Gå til innhold

Bedre billedkvalitet på xbox med RGB kablel?


Mazeking

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaha-ja?? Ser man ikke forskjell på kompositt og RGB/Scart hvis man ikke har en tv som koster 40.000.-?

 

Da har jeg tydligvis fått en dyrere tv enn jeg betalte for...

 

 

Svaret er: JO, det er merkbar forskjell!

 

Ikke at jeg har noe imot kebab, da... ;)

HVA er det som er forskjellig. Vil konstrastene bli bedre det sorte sortere i stedet for mørekgrått? Vil de litt blasse fargene bli mye kraftigere?

 

Kjører du S-video inn i TV'en eller er det en direkte xbox to scart uten composit video i mellom?

Lenke til kommentar

Du bør kunne se det på at bl.a. rødfargen ikke flyter utover, og en generell bedre skarphet i bildet.

Men det er viktig at du benytter en scartinngang på TV'en som støtter RGB. Det er mange TV'er med flere scartinnganger hvor bare den ene støtter RGB.

 

Er fullt merkbart på min 32" widescreen i 8000kr-klassen.

Lenke til kommentar

Det beste om man har dyr TV vil være å skaffe komponent kabel, da får man mulighet til å kjøre HDTV (480p 720p og 1080i om man har moddet eller amerikansk xbox). Det er verdt det, på min 42" plasma er det utrolig forskjell bare man går opp til 480p (hopper over linjedobbleren).

Men så er også RGB over SCART på xbox utrolig bra. Man investerer rett og slett ikke penger i noe som bare kjører kompositt... kompositt faller gjennom allerede på min gamle tv, en Panasonic 28" 4:3 fra 1993. Har du Dolby Digital dekoder? Så skaff deg en Scart RGB kable med optisk ut, så slipper du høre nedmikset Prologic eller stereo.

Lenke til kommentar
Jaha-ja?? Ser man ikke forskjell på kompositt og RGB/Scart hvis man ikke har en tv som koster 40.000.-?

 

Da har jeg tydligvis fått en dyrere tv enn jeg betalte for...

 

 

Svaret er: JO, det er merkbar forskjell!

 

Ikke at jeg har noe imot kebab, da...  ;)

HVA er det som er forskjellig. Vil konstrastene bli bedre det sorte sortere i stedet for mørekgrått? Vil de litt blasse fargene bli mye kraftigere?

 

Kjører du S-video inn i TV'en eller er det en direkte xbox to scart uten composit video i mellom?

Som nevnt tidligere så blir bildet generelt bedre på alle punkter. Hovedsaklig skarpheten i bildet syns jeg, men også farger osv.

Nå har jeg hverken xbox eller S-video/RGB, men PS2 med komponentkabel fra Monster Cable(ikke kompositt).

 

Kan love deg en absolutt merkbar kvalitetsforskjell selv med en billig S-video/RGB/komponentkabel. Og som nevnt bør du ta i bruk optisk ut, hvis du har surround-forsterker... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp, bildet blir merkbart bedre. Om det er verdt de 300 kronene(for en orginal en), er opp til dere å bedømme. Jeg hadde i hvert fall ikke nølt et sekund... Jeg kjøpte min med tanke på en annen viktig ting også, nemlig LYD! Den orginale rgb-kabelen fra MS har optisk utgang, et must om man har surroundanlegg!

Lenke til kommentar
Du bør kunne se det på at bl.a. rødfargen ikke flyter utover, og en generell bedre skarphet i bildet.

Men det er viktig at du benytter en scartinngang på TV'en som støtter RGB. Det er mange TV'er med flere scartinnganger hvor bare den ene støtter RGB.

 

Er fullt merkbart på min 32" widescreen i 8000kr-klassen.

Var ikke klar over dette. Tviler på at jeg har manualen til min TV. Den har 3 scart inn bak. Den ene er sat (rød orange) en (blå video) og en sort, som det ikke står noe på. Skal sjekke ut dette.

 

Takk for tipset!

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...