Gå til innhold

Hva blir ødelagt ved feil spenning i psu?

wim

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg kjøpte nettopp en ny pc. Denne består av :

ASUS k8n-e deluxe hovedkort

AMD 64 3000+ CPU

Corsair ValueSelect 1024MB RAM

Seagate 200 GB ATA-100 8MB cache

ATI Radeon 9800 pro

Chieftec Kabinett og PSU (350w)

Problemet er at rett etter han hadde satt sammen pc'en forandret han volt'en på PSU'et fra 230 til 115 :ermm: . Da gnistret det fra PSU'et og sikringen gikk i hele leiligheten. Ikke noe mer respons fra utstyret den dagen. Dagen etter kom jeg for å se på saken. Jeg hadde med meg ett nytt powersupply (chieftec 350w), samt ett ekstra hovedkort (msi k8n neo platinum). Etter å ha innstallert nytt powersupply startet pc'en opp fint. Vi innstallerte Windows, dette tok maksimum en time. Etter noen rebooter ved innstallasjon av drivere kom det plutselig to pip fra pcspeakeren med korte mellomrom etterfulgt av meldingene:

cpu fan fail

over voltage error

floppy controller error

og maskinen hang.

Vi prøvde reset BIOS, men vi fikk fortsatt samme resultat. Da var det bare å bytte hovedkortet med MSI'en jeg hadde med. Når vi skulle prøve å boote denne feilet den før det kom bilde på skjermen. Helt svart skjerm med heng. Det fulgte med noen led's på en brakett med dette hovedkortet, og disse lyste alle rødt. Etter en rask sjekk på MSI's hjemmeside fant vi ut at denne feilmeldingen betyr cpu fail.

Det jeg lurer på er hvilke komponenter kan ha blitt skadet / ødelagt pga. denne feilen? Kan jeg prøve en annen amd 64 på samme kortet for å feilteste uten (stor) risiko for at den skal bli ødelagt? Er skjermkortet gåent også siden det ikke kom noe bilde på det andre hovedkortet, eller er dette pga at skjermkortet ikke har blitt initialisert fordi POST hang ved sjekk av CPU.

På forhånd tusen takk

EDIT : La til floppy controller error, er litt trøtt og sliten etter mange timer med testing, glemte det i første omgang

Endret av wim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel for å si det slik, å dytte inn 230v inn i et apparat som er beregnet på 115v blir overbelastning med god margin. Dette lukter dessverre utskiftning av diverse ødelagt komponenter (hovedkort, minne, cpu)

Det du kan gjøre er å teste hver enkelt komponent grundig for å sjekke om det har blitt defekt, dette gjelder hdd, cdrom hvis dette var koblet til maskina da "uhellet" skjedde.

Angående skjermkortet så sett det i din maskin og kjør benchmark til det griner...

Må nok beklage og si at maskina har med stor mulighet gått adundas....

Lenke til kommentar

Hva slags psu har han? det som gikk til h.....

Blir vanskelig å få det på garantien ;) så du kan åpne det å se om det har en sikring. Hvis ikke kan du ha svidd av det meste.

Low volt tingene, cpu,hk er det første som går. Rammen vil antagligvis overleve. Tipper også at mesteparten av 12V tingene vill klare seg. Ingen garanti.

Du må bare teste del for del. Føler med kompisen din, vi (ikke jeg) klarte å gjøre dette på en messe en gang. Compaq boks, PII. Det som overlevde på den var RAM, DISK og vifter. Alt ellers var dødt.

Lenke til kommentar

Vil jo tro at en PSU skulle beskytte komponentene mot slikt? Å kjøre 230V inn i en PSU som er satt til å ta 110V burde definitivt få et par sikringer til å poppe, men ikke sende høyspenning inn i komponentene... skal ikke eventuelle overspenningsvern ta seg av slikt?

Lenke til kommentar

vet ikke helt hvor oppegående forumbrukerene her er, eller om de bare er litt borte for tiden.

Det han gjorde var å komme borti den røde knappen bakpå, som STO på 230V og forandret den til 115V

noe som gjør at psu'en får dobbelt så mye spenning i forhold til hva voltregulatoren er stillt inn på.

Det er mest sannsynlig bare PSU'en som ryker, men som ved lynnedslag så kan også hovedkort, cpu og minne gå fløyten.

