Gå til innhold

Speiling og formatering av harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vel å merke, Jeg er grønn på data!!

 

Jeg har nylig kjøpt meg ekstern harddisk.

 

Planen min er å få speilet den eksisterende HDD over på den eksterne.

 

1. Hvordan kan jeg gjøre dette? (fortrinnsvis med gratis programvare)

 

Jeg skal så formatere den gamle harddisken min. Få bort alt av ulumskheter. Har hørt at man ikke får bort absolut alt ved formater (defragmentering) med Windows XP HE!

 

2. Evt. gode råd ved formatering?

 

3. Må man ha separat oppstartsdisket, eller holder det med Windows XP cd ved oppstart etter formatering?

 

Willy

Endret av perwilli
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal formatere for å renske opp på harrdisken din, er det liten grunn til å lage et image av harddisken først. Når du legger dette imaget tilbake, vil all "dritten" også være der. Et image skal jo være en nøyaktig kopi av det den speiler. Men..., hvis du skal formatere og legge inn xp på nytt, burde du kanskje lage et image når dette er gjort. Da har du jo en fin, ny, ren installasjon, uten ulumskheter.

 

De tingene du har på harddisken i dag som du vil ta vare på kan du overføre til den nye harddisken først. Program installeres på nytt igjen etter os er på plass.

Når du skal legge inn xp, booter du med cd´n din, sett cd som first boot-device. Fra denne kan du formatere disken din. Du trenger ikke formatere først eller noen separat oppstartsdiskett.

 

Husk å installere alle drivere og oppdateringer (tastatur, mus, skjermkort, chipset, sp2 for xp, evt. andre hw du har). Hent gjerne ned siste driver til de forskjellige tingene før du setter i gang, gå på produsentenes hjemmeside for å finne dette.

 

Mulig jeg har glemt noe i farta, men da kommer det sikkert noen og påpeker det.

 

Lykke til

Endret av MorePower
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Grunnen til at jeg vil ha en imagefil av pc'en er fordi jeg vil ha en sikkerhet. Hvis det skulle mangle en fil til et eller annet ved installering av forskjellige programmer vil disse ligge på imagefila.

 

I utgangspunktet skal jeg kun beholde filmer og musikk.

 

Jeg har lastet ned en programvare fra www.maxtor.com

, da jeg har en Maxtor HDD. Med dette programmet kan man ta en Drive to drive copy + å formatere hele disken (tror jeg). :thumbup:

 

Så nå er det vel bare å sette cd spilleren som first booth device i biosen.

 

Krysser fingre og tær!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...