på det jeg skrev som en *bump* om det ble litt generelt.

Lenke til kommentar

takk så langt - oppklarende!

 

betyr dette at jeg på den bygningen som jeg omtalte som speil, kan sette en "repeater", som plukker opp signalene fra et aksesspunkt, og sender dette videre? det høres jo genialt ut. hva må i tilfelle stå hos mottageren - holder det med f.eks. den innebygde "trådløs"-en i den bærbare, eller bør en ha en sånn usb-sak med antenne på? eller kanskje det avhenger av forholdene?

 

jeg lærer!

Lenke til kommentar

Hei !

 

Hva skal du med trådløst på den korte avstanden ??

 

Med 95% sannsynlighet kan jeg si deg at TP-kabel vil virke. Kjøp da en kabel beregnet på gigabit og tving nettverkskortene til 10mbit. Da vil kablene rekke mye lengre enn de spesifiserte 100m.

 

Lag et "hakk" i bakken bortover og legg kabelen nedi.

 

Kjører selv en 150m 100mbit kabel (Biltema) satt til 10mbit. Funker bra det.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...