Gå til innhold

Hjelp! PC-en stopper opp under gameplay!


Anbefalte innlegg

Hei :whistle:

 

Jeg har et stort problem med PC'n min! Jeg hadde senest i går kjøpt meg det nye Sims spillet, og gledet meg stort til å spille det. Jeg satte i gang og installere, og ventet i spenning mens jeg så prosentene stige. Da det endelig ble ferdig og jeg skulle teste det, fikk jeg spilt i ca 5 minutter før skjermbildet fryste, og lyden fra PC'n gav fra seg en merkelig durrende lyd. Det fungerte ikke å CTRL+ALT+DEL tilbake i Windows, for det eneste som fungerte var å skru av PC'n manuelt med strømmen. :thumbdown:

 

Dette er forresten specs:

3,0 ghz Intel 4 prosessor (helt ny)

Hovedkort type flunka nytt (husker ikke hva det heter, er et AbitI)

512 DDR RAM

ATI Radeon 9600 128mb AGP skjermkort

+ tilsammen 200GB diskplass

Jeg kjører Windows 2000 Pro (har ikke fått installert noen service packs enda)

 

Hadde vært fint om noen kunne kommet med inspill på dette problemet. Hadde blitt MEGET takknemlig :thumbup:

Hørt det kan være noe med at det er for lite ram, eller at ram-brikken er skadet. Hadde vært fint om dere kunne kommet med tiltak for å sjekke selv hva problemet kan være. Siden dette skjer kun under spill, vil jeg jo anta det ahr noe med systemressurser å gjøre.

 

Håper på svar raskest mulig!

Endret av Johnny-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at det skjer kun under spill, ergo har det med belastning eller driver å gjøre. Går utifra at du har prøvd de siste Cataclyst driverne til ATi (4.9)?

 

Sannsynligvis skyldes dette varme, blir det varmt inne i kabinettet? Ta av sidedøren og prøv å spill uten den. Skjer det samme da?

 

Det kan også være for aggressive innstillinger på minne, men sjekk i føsrste omgang varme.

 

At du har for lite minne er bare sprøyt.

 

Dersom du tror det kan være noe med minne kan du jo laste ned memtest86 (søk på google) å sjekke.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned nye skjermdrivere fra ATI ja. Har aldri brukt cd'r som følger med skjermkortet til drivere. Men kan teste å legge de inn enda en gang for sikkerhets skyld.

 

Er mulig det kan bli varmt inne i kabinettet, men prosessoren har en gigantisk vifte, med luftekanal ut på venstresiden av kabinettet. Uansett skal jeg forsøke å ta av dekselet på siden.

 

Aggressive instillinger på minne? Mener du grafikken jeg prøver å kjøre på spillene, eller noe jeg må stille på i Windows?

 

Du mener jeg kan utelukke noe feil eller mangel med RAM'en? Ja, jeg syns det var litt vanskelig å forstå at det skulle ha noen betydning. Kan forsøke å laste ned det du sa.

 

Om det ikke fungerer eller noe virker unormalt eller skadet med PC'n min etter alt dette er jeg rådvill. Kanskje jeg skal prøve å laste ned SP1 til 2000 Pro.. SP2 holder jeg meg langt unna :p

 

Tusen takk for svar iallefall! :!:

Lenke til kommentar

Med aggressive innstillinger på minnet så mener jeg følgende:

 

La oss si at du har en brikke som er klassifisert for CAS 2,5,3,3 (dette er innstillinger i BIOS som vi ikke går nærmere inn på nå), denne brikken kjører du på f.eks. 2,5,2,2. Dette kan virke i Windows, men når du kommer inn i spill blir belastningeg for stor.

 

Det kan også hende at du har for lite volt på minne, dette kan du teste ved å øke med 0.05 eller 0.10 i BIOS.

 

Men i og med at den FRYSER, ikke rebooter av seg selv, så tror jeg problemet ditt ligger i varmen. Ta av sidedøra og prøv du.

 

Du har ikke for lite minne til å kjøre spillet, og minnet ditt er etter all sannsynlighet i orden (i og med at du ikke opplever andre merkelige feil slik som plutselig blåskjerm etc.).

 

Det er heller ingen vits i å prøve eldre drivere, prøv å reinnstaller de du allerede har, men som sagt. VARME...

Lenke til kommentar

Selv har jeg følgende temp:

Mainboard: 30

cpu: 41

harddisk: 25

 

Dette funker i alle fall stabilt for meg. Har sett mange med høyere temp enn dette. Men det kommer selvfølgelig an på specs også. Noe hardware tåler høyere temp enn andre.

 

Har ikke sjekka temp på skjermkortet, men jeg har nesten det samme skjermkortet som deg og hvis du ikke har overklokka skulle vifta som sitter på være bra nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg har det samme problemet, men jeg har en AMD 64 bits prosessor. Spillet henger (SOF 2) må slå av maskinen manuelt. Jeg trodde først at det var rammen min, men etter jeg har byttet ut rambrikkene 3 ganger og hadde samme problemet, begynte jeg å bli lei.

 

Ved en tilfeldighet så traff jeg en kamerat av en kjenning av meg som er datatekniker han sa at det var ikke ram'en det var noe galt med men HD'en som var gåen.

 

Og i mitt tilfelle så har han helt rett, når jeg går inni hendeles loggen (eventlog) så ser jeg at partisjon D har problem med ntfs filsystem, og nå i det siste så når spillene låser seg og etter jeg har restartet maskinen kommer chkdsk (checkdisk) opp og sier at en av diskene må sjekkes for konsekvens, D partisjon.

 

Mao den ene av diskene mine synger på siste verset desverre, det er en Seagate Barracuda som er ca 3 mnd gammel :(

 

Kan jo være det samme problemet som du opplever som jeg har, sjekk HD'en din det kan være den som er problemet ditt :hmm:

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Og i mitt tilfelle så har han helt rett, når jeg går inni hendeles loggen (eventlog) så ser jeg at partisjon D har problem med ntfs filsystem, og nå i det siste så når spillene låser seg og etter jeg har restartet maskinen kommer chkdsk (checkdisk) opp og sier at en av diskene må sjekkes for konsekvens, D partisjon.

I følge den teorien burde spillet fungere på partisjon C da? kan jo teste det og se om spillet fungerer der. Akkurat nå skal jeg først teste om RAM'en er fucked eller om det er pga. varme..

 

*krysse fingrene* :(

Lenke til kommentar
Ved en tilfeldighet så traff jeg en kamerat av en kjenning av meg som er datatekniker han sa at det var ikke ram'en det var noe galt med men HD'en som var gåen.

Da skulle dette problemet isåfall ikke kun gjelde SOF2, men alt annet du bedriver også. Tviler derfor sterkt på at disken din er kaputt.

 

At maskinen ønsker å sjekke en disk for Consitency ved oppstart trenger ikke nødvendigvis å bety at noe er galt. Kan være noe så enkelt som en fil som ikke blir "lukket" ved lesing. Dette kan du enklest sjekke ved å kjøre Partition Magic å be om en test av partisjonen din. Da vil du få svar.

 

Det er mange grunner til at maskiner fryser ved spilling, men at hd feil er en av de? Ikke så lenge det kun gjelder SOF2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...