Gå til innhold

hvordan skifte stylesheets?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er helt fersk innen html,css,php osv.

 

Vi har fått en oppgave om å lage en hjemmeside ved hjelp av de tre overnevte. Dette har gått greit, men saken er at vi skal lage en utskrift vennlig version.

Det jeg har gjordt er at jeg har 2 *.css sheets, en til formateringen av siden da den skal vises på skjermen og en hvor jeg tar vekk alle bilder, menyer osv til den utskrift vennlige versionen.

Det jeg lurer på er om jeg må lage 2 versioner av hver side en til skjerm og en til print? Eller er det en funksjon som gjør at hvis noen vil skrive ut siden, så ved hjelp av en link eller noe så byttes stylesheet'et til printer versionen.

 

Håper noen forstår hva jeg mener å kan hjelpe meg. Jeg har lest litt rundt på nettet og de sidene jeg har funnet kommer inn på masse java greier og da detter jeg helt av.

 

Er det noen der ute som kunne forklart meg dette på en enkel måte?

 

Takker så mye for all hjelp

 

Hilsen en som er litt frustrert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for raskt svar.

 

Det jeg egentlig mener er at jeg vil ha en link/knapp som sier "utskrift vennlig version" (eller noe sånt) og når man trykker denne linken/knappen vil man få opp siden med den layout'en som print.css filen min definerer.

 

Så når man trykker på denne linken/knappen så skiftes layout'en fra f.eks. style.css til print.css

 

Er dette mulig?

 

Sorry hvis jeg spør dumt, men er litt grønn her.

Endret av MalvinP
Lenke til kommentar

http://lagring.net/testing/sider/print.php?css=default

http://lagring.net/testing/sider/print.php?css=print

 

<?php
$css = $_GET['css'];
if (!$css) {
$css = "default";
}
?>
<head>
 <title>Administrating Stylesheets</title>
 <link rel="stylesheet" href="print/<?php echo "$css"; ?>.css" type="text/css" />
</head>
<body>
<p><a href="?css=default">Default</a> eller <a href="?css=print">print</a>?</p>
<h1>Lorem ipsum</h1>
<p>dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque malesuada semper elit. Cras neque. In hac habitasse platea dictumst. Maecenas rutrum risus sit amet nisl. In varius elit ut erat. Quisque sollicitudin consectetuer tortor. Etiam risus velit, pellentesque ac, sodales sed, rhoncus a, risus. Suspendisse mollis est. Aliquam eget lectus nec dolor feugiat posuere. Vivamus auctor, velit non bibendum sodales, enim magna faucibus nulla, sed convallis lorem sem vitae nulla. Mauris dignissim ligula sed orci. Vestibulum enim. Sed interdum ante a orci. Pellentesque vel nunc id massa interdum pulvinar. Morbi malesuada bibendum purus. Sed tempus, lectus non congue molestie, nunc metus euismod justo, eget scelerisque metus risus id tellus. Duis at mauris nec metus rutrum bibendum. </p>

<h2>Phasellus a tellus</h2>
<p>Curabitur neque. Etiam dolor ante, iaculis eu, iaculis sed, scelerisque id, sem. Aliquam vestibulum metus ac risus. Pellentesque ante velit, rhoncus convallis, porta at, rhoncus ac, dolor. In dapibus venenatis diam. Vestibulum mattis hendrerit velit. Nulla est. Aenean vel dolor ut dui suscipit mollis. Aenean magna pede, aliquet vel, elementum vel, malesuada ut, nisl. Aliquam ut wisi sed diam placerat nonummy. Phasellus at felis. Suspendisse eget est. Sed id risus. </p>

<h3>Phasellus</h3>
<p>at dolor sollicitudin velit porta bibendum. Nulla feugiat suscipit dui. Aliquam eget dolor id ligula sollicitudin ultricies. Nunc fringilla imperdiet mauris. Curabitur aliquam. Praesent a ipsum. Curabitur accumsan justo id sapien hendrerit nonummy. Praesent sollicitudin volutpat risus. Mauris lorem urna, auctor non, elementum nec, euismod nec, pede. Integer a quam sed elit pharetra dapibus. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Pellentesque posuere adipiscing sapien. Curabitur risus turpis, malesuada et, nonummy eu, luctus vel, risus. Donec a ante ultricies ligula tristique ultrices. Aliquam erat volutpat. </p>
</body>
</html>

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp.

 

Men jeg henger ikke helt med enda, men ser at ve er inne på noe her, ja.

 

Jeg har 2

*.css filer 1 style.css og en print.css hvor linker jeg disse inn i headeren?

 

<link rel="Start" href="print.php?css=default" />

<link rel="Next" href="print.php?css=print" />

<link rel="Prev" href="http://lagring.net" />

 

her detter jeg litt ut print.php?css=default" hva er definert her, og hva heter disse 2 *.css'ene her?

 

Takk for at du tar deg tid

Lenke til kommentar

Har kuttet litt ned på koden nå.

Det vesentlige er:

<?php
$css = $_GET['css'];
if (!$css) {
$css = "default";
}
?>

Dette sier at php skal hente det som står i adressebaren etter ?css=, og sette det til $css. Hvis $css derimot ikke er satt, settes den til default. Det er navnet på mitt første stilark. Dette bytter du ut med style eller hva nå din css-fil heter. Ikke ta med .css her!

<head>
<link rel="stylesheet" href="print/<?php echo "$css"; ?>.css" type="text/css" />
</head>

Her echoer den $css. Det vil si at den skriver inn valgt css-fil. I dette tilfellet, default eller print. Dette lar du stå som det er!!

<a href="?css=default">Default</a>
<a href="?css=print">Print</a>

Dette er de to linkene til de to forskjellige stilarkene. Hvis ditt stilark ikke het default, men style.css, bytter du ut ?css=default med ?css=style

Lenke til kommentar

Faen jeg føler meg dum nå

 

<?php header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1'); ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<?php
$css = $_GET['css'];
if (!$css) {
$css = "style";
}
?>

<html>
<head>
 <title>obligatorisk oppgave 2 for ***********</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
 <link rel="stylesheet" href="print/<?php echo "$css"; ?>.css" type="text/css" />

</head>
 <body>
 <div id="ramme">

 	<?php
 	include ("meny1.php");
 	?>
 </div>

 <div id="hovedramme">
   <?php
   include ("om_meg_tekst.php");
   ?>

 <a href="?css=style">Default</a>
 <a href="?css=print">Print</a>

 </div>


 <div id="bunnramme">
       <?php
         	include ("bunn.php");
       ?>
 </div>
 	</body>
</html>

 

Her er coden min.

Hva er feil??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...