Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av stue pc


Anbefalte innlegg

Først vil jeg takke for at du tar deg tiden til å lese topicen min!

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe meg en pc for å ha i stuen, men jeg er ikke helt sikker på hvilken maskin jeg vil ha...det er jo en jungel av PC-er der ute.

 

Mine Bruksområder er som følger:

 

- Nedlasting og avspilling av film og musikk

 

- Surfe på internett og lese/sende e-post

 

- Konvertering av film fra et format til et annet (dette ser jeg for meg at maskinen skal gjøre mens jeg sover så jeg trenger ikke all verdens med maskinkraft)

 

- Litt spilling, men jeg er ikke ute etter en maskin som kan spille det nyeste og beste på markedet

 

Mine kriterier er:

 

- SÅ STILLE SOM OVERHODE MULIG

 

- Den må passe inn i stua (Ser for meg en barebone, men jeg kan godt ha et vanlig kabinett bare den ser bra ut)

 

- Barebone eller kabinettet må ha plass til to harddisker og en dvd-brenner

 

 

 

Mine spørsmål er nå som følger:

 

1. Er det noen som kan foreslå en barebone til mitt bruk, eller et kabinett?

 

2. Hvis du foreslår et kabinett, kan du foreslå et ok hovedkort også?

 

3. Trenger også et ok tv-kort. Noen forslag?

 

3. Trenger jeg et skjemkort eller klarer jeg meg med et som er på hovedkortet?

 

4. Hva synes dere om disse komponentene:

 

Minne:

2 stk TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB CL2,5 16M*16/8chip, 184-P

 

Prosessor:

Intel P4 3,0GHz 800MHz 1MB HT S478 BOXED

Hyper-Threading, 0.09 micron, 1MB L2 cache, "Prescott"

 

Dvd-brenner:

NEC Nd-3500

 

Harddisk:

DiamondMax Plus 9 160 GB 8 MB S-ata

 

 

Hvis du har forslag til andre og bedre komponenter for mitt bruk må du gjerne skrive disse

 

 

 

Jeg takker og bukker for alle forslag, gode eller dårlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis maskinen skal brukes til spill, må man ha et eget skjermkort, noe som betyr dyrere maskin, varmere, og sannsynligvis mer støy. Dessuten bør man ha en skikkelig skjerm tilkoblet. Det er stusselige saker å spille på en TV med 640xxx eller 800x600-oppløsning.

 

Komponentene du hadde satt opp, så bra ut.

 

Dinside.no har testet mange TV-kort. Av disse er Hauppage dyre, gode kort i 1000,--klassen og mer. Men man kan også få billige og gode TV-kort, som Leadtek Winfast 2000 Expert. Dette koster litt mer enn 500,- og fikk god omtale på dinside. Eller råder jeg deg til å lese tester av andre TV-kort der, for å unngå bomkjøp.

 

Sånn jeg ser det, har du tre kabinettvalg:

- barebone, stilig og diskré, men liten plass til disker osv.

- F.eks Chieftec Silver Fox BX-01, veldig billig, plass til m-atx-hovedkort og andre vanlige komonenter. PSU kan være litt svak og kanskje støyende.

- HTPC-kabinetter, som fra Kanam, råstilige, gode å bygge i, ser fine ut under TVen. Man kan selv velge støysvak PSU. Ulempe: Koster 2900,-

 

Jeg siklet selv på HTPC en stund, og bestemte meg nesten for det billige Chieftec-kabinettet. Tenkte jeg kunne modde PSU så den ble stillere. Men så samme AMD ned prisene, og jeg oppgraderte hovedmaskina i steden!

 

Hvor stort budsjett har du, og trenger du skjerm?

Lenke til kommentar

Først vil jeg takke for ALLE svar!

