Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i linux


Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med å forwarde porter med NAT da jeg har først én NGT-router og så en 3com trådløs switch/router bak denne igjen. Altså, dobbel NAT og bare problemer.

 

Derfor vil jeg sette en linuxboks mellom disse, slik at jeg kan kjøre diverse tjenester på denne (http/samba/osv), og så dele internett til andre maskiner med 3com-routeren. Det jeg lurer på er altså hvordan dette gjøres i linux? Jeg har en boks med Redhat 7.3 og to nettverkskort...så det eneste jeg trenger hjelp til er oppsettet. Noen som har noen gode linker osv?

 

Her er altså oppsettet:

 

Internett --> NGT-router --> Linuxboks --> 3com switch/router --> Flere maskiner

 

Baq

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke Redhat er så godt egnet til dette bruket. Jeg vet at Slackware har verktøy for dette, og jeg har hatt akkurat dette som prosjekt på skolen. Men det var lenge siden, 4 år siden. Da brukte jeg verktøyet ipchains. Men nå bruker slackware iptables. Det mest ideelle operativsystemet å bruke i ditt tilfelle må være FreeBSD eller OpenBSD. Så jeg ville hevet ut Redhat og installert Slackware eller FreeBSD.

 

Edit: jeg bruker selv en FreeBSD-boks som router/firewall, og denne fungerer glimrende.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Trur du lett kan bruke redhat til dette, vil ikkje anbefale deg til å hive ut det eine eller det andre, men det er vel anbefalt å gå for en litt nyere distro en redhat 7.3.

 

Uansett så har vel internettdeling noko med å kopiere dns fra linuxmaskinen til maskina etter, ellers har eg egentlig aldri prøvd dette sjølv. Lykke til sei eg berre... :)

Lenke til kommentar
Tror ikke Redhat er så godt egnet til dette bruket. Jeg vet at Slackware har verktøy for dette, og jeg har hatt akkurat dette som prosjekt på skolen. Men det var lenge siden, 4 år siden. Da brukte jeg verktøyet ipchains. Men nå bruker slackware iptables. Det mest ideelle operativsystemet å bruke i ditt tilfelle må være FreeBSD eller OpenBSD. Så jeg ville hevet ut Redhat og installert Slackware eller FreeBSD.

Redhat har da også iptables, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skal la seg gjøre? Hva er egentlig forskjellen mellom RH og FreeBSD i denne sammenhengen? Har FreeBSD et menysystem eller lignende? Jeg glemte vel å spesifisere at dette er en boks uten X, så derfor må det gjøres på gamlemåten uansett.

 

Hadde du noen linker e.l.?

Lenke til kommentar
FreeBSD har ikke noe menysystem, men jeg mener at FreeBSD er bedre egnet til firewallbruk enn Linux, da ipfw er en del mer effektivt enn iptables.

Poenget er ikke å sette opp en god firewall i dette tilfellet da, heller å få kontakt med serveren fra internett samt at resten av maskinene bak skal ha internettilgang.

 

Skal nok hive inn en ny distro etterhvert, men vil først ha det til å virke med den jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...