Gå til innhold

Overklokking av P4C800


Anbefalte innlegg

Jeg skal klokke opp RAM/ CPU på maskinen min. Jeg har ett P4C800 hovedkort, Pentium4 3.0 Ghz HT CPU og Corsair TWINX1024-4000 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-4000 DIMMs er like rundt hjørnet. Jeg har aldri satt meg inn i dette så jeg trenger alvorlig hjelp Hvordan går jeg frem for å gjøre dette ? Jeg har hittil brukt den automatiske saken i BIOS (10% 20% osv) Men jeg regner med at dette er noe dere ler av

Noen som er villig til å hjelpe en overklokkings noob ? (Har ikke stock vifte forresten.. kjører MCX478V fra swiftech sammen med en 92 vifte. Kjøler greit nok.

 

På forhånd takk.

 

 

Oddbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm jeg har lest guidene og jeg har fått ett par tips. Men det er fortsatt ikke helt klart for meg hva jeg skal ha som innstillinger på mitt kort. La meg spesifisere litt nøyere...

 

Har lest ett sted at RAM'en jeg skal kjøpe kan kjøres bra på 250 FSB med spd innstillinger. Er dette noe som kan være riktig ? Evt med den FSB eller litt lavere får å få CPU opp i 3.3- 3.5 Mhz hva slags innstillinger skal jeg ha i BIOS ? Det er ingen multiplier i BIOS hvis ikke jeg tar helt feil.. Ikke gi opp meg med en gang :love:

Lenke til kommentar
Jeg har hittil brukt den automatiske saken i BIOS (10% 20% osv) Men jeg regner med at dette er noe dere ler av

Noen som er villig til å hjelpe en overklokkings noob ?

Den funksjonen er egentlig veldi bra.

Den justerer alle mulige innstillinger for å få en stabil klokk osv..

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme HK og samme CPU kjørte på 3,975 (vannavkjølt og 4200 minne)

 

Men iallefall... jeg klarte å kjøre stabilt på 3,7ghz med boxed vifta så du bør også klare det ;)

 

Velg selv om du vil følge dette:

Skru over på manuell, sett "minne hastighet" til 400mhz (som egentlig er 1:1)

Sett vcore opp til 1,65 og still "den som står på 200" opp til 250

x fingra og kos deg..

(det er meget smart å ta dette gradvis oppover! litt og litt på vcore og fsb)

minnet ditt skal holde med opp til fsben er på 250 uten at du må forandre på noe så vidt jeg vet.

 

dersom du skal over 250fsb må/bør du stille minne hastigheten ned fra 400 til det hakket som er lavere.

Lenke til kommentar

takk for det :D Så multiplier er låst til 15 på intel sin CPU har jeg rett ?

 

Ok da er jeg med på overklokkingen av FSB.. over til minne hastigheten ... hvorfor 400mhz ( 1:1) Hva har dette og si ?

 

 

Takk for all hjelp så langt! Jeg begynner å se lyset nå ;)

 

 

Edit:

 

 

Tok en titt i CPU-z. FSB:DRAM er nå på 3:2 ..og frekvensen på 146 mhz.. vil denne øke til 400mhz ?

'

Og vet noen hva perfomance mode som jeg kan velge i BIOS under minne innstillinger er ? Og hva har dette og si ?

Endret av oerlimo
Lenke til kommentar
Tok en titt i CPU-z. FSB:DRAM er nå på 3:2 ..og frekvensen på 146 mhz.. vil denne øke til 400mhz ?

Nei, dersom du setter på "400Mhz" går det ikke til 400mhz >_< (utrolig nok)

Men går synkront med FSB..

Altså 1:1 isteden for 3:2

Noe som er å foretrekke dersom minnet takler det.. jo fortere jo bedre kan du si.

Og vet noen hva perfomance mode som jeg kan velge i BIOS under minne innstillinger er ? Og hva har dette og si ?

Les på det ;)

Gir boost på systemet... men kan gjøre maskinen ustabil.. Har det på jeg enda ikke fått svi for det. tror jeg gaina noen 3dmark points også etter at jeg tok d på.

Lenke til kommentar

takk igjen nic! Ett spørsmål siden jeg er nyskjerrig.. Hvis jeg ønsker å øke frekvensen på minnet men ikke på CPU.. Vilken minne frekvens bør jeg velge da ? sånn av FSB<DRAM i tilfellet CPU ikke henger med minnebrikkene mener jeg ;)

 

Edit:

 

Hmmm stemmer det ikke at Asus har åpnet opp multiplikatoren ? Men bare lavere ikke sant ? Da er det en BIOS oppdatering jeg trenger da ? Anbefaler du å oppdatere BIOS uansett før jeg begynner å klokke ?

 

 

obe

Endret av oerlimo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...