Så jeg ville prøvd å bytte ram først, for å sjekke om det er problemet.

"Er en grunn til at overspenningsvern kjøpes separat"

Endret av J0lle
Lenke til kommentar
har sagt det før her på forumet; Den 'knappen' burde vært limt fast med super-lim... :roll:

Hmmm! hva er det for noe mon tro!? Prøver den jeg...... ;)

Er ikke så rart de fleste nye PSU'er som kommer til norge kommer enten uten den knappen, eller en stor teipbit med advarsel påklistret direkte over den :p

Lenke til kommentar

det er jo ganske fristende og trykke på en slik rød og fin knapp :tease: men det er jo etter tanken som teller. Så det er ikke akkurat sååå lurt, er vell også en av grunnene til at strømforsyningen er til å finne bakpå kabinettet :p

men tror nok også det er lurt å teste cpu, hk, ram osv etter det eventyret ;)

Lenke til kommentar

Etter en ny økt med testing har vi funnet ut at følgende komponenter ble ødelagt :

1 * Corsair ValueSelect pc3200 512 MB

1 * AMD 64 3000+

1 * ASUS k8n-e deluxe

1 * Chieftec 350w psu

Heldigvis har jeg ekstra hovedkort og psu han kan låne så han trenger "bare" å kjøpe ny cpu. Konklusjonen må være ikke bygg pc hvis du ikke er HELT trygg på hva du gjør ;)

Lenke til kommentar

Dag 3 oppdatering :

CPU'en testet feil i msi-kortet. Dermed gikk vi til innkjøp av en ny. Denne testet også feil på MSI-kortet, noe som gjorde at vi tenker at hovedkortet er ødelagt. :(.... velvel, msi er noe dritt....

Jeg testet begge cpu'ene på min pc, og begge testet ok. Derfor sitter han med 2 * CPU som virker og ett ødelagt kort.

Konklusjonen er at CPU ble IKKE skadet av over/undervolt på PSU'en.

Lenke til kommentar
Har det ikke vært bra hvis alle i verden brukte 230 volt spenning :yes:

Da er det heller vi som skulle gått over til 110v, jeg tror det er bare 3 land eller noe sånt som har 230volts anlegg.

Uhhhhh :dontgetit:

Mesteparten av Europa untatt england bruker 220. Etter hva jeg vet så bruker større deler av asia 220 også.

Hvorfor bruker vi 220, fordi dette er nyere teknologi som gir mye mindre tap av størm. Det er også mulig å belaste et 220 anlegg mere en et 110.

Lenke til kommentar
Har det ikke vært bra hvis alle i verden brukte 230 volt spenning :yes:

Da er det heller vi som skulle gått over til 110v, jeg tror det er bare 3 land eller noe sånt som har 230volts anlegg.

Uhhhhh :dontgetit:

Mesteparten av Europa untatt england bruker 220. Etter hva jeg vet så bruker større deler av asia 220 også.

Hvorfor bruker vi 220, fordi dette er nyere teknologi som gir mye mindre tap av størm. Det er også mulig å belaste et 220 anlegg mere en et 110.

Kan stemme, det jeg mente var at vi er en av de få som bruker it anlegg.

Det beste nå er jo 400volts anlegg.

Med 3 faser mellom nøytrl leder.

Lenke til kommentar

Grunnen til at USA ikke skifter, er sikkert at det hadde blitt LITT protester om alle skulle kjøpe omformere/nye elektriske artikler ;)

Den sittende presidenten hadde vertfall aldri blitt gjenvalgt :whistle:

Edit: Er vel også grusomt vanskelig å organisere noe slikt..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Grunnen til at USA ikke skifter, er sikkert at det hadde blitt LITT protester om alle skulle kjøpe omformere/nye elektriske artikler ;)

Den sittende presidenten hadde vertfall aldri blitt gjenvalgt :whistle:

Edit: Er vel også grusomt vanskelig å organisere noe slikt..

Hvis man skulle gått over til 230 i usa måtte de nok byttet ut alt av omformere og trafo stasjoner, men selve lednngs nettet hadde de ikke trengt å gjøre noe med.

Til trådstarter: beklager for denne offtopic diskusjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...