Gå til innhold

Hvilken linux/unix kun for programmering?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja du kan kjøre open source i linux, selv unix :D

 

men du må laste ned det du skal ha i tar filer, disse kan du også bruke på BSD. Herlig ikke sant ;):D

 

jeg kjører mandrake 10.1, men prøv heller 10.0 du... jeg er ikke helt vant med at xf86 er byttet ut... Men du kan egentlig velge hvilket som helst linux, for alle har samme installasjon av tar filer

 

tar xvfz filnavn

 

edit: glemte å komme med forslag...

Endret av anbar
Lenke til kommentar
Hvilket linux/unix system burde eg velge om eg har tenkt å prøve meg på Python, Java, C/C++, Perl, og LISP?

Du kan velge omtrent hvilken Linux-distribusjon du vil. Alle kommer med en komplett samling kompilatorer og editorer og debuggere og alt du måtte trenge. Unntaket er enkelte svært nybegynner-rettede distribusjoner som ikke retter seg mot programmerer i det hele tatt. Noen forslag til hva du kan velge, er Mandrake, Fedora, ArchLinux, Gentoo og Debian.

 

Om eg velger linux, kan eg kjøre unix sine open-source på linux også?

En vanlig Linux-distribusjon består utelukkende av fri programvare (Open Source, om du vil). Så svaret er definitivt ja. Fordi kildekoden er fri, er den blitt tilpasset alle vanlige Unix-varianter. Derfor kan du bruke alle *BSD-verktøy på Linux og omvendt.

Lenke til kommentar

Selv om du kan velge hvilken distro du vil er det noen som egner seg bedre enn andre. Lindows/Linspire, Xandros og Lycoris har i utgangspunktet ikke med mye development tools. Disse kan selvsagt installeres etterpå. Suse Personal er også ganske skrapa. I alle tilfeller er det en stor fordel å holde seg til de som mange bruker, da er det lettere å finne ferdige pakker. dvs Fedora, Suse Mandrake, Debian. Selv trengte jeg Mono utvikligsverktøy og det var langt lettere å få installert på Suse enn på Mandrake oms jeg vanligvis bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...