Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av server


Anbefalte innlegg

God dag alle.

 

Jeg har planer om følgende.

*Formattere maskinen og legge inn windows 2000 advanced server

*Lage en mailserver med lotus domino

*Bruke maskinen min som domene i et nettverk

 

Men jeg har en del spørsmål siden jeg er ny på dette området.

*Med W2000 adv.server, trenger jeg da å installere f.eks en web-server som apache? eller tar w2000 seg av dette?

*Hvordan lager man en mailserver? trenger jeg noe ekstra tjenester fra ISP'en min for dette? Jeg har telenor adsl. Har planer om å bruke lotus domino mail server. Bruker forøvrig dynamisk ip.

 

Dersom noen har erfaringer, spesielt om mailserver-ting (lotus domino), så er innlegg hjertelig velkomne :smile:

 

Vennlig hilsen Dalai

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man trenger ikke Apache i Win2ksrv... Den har innebygget web server som bare trenger å aktiveres..

 

Får å få lagd en mail server så trenger du mailserver program (M$ Exchange 2000) og et domenenavn ut mot internett..

 

Exchange kan lastes ned fra Microsoft i 120dagers evaluation

Lenke til kommentar

takk for info Deejphant.

 

men jeg vil gjerne lotus domino som mail-program.

har nemlig begynt å jobbe et sted hvor de bruker dette oppsettet, og tenkte jeg skulle sette opp det samme hjemme. Har et domene hos dyndns.org, går det? eller må jeg ha fast ip-adresse?

 

har du noe erfaringer med lotus?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 12:59, dalai skrev:

takk for info Deejphant.


men jeg vil gjerne lotus domino som mail-program.

har nemlig begynt å jobbe et sted hvor de bruker dette oppsettet, og tenkte jeg skulle sette opp det samme hjemme. Har et domene hos dyndns.org, går det? eller må jeg ha fast ip-adresse?


har du noe erfaringer med lotus?


 

Funker fett med dyndns... emailen din blir da [email protected] eller no linknende...

 

Jeg har mailserver hjemme, men jeg valgte å kjøpe et domene navn sammen med min dynamiske ip (www.dns2go.com)

 

Mailen min er [email protected] *briefe briefe*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 13:12, DeejPhant skrev:

Quote:


Den 2002-05-15 12:59, dalai skrev:

takk for info Deejphant.


men jeg vil gjerne lotus domino som mail-program.

har nemlig begynt å jobbe et sted hvor de bruker dette oppsettet, og tenkte jeg skulle sette opp det samme hjemme. Har et domene hos dyndns.org, går det? eller må jeg ha fast ip-adresse?


har du noe erfaringer med lotus?


 

å kjøpe et domenenavn til å bruke mot Dns2go clienten koster omtrent 300kr i året...

Funker fett med dyndns... emailen din blir da [email protected] eller no linknende...

 

Jeg har mailserver hjemme, men jeg valgte å kjøpe et domene navn sammen med min dynamiske ip (www.dns2go.com)

 

Mailen min er [email protected] *briefe briefe*

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 13:25, dessident skrev:

Var ment ironisk =P


Men, hva, liksom,, mailserver,, hva gjør en mailserver ? Tar i mot mails og har dem på harddisken sin liksom ? Så kobler brukere seg opp mot den maskinen, og henter mailer derifra ?



 

En mail server er jo den serveren som tar imot og sender mail for deg.. (hotmail)

 

Det er kjekt med å ha mailserver hjemme siden da slipper du alle begrensinger og sperringer...

 

Grunnen til at jeg valgte å sette opp mailserver hjemme var fordi jeg ble drittlei 1MB grensa til Hotmail og gadd ikke å betale for noen mailkonto hos noen andre...

 

Så nå har jeg omtrent 60GB lagringsplass på mailkontoen min og 100mbits tilkobling til den :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 13:16, _StatuS_ skrev:

Ang spilling: Server versionene av win2k har ikke støtte for AGP. Dette betyr ikke at du ikke kan bruke AGP kort, men det betyr at w2k tror AGP porten og kortet er PCI (med deretter lavere ytelse). Bare så du vet liksom :smile:



 

Er du helt overbevist om dette med AGP? Jeg tror faktisk at alle server utgaver har støtte for AGP, men at ytelses forskjellen du får kommer av at serveren er oppsatt til å prioritere services i stedet for programmer som går i forgrunnen. Dette endres enkelt under System PropertiesAdvancedPerformans Option.

 

Eneste jeg lurer på er hvorfor skal du bruke Advanced Server? Holder det ikke med vanlig server til ditt bruk da?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 13:16, _StatuS_ skrev:

Ang spilling: Server versionene av win2k har ikke støtte for AGP. Dette betyr ikke at du ikke kan bruke AGP kort, men det betyr at w2k tror AGP porten og kortet er PCI (med deretter lavere ytelse). Bare så du vet liksom :smile:



 

det er ihvertfall pisspreik...!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-15 13:51, DeejPhant skrev:

Du merker ingen forskjell


Forskjellen mellom Win2ksrv og Win2k Advanced server er at du kan har 8cpuer og 4Gb ram (?) og at du kan kjøre Network Load Balancing og Clustering noe som de fleste svært sjeldent kommer bortpå...




 

Det var det jeg mente også. Ellers så er de jo helt like. Ligger jo litt i navnet da, Advanced.

Lenke til kommentar

nei, men jeg holder på å lage en, om hvordan sette opp IIS (Med Web (HTTP), FTP, SMTP (Mail) og NNTP (News)) men må få laget de og akkurat no er det eksamen på skolen, men jeg har egen server spm skjører alle disse tingene....

 

_________________

Nothing is Fun before It gets Difficult!

 

[ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-05-18 14:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...