 

Av alle gode forslag tror jeg HTPC-kabinettet fra Kanam (HT400S)

traff meg mitt i hjertet! Det var utrolig vakkert og stort nok til at jeg ikke trenger å bekymre meg for plassmangel:)

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?grp=3000&toc=3047

 

Det jeg lurer litt på er hvordan det blir å montere en dvd-brenner i kabinettet? Må jeg kjøpe en som er laget spesielt for det kabinettet eller tar den hva som helst?

 

Siden jeg bare har ca 10000,- disponibelt tror jeg at jeg må velge et hovedkort med intrigert skjermkort, så får en kjøpe et nytt skjermkort når jeg får råd (det er jo snart jul). Kabinettet var jo ganske dyrt.

Kan dere anbefale et hovedkort som kan passe til mitt bruk og kabinett, og kanskje et billig og bra skjermkort?

Husk, jeg er ikke ute etter å spille de størst og feteste spillene med super grafikk

 

Jeg har en 17" skjerm som jeg skal bruke inntil videre

 

I verste fall får jeg også vente med tv-kortet. Da får jeg også tid til å finne akkurat det jeg ønsker meg til riktig pris.

 

Er det noen som kan foreslå en stille og god strømforsyning?

 

Takker på nytt for alle svar.

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Hei, satt sammen de komponentene du oppga i første post.

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=8597.

Syns dog prosessoren du har valgt er litt overkill for et htpc oppsett, pluss at den utvikler sikkert mye varme. Og med ett htpc, dvs lite kabinett, vil det nok by på litt trøbbel. I tillegg doblet jeg mengde ram og bytta til en seagate disk.

Jeg valgte et hovedkort med integrert skjermkort, men jeg tror nok jeg ville vurdert ett annet billigere kabinett. Netshop har noen lekre noen. Og investert disse pengen i ett skjermkort.

 

(Edit: Litt rask med valg av hovedkort, byttet det ut nå)http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=8597.

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar
Hei, satt sammen de komponentene du oppga i første post.

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=8597.

Syns dog prosessoren du har valgt er litt overkill for et htpc oppsett, pluss at den utvikler sikkert mye varme. Og med ett htpc, dvs lite kabinett, vil det nok by på litt trøbbel. I tillegg doblet jeg mengde ram og bytta til en seagate disk.

Jeg valgte et hovedkort med integrert skjermkort, men jeg tror nok jeg ville vurdert ett annet billigere kabinett. Netshop har noen lekre noen. Og investert disse pengen i ett skjermkort.

Tusen takk!!!!

 

Du har kanskje rett i at prossesoren er litt stor.

Hva anbefaler du?

 

Du har rett i at kabinettet var litt vel dyrt, men det traff meg mitt i hjertet.

Må ta kontakt med microplex og høre når de kan forvente det inn. Hvis det tar for lang tid kommer jeg nok til å velge et billigere et, og kanskje ta et kjermkort i stedet.

Problemet mitt er bare at det er så mange ok kabinetter og jeg klarer ikke å velge. "Kanam HT400S" er det første kabinettet som jeg virkelig har falt for.

 

Men hvis jeg ombestemmer meg, og kjøper et billigere et, kan du kanskje annbefale et skjermkort for mitt bruk?

 

Lurer forresten på hvorfor du byttet harddisken? Ikke at det gjør noe...jeg bare lurer

Endret av sphaa
Lenke til kommentar

Fant du netshop linken min?

http://www.netshop.no/aspx/produkter.aspx?...0=25&g1=7&g2=21

Disse kabinettene er nokså like kanam kabinettene, jeg syns noen av dem er penere, Cooler Master Cavalier 2 er min favoritt.

Angående prosessor; en Intel Pentium 4 2.4A GHz (Prescott) vil nok holde for ditt bruk.

Skjermkort er et værre tema, hvor mye spiller du, hvor krevende spill snakker vi om? FarCry? Cs? Warcraft3?

