Gå til innhold

Problemer med nettinstall av Debian


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er temmelig ny innen Linux, og har et problem som mange av dere sikkert ser på som "simpelt".

Problemet er at i Debian installasjnen (etter partisjonering og mounting av harddisker), får jeg spørsmål om "configure device driver modules" og jeg regner med at det er her jeg må velge rett nettverkskort for å få igang videre installasjon fra nettet.

Nettverkskortet jeg har er av typen SMC 1244CX (http://www.smc-europe.com/english/products/adapt/1244TXV2.html), men uansett vilket av SMC kortene jeg velger i Debian så får jeg bare "Insallation failed".

Må jeg sende med noen parametere eller hva er det som er feil her?

Har googla litt rundt, men finner ikke svaret på hva som er feil.. På en eller annen måte må jeg jo få kortet til å virke med Debian..

 

 

Er btw nyeste vesjon av Debian 3.

Nettverkskortet er bekreftet at fungerer (i windows)

 

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et vondt ord om Debian, men den har sjelden de aller ferskeste driverne (noe som selvfølgelig gir økt stabilitet).

 

Prøv å laste ned Knoppix (LiveCD), start maskinen med den og se hva

dmesg

og

lsmod

 

De bør kunne fortelle deg om kortet ble funnet og hva driveren heter. Det er en god start for å finne ut mere, deretter kan du se om nyere Debian kernel pakker inneholder den modulen du trenger.

Lenke til kommentar

Hmmm, det som er viktig her er om du bruker Debian (versjon 3) woody eller sarge.

Begge er kodenavn for hver release, og jeg er ikke sikker på om sarge regnes som

versjon 3 eller ikke, men dette er noe du burde undersøke. Det skal være med i

filnavnet til ISO-imaget du lastet ned.

 

Om det er woody så er kanskje forståelig at det gikk galt, uansett så er det lurt å

undersøke det lillemykhater sa.

 

Sjekket også på google, og fant frem til at du skal bruke modulen 8139too. Kilde.

Lenke til kommentar

Du er nok nødt til å skaffe deg en nyere kjerne. I ditt tilfelle er det nok best å skaffe seg den nyeste linux-versjonen i 2.4-treet for å unngå konflikter med modutils.

 

Sid og Sarge er vel ikke noen unike navn, men er såvidt jeg vet kallenavnet til henholdsvis unstable og testing-versjonene. Stable har eget navn; tror det er woody (i en eller annen versjon) som er aktuelt nå

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :)

 

Debian versjonen jeg bruker heter "Woody". (Var i allefall det som sto i filnavnet jeg lastet ned)

Ettersom jeg er temmelig fersk når det gjelder linux tror jeg at jeg prøver tipset til lillemykhater da det hørtes enklest ut :) Ellers har jeg les igjennom tråden som Rafael postet link til, så er ikke helt umulig at jeg får noe ut av den også.. Virket temmelig forståelig i allefall :p

Utbytting av kjerne og andre "avanserte" ting (i allefall på mitt nivå) tror jeg at får drøye til jeg har lært litt mer.. Vil vel uansett si at driverene til dette nettverkskortet ikke er så nye at de ikke skulle vært inkludert i Debian versjonen jeg har.. Kortet har i allefall vært ute på markedet temmelig lenge, uten at jeg tør påstå hvor lenge (2-3 år?)..

 

Drøyer vel uansett til i morgen før jeg får sett noe mer på det, men satser på at jeg skal få det til på en eller annen måte :) Igjen; takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...