Gå til innhold

Ram Timings på Kingston


Fjelly

Anbefalte innlegg

I BIOS står alt på auto angående ram instillinger, og når jeg kjører CPU-Z da for jeg opp dette memo.JPG !!

Timingsen på min ram skal være 2-3-2-6-1 !

Og når jeg setter dette manuelt så er det BARE CAS som endrer seg fra 2.5 til 2.0 i CPU-Z !

 

PS: Når jeg rebooter er skjermen svart, men når jeg rebooter pcen på nytt igjen da så kommer bildet og alt funker normalt.

 

MEN, hvorfor vil ikke pcen kjøre med de timingsene jeg har satt?

 

link til ram: Kingston

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du prøvd 2-3-3-7 ?

 

prøv det. men som regel kan 1brikke kjøre raskere enn når du har 2brikker, men siden det står at de er laget for å kjøre på 2-3-2-6-1, så skal det jo gå.

 

kansje CPUZ feiler, prøv forskjellige timmings, og kjør CPUmark99 hver gang du forandrer og sjekk å det blir forskjellige poengsummer. hvis poeng summer blir bedre og bedre inntil 2-3-2-6-1 er nådd, så er det ganske sikkert. feil med CPU'Z.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg prøve 2-3-3-7 egentlig ? :hmm:

 

Har sjekket med 2 andre program som man kan sjekke timingsene med og de viser akkurat det samme.

Rart det er bare CAS som forandrer seg egentlig.

Så virker som det ikke er CPU-Z som feiler.

 

Er vel neppe rammen det er noe feil med?

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle jeg prøve 2-3-3-7 egentlig ? :hmm:

 

Har sjekket med 2 andre program som man kan sjekke timingsene med og de viser akkurat det samme.

Rart det er bare CAS som forandrer seg egentlig.

Så virker som det ikke er CPU-Z som feiler.

 

Er vel neppe rammen det er noe feil med?

2-3-3-7 er jo mindre krevende enn 2-3-2-6, og siden jeg har kingston selv. kjører dem på 2-3-3-7 fungerer utmerket.

 

hmm ok, er du sikker på at du prøvde/ eller fikk stilt på noe annet enn CAS latency da? :hmm:

Lenke til kommentar

DRAM config:

Max memclock

1T/2T memory timing

Cas Latency

Ras to Cas delay

Min Ras activate time

Row precharge time

 

Alle disse står på auto og jeg stilte de inn med 2-3-2-6-1

 

Eneste jeg må la stå på auto er Max memclock pga på denne kan jeg kun velge mellom 100/133/166 ! Og siden jeg har 200 så lar jeg den stå på auto og da kjører den på 200.

 

Har du akkurat samme type ram som jeg har eller en annen type?

 

Klart jeg kan teste og kjøre 2-3-3-7 men vil likevel ikke få de på det som skal kunne kjøres da :hrm:

 

Men etter screenshootet jeg viste, viser den jo at jeg kjører på 2.5-4-4-8 !! right?

 

Og antar at siden det er så stor forskjell ifra 2-3-2-6 så vil det merkes stor forskjell om jeg hadde fått timingsene ned på 2-3-2-6?

Lenke til kommentar

Nei, det er svært liten forskjell på 2-3-3-7 og 2-3-2-6. du vil nok ikke få 1% ekstra ytelse engang. har veldig lite å si egentlig. det aller viktigste er CAS som er den første. det er nok endel forskjell fra CAS 2.5 til 2.0. da kan det kansje være snakk om 2% mer ytelse ved 2.0 istedfor 2.5

 

men det er jo veldig rart hvis brikkene ikke klarer 2-3-2-6 som de er spesifisert for. det burde de uansett. selv om du ikke vil tjene noe spesielt på det.

 

kansje noen andre vet hva grunnen kan være eller har vært borti lignende....

har aldri hatt problemer med ram, så tror ikke jeg kan hjelpe når det gjelder problemet. :dontgetit:

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

kan du ikke aktiver "By SPD" fra DOS?

hva slags hovedkort har du?

 

"By SPD" innstilles for orginal minne innstilling.

 

gå inn i DOS, sett minne innstilling på "Expert" ikke "By SPD". så kan du justere timmings manuelt og sette det til først 2-3-3-7 også kan du prøve 2-3-2-6 etterpå hvis det da funker. :)

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...