Deler min egen erfaring, jeg spiller veldig lite, spiller stort sett bare worms, ta, og kanskje battlefield en gang i ny og ne. Jeg kjøpte et Pc 9800se AIW, for å slippe å ha ekstra tv kort, kjekt i en liten trang maskin. Yter helt greit, jeg kjører mitt som ett 9800pro.

Lenke til kommentar

Coolermaster kabinettene fra posten over er bra alle sammen, men styr unna de Silverstone kabinettene, de har seriøse problemer med å få unna varmen, spesielt hvis du skal bruke både skjermkort og tv-kort.

 

Alternativt finner du også noen gode Antec kabinetter:

 

Antec Aria har barebone stil, og leveres med 300w PSU med 120mm vifte, og har plass til alle typer M-atx hovedkort, 1 stk DVD enhet og 3 stk hardisker.

 

Antec Minuet er hiFi stil med plass til M-atx hovedkort

 

Antec Overture er også HiFi stil (samme størrelse som Coolermaster kabinettene) og tar alle slags hovedkort.

Lenke til kommentar

NakedChef:

Jeg får bare takke for all hjelpen du har gitt meg. Jeg har vært og sett på kabinettene hos netshop, og de er jo kanske pen de også.

 

Jeg spiller veldig lite, og jeg har ingen interesse av å spille tungvektere som farcry, doom3 o.s.v

Det går helst på adenture og strategi spill som ikke har store systemkrav...F.eks Heroes 4 og Commandos 3, så jeg tror ikke jeg har bruk for et bedre en det du har.

 

Nå må jeg bare bruke en liten stund på å tenke over hva jeg skal bruke pengene på. Det er tross alt en dyr invistering, og jeg vil ikke gjøre et galt valg.

 

Jeg skal poste en replay når jeg har funnet ut hva det blir.

 

Takk for hjelpen og GODE tips!

Lenke til kommentar
Coolermaster kabinettene fra posten over er bra alle sammen, men styr unna de Silverstone kabinettene, de har seriøse problemer med å få unna varmen, spesielt hvis du skal bruke både skjermkort og tv-kort.

 

Alternativt finner du også noen gode Antec kabinetter:

 

Antec Aria har barebone stil, og leveres med 300w PSU med 120mm vifte, og har plass til alle typer M-atx hovedkort, 1 stk DVD enhet og 3 stk hardisker.

 

Antec Minuet er hiFi stil med plass til M-atx hovedkort

 

Antec Overture er også HiFi stil (samme størrelse som Coolermaster kabinettene) og tar alle slags hovedkort.

Takk for tipsene, skal sjekke ut disse også.

Men hvis jeg får mer anbefalinger nå, kommer jeg aldri til å klare å bestemme meg:)

 

Jeg føler meg som en unge i en godterbutikk. Jeg har løst på alle og klarer ikke å bestemme meg.

 

F*** for et vanskeling valg!!

Lenke til kommentar

En normal IDE DVD-spiller til 250,- vil passe helt greit i det kabinettet. Kanam-kabinettet er vanlig ATX, så de fleste hovedkort vil passe inn der.

 

Angående skjermkort, hvis du vil spille skjønner jeg at du venter litt med det, og tar et hovedkort med integrert skjermkort. men hvis det kun skal brukes til 2D, vanlig PC-arbeid og filmer osv, så holder det jo i lange baner med et Radeon 7000 med TV-out, til 200-300,- Og så kan du kjøpe TV-kort senere når du bestemmer deg for det.

 

Angående PSU/strømforsyning, så kan jo NorthQ Silent-serien være noe. Komplett har den, og er oppgitt til 12-17dB, noe som er ganske lite. Det finnes også helt viftefrie (lydløse) PSUer, bl.a. fra Thermaltake og Yessico. men disse koster gjerne 1000,- +++. Og da er prisene på NorthQ ganske hyggelige!

 

Lykke til videre, gi en liten oppdatering når du får satt sammen maskina og hvordan det gikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...