Gå til innhold

Logitech Z-5500 (z-680 killer?)


Anbefalte innlegg

Du kan ha en optisk, en coax, en som enten er 5.1 eller 3xStereo (en egen bryter lar deg velge mellom de to alternativene) I tillegg en stereo på sida av kontrollen. Går bra med en splitter på coax også, så lenge det ikke kommer lyd i begge. Alle tilkoblinger er på kontrollen, jeg hadde gjerne sett at det gikk an å koble til bak på sub-en, i hvertfall noen.

 

Den har en egen "boost" mode, om du spiller noe med veldig lavt lyd-niva. Da vrir du volum-kontrollen endel videre forbi fullt, og den stiller seg i boost1/boost2 osv.. de passer på å fortelle at garantien ikke dekker misbruk av denne funksjonen :-)

 

Det er ikke mulig å skru opp høytalerne. Jeg har det med å ha lyst til å titte inni alt mulig :-)

 

7,5m ledning til satelittene bak.

 

Chr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7,5m ledning til satelittene bak.

7,5 meter?

 

Jeg har skjult anlegg og trenger mer enn det.

Har veldig lyst på disse høytalerene men synes det er dårlig

at Logitech ikke tenker på at neon allerede har kabler liggende.

 

Vurderer å kutte ledningen og lodde eksisterende ledning fast, men er redd

for at jeg vil få en del støy i høytalerene.

 

Noen andre som har gjort dette?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Z-5500 har blitt testet av Toms Hardware...

 

http://www6.tomshardware.com/consumer/20041130/index.html

Endelig en seriøs test. Ganske bra test, men det er veldig skuffende at den ikke sammenligner anlegget med Gigaworks. Dermed har testen ikke den helt store nytteverdien. For min del er jeg positivt overrasket over responsen til anlegget, selv om det er langt ifra den samme lydkvaliteten til Gigaworks. Det mest positive er at de har klart å fikse den middelmådige subwoferen som Z680 hadde.

 

Det jeg har å si videre har ikke til hensikt å bashe Z-5500, men jeg prøver å gi et mer nyansert bilde over lydkvaliteten.

 

Fra venstre; Z-5500 og Gigaworks sin respons over frekvensspekteret (y-akse: desibel, mens x-akse: frekvens) (thumbnail)

logitech_z5500_reponse.jpg creative_giga_reponse.jpg

 

Da ser en at Gigaworks har en mye jevnere responskurve enn hva Z-5500 har. Dog en kan se at Z-5500 holder seg rundt 105 mot 100. Dette er derimot langt ifra så viktig som en jevn respons over hele spekteret. Z-5500 sliter med mellomtone og den har et klarere skille mellom subwofer og høyttalerne. Den laveste frekvensen (20-30 Hz) er fraværende på Z-5500.

 

Fra venstre; Z-5500 og Gigaworks sin respons over frekvensspekteret til subwoferen (thumbnail)

logitech_z5500_grave.jpg creative_giga_grave_tiers.jpg

 

Også her ser en at Z-5500 har en mer ujevn respons over hele spekteret sammenlignet med Gigaworks. Frekvensytterpunktene (rundt 25 Hz og 250-500 Hz) er ganske fraværende hos Z-5500.

 

Mitt inntrykk av Z-5500

Jeg har selv ikke hørt Z-5500 så jeg må basere mitt synspunkt ut ifra hva grafene forteller, men jeg har hørt Gigaworks (eier et) og Z-680. Det ser ut til at lydkvaliteten til Z-5500 er ganske bra, men den sliter med en ujevn respons over hele frekvensspekteret. Jeg synes at Z-5500 er et bedre multimedia-anlegg enn hva Gigaworks er grunnet; innebygget dekoder og gode tilkoblingsmulighet til utstyr. Dessuten er det rimligere, men den er dog 5.1 mot Gigaworks 7.1.

 

Hvis disse tilkoblingsmulighetene og dekoderen er viktig for deg er Z-5500 et klart valg framfor Gigaworks siden en slipper en fordyrende ekstern dekoder. Da dette ikke er tillfellet for min del, vil Gigaworks for meg være overlegen Z-5500.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Z-5500 har blitt testet av Toms Hardware...

