Gå til innhold

noen tips til hva slags htpc jeg bør kjøpe?


Anbefalte innlegg

jeg har ikke mye peil på htpcer, men jeg syns det virker som en ideel løsning for meg. jeg har vurdert å kjøpe harddiskopptaker men det er jo så dyrt så jeg vurderer heller å kjøpe en htpc, siden den kan brukes til en del annet i tillegg.

 

men uansett, dette skal jeg bruke pcen til:

ta opp tvprogrammer (er flott om den kan brenne dvder også)

se på dvd (et pluss hvis den kan spille av mpg, divx, xvid og sånne filer også)

surfe på internett

spille musikk

skrive (skolearbeid)

spille spill

 

det siste der er ikke så viktig da, hvis det vil gjøre den mye dyrere eller at den fungerer dårligere til å ta opp og se på video med. jeg kommer til å bruke den mest som en dvd spiller/harddisk opptaker.

 

to ting er spesielt viktige for meg. at den ikke støyer så mye og at det går ann å styre mange av video/musikkfunskjonene med en fjernkontroll, f eks opptak, start, stopp, pause osv. i tillegg bør den ha minst 160 gb harddisk.

hvis noen har forslag oppsett til en pc, eller vet om et sted der de selger en slik pc ferdig bygget, blir jeg veldig taknemlig.

hvis noen har en htpc som oppfyller disse kravene er det slett ikke umulig at jeg er svært så interessert i å kjøpe den

 

prisen på dataen bør ikke ligge noe særlig over 5000, hvis det lar seg gjøre

Endret av audunk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøver:

 

Chieftec m-atx-kabinett, Desktop

451,-

Sapphire Radeon 7000 32MB med TV-ut

260,-

Hercules SMART TV Stereo m/fjernkontroll

490,-

Asus A7N8X-VM m-atx nForce2IGP DEMO

495,-

AMD Sempron 2500+ BOXED

795,-

TwinMos PC3200 256MB CL2,5 x 2

758,-

NEC 3500A

695,-

Samsung 160GB ATA133 8MB

820,-

 

 

Totalt: 4313 (Komplett) + 451 (Itbutikken) + frakt

 

 

Spilling ville gjort en slik PC en del dyrere, ja. Da må man legge på omtrent 1500-2000 til et bedre skjermkort, pluss andre oppgraderinger.

 

Kabinettet må du nesten finne ut av selv. Det går nok an å finne en fin barebone til denne bruken, men da blir det enda dyrere. Dessuten går vel det Chieftec-kabinettet fint inn i TV-benken?

 

TV-kortet fikk ganske god omtale på Dinside, skjermkortet skulle holde til å vise Windows på TVen.

 

TV-kortet tar seg av opptak av filmer/TV-programmer for deg, DVD-brenneren brenner det ut for deg, og du kan spille av så mange formater du måtte ønske å legge inn.

 

Også støy da: Harddisken skulle være ganske sillegående, jeg har ingen erfaringer med den. DVD-brenneren kan jo sikkert spinne litt høyt ved brenning, og kanskje ved avspilling, men dette lar seg styre gjennom software. Skjermkort er passivt, ingen støy. PSU i kabinettet vet jeg ikke helt, men Chieftec plasserer seg vel sånn ca midt på når det gjelder PSU-støy. Kabinettet har plass til to 80mm-vifter, og en 60mm. Da kunne jo to 80mm Papst 12dB gjøre jobben.

 

Boxed-vifta vet jeg ikke hvordan er, men det er jo en mulighet å sette ned multiplier, enten i BIOS eller software, om det er mulig. Da får man langt mindre varmeutvikling på CPU, og mindre støy.

 

Lykke til!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

takk for svar playmofetish. jeg sjekka testene av sånne kabinetter og tenkte å kjøpe meg en shuttleX som er omtalt i denne testen: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=6400

forstod jeg testen riktig var det et hovedkort eller noe sånt fra før i den, så jeg slipper å kjøpe absolutt alt.

men da jeg gikk inn på komplett sine sider var det jo en hel drøss med forskjellige/lignende versjoner av den. hvem bør jeg velge?

åsså så jeg at de hadde en "shuttle remote control" http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301016&cks=PRL til xpc, hvordan virker den?

de hadde også en strømsak som tydeligvis skulle være mer stillegående, er den verdt pengene?

men er det plass til å sette inn et ekstra lydkort og tvkort i den?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. En slik barebone-boks har innebygd hovedkort. Så det du trenger i tillegg er: CPU, minne, harddisk, CD/DVD og evt. skjermkort. Pluss annet tilbehør.

