Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Passord beskytte heimenettverket.


Anbefalte innlegg

Eg har noken maskine heime i huset. Er også veldi plaga av att folk snoker i ting di ikkje har lov til. So korleis lage til slik att han kan dele mapper med passordbesskyttelse? So kvar gong noken prøver og gå inn på meg so trenger han passord? Alle maskinene har Windows XP, og er koblet opp mot ein Zyxel Zywal 2 Brannmur.

 

Ole-Johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ønsker å fullstendig fjerne muligheten for at andre klienter på nettverket skal få tilgang til maskinen din kan du jo sette en "regel" i filteret i firewallen din som sperrer all tilgang til IP'en maskinen din står på fra alle andre IP'er på LAN'et.

 

Eller så kan du disable printer and filesharing i Windows på din maskin!

 

Begge løsningene er konsekvente, og vil fullstendig fjerne muligheten for at noen av de andre brukerene på nettverket skal få tilgang til dine greier (synes forresten det lukter porr her jeg ass :!: )

 

Men hvis du derimot ikke ønsker å fjerne muligheten helt, men passordbeskytte visse mapper finnes det en løsning for dette også!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

For å passordbeskytte mappe må du først gå til Tools>Folder Options>View og fjerne haken fra "Use Simple File Sharing" (hvis jeg husker riktig). Hvordan du gjør det videre derifra husker jeg ikke i farten, men du kan jo teste ut litt.

 

Du kan jo også zippe filene dine og passordbeskytte dem med WinZip, der har du opptil flere forskjellige algoritmer du kan bruke.

Lenke til kommentar

I første omgang kan det være greit å se til at "use simple file sharing" er slått av, da dette vil gi deg bedre kontrol over mappene du vil dele! Dette valget finner du nederst på listen under Start --> Control Panel --> Folder Options --> View

 

Når du har gjort det kan du i detalj spesifisere hvilke brukere som skal ha tilgang til hvilke mapper, både lokale brukere som har konto på maskinen din, og eksterne brukere på nettverket.

 

Hvis du vil ha oversikt over mappene som er delt ut finner du denne under Start --> Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Management --> System Tools --> Shared Folders --> Shares.

 

Forøvrig skal du ikke bry de om de mappene som har navn som slutter med $.

 

Under "Shared Folders" grenen har du også Sessions og Open Files som gir deg en oversikt over hvilke brukere som er aktive og hvilke filer og mapper de er aktive i for øyeblikket! (hvis du vil ta en snok på fersk gjerning!)

 

En typisk situasjon kan være at du har en mappe som du har delt ut, og det finnes en viss undermappe av denne du vil passordbeskytte. For å gjøre dette høyreklikker du på den aktuelle mappen og velger "sharing and security". Under security vil du som regel se at "Everyone" har alle rettigheter

 

hw_help1.jpg

 

Først så kan du legge deg selv til listen ved å klikke Add, og i vinduet som kommer opp skrive navnet på brukeren din på maskinen, også trykke Ok!

 

Det burde se ut noe sånn som det dette:

 

hw_help2.jpg

 

Her har jeg skrevet inn navnet på brukeren min på maskinen min.

 

Og hvis du så er lagt til i listen over brukere i Properties vinduet kan du legge til de rettighetene du ønsker at du skal ha også fjerne "Everyone" fra listen, det burde se ut ca. som dette:

 

hw_help3.jpg

 

Og som sagt: Husk å gi deg selv de nødvendige rettigheter!

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Dersom du går til register-verdien (start->run->regeidt)

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Lsa og endrer verdien restrictanonymous til 1 vil man ikke komme inn over nettverket med gjeste-kontoen, bare med brukernavn som er lik de du allerede har på maskinen. Deretter er det en smal sak og gi disse brukerene rettigheter/ikke rettigheter til delte mapper.

 

Du kan selvfølgelig også bare koble ut gjestekontoen, eller sette guest/deny rettigheter på de delte mappene.

 

Din pc har brukerene per og pål og disse har ikke tilgang (deny) på en delt mappe1, men tilgang på en annen mappe2

 

Da vil pc2-> som ikke har brukere per og pål (eller brukere med per og pål men ulikt passord som de har på din pc) ikke få tilgang til noe.

Pc'er med brukere per og pål og likt passord som per og pål brukerene på din pc få tilgang til mappe2 men ikke mappe1.

 

Med WinXp følger passordet brukeren, og så gir du brukeren rettigheter/ikke rettigheter til de forskjellige ressursene.

 

Denne tråden omhandler å sette rettigheter på en delt mappe. Lykke til ;)

 

Edit:

Calm dekket vel det meste før meg...

 

Sp+

Endret av solar_panel+
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...