 

http://www6.tomshardware.com/consumer/20041130/index.html

Endelig en seriøs test. Ganske bra test, men det er veldig skuffende at den ikke sammenligner anlegget med Gigaworks. Dermed har testen ikke den helt store nytteverdien. For min del er jeg positivt overrasket over responsen til anlegget, selv om det er langt ifra den samme lydkvaliteten til Gigaworks. Det mest positive er at de har klart å fikse den middelmådige subwoferen som Z680 hadde.

 

Det jeg har å si videre har ikke til hensikt å bashe Z-5500, men jeg prøver å gi et mer nyansert bilde over lydkvaliteten.

 

Fra venstre; Z-5500 og Gigaworks sin respons over frekvensspekteret (y-akse: desibel, mens x-akse: frekvens) (thumbnail)

logitech_z5500_reponse.jpg creative_giga_reponse.jpg

 

Da ser en at Gigaworks har en mye jevnere responskurve enn hva Z-5500 har. Dog en kan se at Z-5500 holder seg rundt 105 mot 100. Dette er derimot langt ifra så viktig som en jevn respons over hele spekteret. Z-5500 sliter med mellomtone og den har et klarere skille mellom subwofer og høyttalerne. Den laveste frekvensen (20-30 Hz) er fraværende på Z-5500.

 

Fra venstre; Z-5500 og Gigaworks sin respons over frekvensspekteret til subwoferen (thumbnail)

logitech_z5500_grave.jpg creative_giga_grave_tiers.jpg

 

Også her ser en at Z-5500 har en mer ujevn respons over hele spekteret sammenlignet med Gigaworks. Frekvensytterpunktene (rundt 25 Hz og 250-500 Hz) er ganske fraværende hos Z-5500.

 

Mitt inntrykk av Z-5500

Jeg har selv ikke hørt Z-5500 så jeg må basere mitt synspunkt ut ifra hva grafene forteller, men jeg har hørt Gigaworks (eier et) og Z-680. Det ser ut til at lydkvaliteten til Z-5500 er ganske bra, men den sliter med en ujevn respons over hele frekvensspekteret. Jeg synes at Z-5500 er et bedre multimedia-anlegg enn hva Gigaworks er grunnet; innebygget dekoder og gode tilkoblingsmulighet til utstyr. Dessuten er det rimligere, men den er dog 5.1 mot Gigaworks 7.1.

 

Hvis disse tilkoblingsmulighetene er viktig for deg er Z-5500 et klart valg framfor Gigaworks siden en slipper en fordyrende ekstern dekoder. Da dette ikke er tillfellet for min del, vil Gigaworks for meg være overlegen Z-5500.

Greit det virker som du har ganske god peiling på lyd, men det er første og forhåpentlig siste gang jeg ser en person som bedømmer lydkvalitet utfra lydkurver uten å ha hørt på et anlegg...det blir for teit og useriøst. Hvorfor tar ikke bare hifi magasiner og ser på lyd kurvene i stedet for å høre på anlegg :no: Da hadde de spart mye tid.

Lenke til kommentar
Greit det virker som du har ganske god peiling på lyd, men det er første og forhåpentlig siste gang jeg ser en person som bedømmer lydkvalitet utfra lydkurver uten å ha hørt på et anlegg...det blir for teit og useriøst. Hvorfor tar ikke bare hifi magasiner og ser på lyd kurvene i stedet for å høre på anlegg  Da hadde de spart mye tid.

Jeg må egentlig si meg enig i hva du sier, men jeg hadde en veldig trang til å kommentere testen. :blush: Grafene gir jo et visst inntrykk ikke sant?

 

Edit:

Btw; jeg vet om flere som synes at lydkvaliteten til Gigaworks er bedre enn Z-5500. Dette har egentlig ikke så mye å si siden lydopplevelse er subjektivt.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Settet er utrolig bra, jeg har koblet det opp til hjemmekino, brukt coax (digital utgang) fra dvd-spiller, og vanlig stereo (analog) fra tv til øvrige kanaler.

 

Basskassen er plassert under hjørnebordet, og høytalerene er hengt på vegg.

 

Det er så bra lyd, så nettopp "I, robot" i går og lyden (dts) er helt fantastisk!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...