Gå til innhold

Bildekritikk, Hva kan jeg gjøre bedre?


Anbefalte innlegg

Har tatt dette bildet på kjøkkenet hjemme. Hva kan jeg gjøre bedre? Eller hvis du synes det er bra, kanskje du kan kommentere hva du likte med det?

 

Utstyr: Canon EOS 10D, Sigma 70-300mm f4-5.6 Macro super.

Teknikk: Hehe, brukte stativ, å kun kjøkkenbelysningen min (Spotter).

 

Noen tips om hva som kunne blitt gjort bedre?

Bildet

Endret av tomviktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det ser umiddelbart ut som det er flatt og hardt lys(uten skygger og kontraster) du har benyttet. Fargen(på blomterbladene) er også grøtete, det er nesten som om det er en tanke overeksponert, Fokus er lagt på de bakerste blomsterbladene, kanskje ikke så heldig. Du skulle kanskje stått litt lenger unna med litt høyere blender. slik at ikke fokus ble sååå selektiv.

Hvilket objektiv er brukt? Hvilke innstillinger?

Bakgrunnen var OK.

Bare å prøve igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes bildet var fint. Er ikke kompetent til å gi noe tekniske råd anng. lys etc. Men jeg synes kanskje fokus burde vært midt i blomsten. I tillegg synes jeg skille mellom blomsten og bakgrunnen nederst i bildet blir litt "skarp" og kunstig. Stilken nederst i bildet synes jeg nesten ser litt "fake" ut.

 

Ville kanskje prøvd å klone ut den biten neders i bildet som ser som sannsynligivs er ett av bladene på stilken, synes det forstyrrer litt.

Lenke til kommentar

Hei, brukte et sigma 70-300mm macro super.

 

Brennvidde 200mm, f7.1 1/40s.

 

Lyset jeg brukte var kun spotlights i kjøkkentaket, dimmet en tanke... Hva kan jeg gjøre med en lyskilde for å ikke få det så hardt. samt øke kontrastomfanget i motivet?

 

Takk for den slags kritikk. Det er slikt man lærer av...

Lenke til kommentar

Ang.lyskilde, så ville jeg nok hatt en som kan flyttes litt rundt omkring, og prøvd meg frem til resultatet er OK. En kan også f.eks bruke litt tynt matpapir foran lampen for å softe det, rette lampen mot taket m.m.

Mange kan nok mye mer enn meg om slike studiotrix, søk litt rundt på www.foto.no, der er det stappfullt av info om temaet.

 

Uansett, når du har 10D, bruk RAW. Sammen med grundig PS arbeid vil resultatene fra det kameraet være høyst respektabelt. :yes:

Lenke til kommentar

Men guuuud da mann! Ikke ødelegg bildet ved å tegne en slik halvgjort

bakgrunn! La nå det stakkars bildet få beholde bakgrunnen sin, - eller skaff

skikkelig backdrop når du tar bildet. - Hva du her har gjort i et

billedbehandlingsprogram er helt uakseptabelt og ødelegger den utrolig lekre

blomsten.... :( Skarpe ekle kanter noen gangen HELT rette (:O), mot en

utrolig flat farge som bakgrunn.

 

Ææærh.

Lenke til kommentar

He he, har ikke gjort noe med bakgrunnen, selv om det kan se slik ut! Så uansett hvor rette kantene er, så var de slik da jeg tok bildet! Joda, fargen i bakgrunnen kunne vært bedre, grunnen til at den er slik, er at bakgrunnen egentli er relativt lys, med skygge! Det eneste som ble opplyst på kjøkkenet var rosen!

 

Det eneste som er gjort er USM!

Lenke til kommentar

:wow:

 

Er det virkelig tilfelle? Det ser jo helt "påtegna" ut... :| -- Vel, da bør du skaffe en flottere

bakgrunn slik at det ikke ser slik ut. Det var jo enda verre at bildet var slik orginalt, -

eller.. Det var vel egentlig ikke verre, fordi da var det ikke du som hadde tenkt å "fikse

det med å lage flott bakgrunn" (slik jeg tenkte du hadde :p)... Menmen, - da faller jo

litt av grunnlaget mitt bort. - Men fremdeles, - tar du det på ny, skaff en gudd bakgrunn!

 

Ellers så tenkte jeg at det var litt mange dråper på, kunne nok godt kuttet litt ned på

dem.

Lenke til kommentar

Ja, tenkte nok at det var en del dråper for mange! Skal skaffe meg en bedre bakgrunn neste runde ;-)

 

Noen tips til belysning? (Alt begrenser seg til hva man kan finne av kilder i et normalt hjem!)

 

Samt tips til hva man kan bruke som bakgrunn? Regner med det blir mye innefotografering nå som høst-stormene setter inn! (Ikke for det, høststormene kan bli fine motiv dersom man gidder å gå ut!)

Lenke til kommentar
Ja, tenkte nok at det var en del dråper for mange! Skal skaffe meg en bedre bakgrunn neste runde ;-)

 

Noen tips til belysning? (Alt begrenser seg til hva man kan finne av kilder i et normalt hjem!)

 

Samt tips til hva man kan bruke som bakgrunn? Regner med det blir mye innefotografering nå som høst-stormene setter inn! (Ikke for det, høststormene kan bli fine motiv dersom man gidder å gå ut!)

Hm, belysning - jeg har mange slike «stavlys» over pcen min. Kanskje du har noe

liknende? De er ikke så alt for harde på lyset.. - Men ellers ville jeg anbefale deg å

finne et par lamper å reflektere lyset fra et hvitt papir eller liknende. Ikke la de

skarpe lysene skinne rett på objektet. - Husk at du vil ha dybde i bildet, - når du

leker med lysene vil du relativt raskt finne ut hva som funker :) Du VIL ha skygge i

bildet, skygge er ikke slemt, skygge er bra, bare den er plassert der den skal slik at

vi til slutt kan ta blomsten ut av skjermen ;)

 

Til bakgrunn. - Hm. - Hvis du skal bruke det til å sette sammen med noe kunne du

prøvd deg på en 100% sort bakgrunn, - altså finne noe svart filt, eller noe i den duren.

 

Ellers så kan du prøve å plassere en plante under, slik at det nesten ser ut som om den

bor i naturen :] Heh. - Vel, - om du romsterer litt rundt i huset og prøver ut forskjellige

ting vil du nok finne noe som passer. - Er litt vanskelig å si bare sånn helt uten videre :)

 

Men uansett hva du har i bakgrunnen - få det såpass utav fokus at blomsten virkelig

stikker seg fram. Hadde blitt meget pent med en slags flott "suppe" av forskjellig

nyanser av en farge bak - kanskje? :)

Endret av Velmont
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...