 

Gå i produktguiden, trykk på Barebone PC og finn erfaringer på de forskjellige produktene der. Da kan du kanskje gjøre deg opp en mening om hvilke produkter som er noe å satse på. Jeg kan ikke noe særlig om de forskjelige Barebone-boksene.

 

Er det noen som kan anbefale en Barebone til audunk? F.eks en støysvak Socket A med nForce2. Trenger ikke onboard VGA, da han må kjøpe et eget skjermkort uansett for å få TV-out.

 

 

 

Edit: Jeg syns det er altfor dårlig oppmerksomhet rundt denne SFF/HTPC-kategorien i forumet. Jeg trodde dette skulle være en skikkelig hot kategori, men det tar jo lang tid før noen svarer på noen som helst tråd her inne.... :hmm:

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

fant et bedre alternativ nå tror jeg, nemlig aopen xc cube av ea65 II. noen som har erfaring med denne pcen?

så hva må jeg kjøpe i tillegg for at den skal kunne gjøre det jeg nevnte tidligere?

og hvor mange funksjoner har fjernkontrollen?

hvor kraftig prosessor, og hvor mye minne bør den ha?

 

kommer forresten til å ha en dataskjerm i tillegg da, som jeg bruker når jeg surfer, skriver og evt spiller.

Endret av audunk
Lenke til kommentar

Hvis du har 5000,- til rådighet og vil bruke Ea65 som plattform blir det på mange punkter kompromiss på kompromisset. (Hvis du skjønner jeg hva jeg mener)

 

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=3571.

 

I linken ovenfor har jeg satt sammen ett oppsett bygd på Aopen maskinen. Men noen kraft pakke er det jo ikke. En ting du bør vurdere, skal denne overta for en annen "hoved" pc? I såfall ville nå jeg brukt mere penger på den. Ett par ting den "mangler;" skjermkort til nyere spill, kanskje dobbel mengde ram, celeron (navnet taler for seg selv), en større hardisk, en bedre dvd brenner..

Men jeg skjønner godt at du falt for den, den er veldig lekker med mye finesser og funksjonalitet. Men det koster...

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar

Jeg måtte prøve å bygge en htpc til dine krav,men med ett annen utgangspunkt enn Ea65 II.

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=8536.

 

Denne maskinen er det mere futt i, ett allright skjermkort. Har ett slikt selv, fjernkontrollen er helt fantastisk =) Og jeg har trylla litt og vips så var det ikke et 9800se, men et 9800pro kort. Men jeg gjentar meg selv, jeg tror du burde klippe gresset ett par ganger til og legge i noen ekstra kroner...

Endret av NakedChef
Lenke til kommentar

ok, tusen takk for hjelpen, nakedchef. skal høre med brodern også, han har god peil på data. har tenkt meg søtte harddisk ihvertfall ja, men jeg aner ikke hva som er bra og dårlig av datakomonenter. har hørt at maxtor og samsung harddiskene, tror jeg, skal være ganske stille, så jeg tror jeg kjøper en sånn.

men vet du om det er mulig å ta opp tvprogrammer uten å skru på dataen med den pcen jeg har tenkt å kjøpe?

 

den andre linken din funker forresten ikke, kunne du laga den på ny?? ble litt interessert i å se hvordan den er.

Lenke til kommentar

Hei, sorry jeg sletta den igjen ved et uhell. Har satt opp et tilsvarende oppsett her: http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=8653.

Det blei nok en gang litt knapt med 5000,- Du kan kutte ut hele skjermkortet, og bare kjøpe tv kort. Da kommer vi ned på nivå med prisforslaget ditt, men jeg tror du vil mer fornøyd med agp kort. Ytelsesmessig holder ikke det integrerte til noe særlig annet enn 2D/film. Da får du heller ikke med den glimrende fjernkontrollen fra Ati, Remote Wonder =)

Jeg syns ikke man kan kutte ned så mange andre steder. (Du sparer 100,- på å kjøpe en Ez65 med Pentium 4 2.4ghz (Prescott)) Hvis du heller vil ha et Intel basert system. (Som utvikler ganske my mer varme)

Angående samsung disker, så har jeg lest og hørt de er bra, og ikke minst, stillegående.

Å ta opp tv programmer uten å skru på maskinen er så vidt jeg vet ikke mulig på noen barebone systemer i dag.

 

-Aleksander

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...