Gå til innhold

Digital/barnefotogragering m.m


Gjest mafister

Anbefalte innlegg

Gjest mafister

Hei.

Jeg er så og si helt blank på digitalkamera,men vil anskaffe meg ett siden jeg tar "altfor mange" bilder med mitt APS.Lurer på hva du har å anbefale,prisklasse4-6000+-?

Det vil nok hovedsaklig bli brukt til barnefotografering,jeg har titta litt på Canon IXUS V.

Hvor mange bilder er det plass til på 8mb,hvor stort kort anbefales å ha,er det noen som er bedre enn andre?

 

Mange spørsmål,håper på et godt svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg antar at du her vil bytte ut "analog" fotografering til fordel for digital fotografering.

 

Jeg har selv barn, og jeg er veldig opptatt av at de bildene jeg tar av sønnen min skal være av høy kvalitet. Det er tross alt snakk om uvurderlige og uerstattelige minner, av øyeblikk som aldri kommer igjen. Derfor ville jeg vurderte å legge litt ekstra penger i et ekstra godt kamera.

 

Jeg ville gått for et kamera med så god bildekvalitet som mulig, men som likevel er enkelt å bruke. Etter min mening er det beste tilbudet for tiden et Casio QV-4000, som du får til ca. 7100 kroner (jfr. prisguiden vår). Dette har glimrende bildekvalitet, og skal også være greit å bruke.

 

Canon Digital Ixus V har fin bildekvalitet, og hvis du er sikker på at du aldri skal skrive ut et bilde større enn 10x15 cm, er dette et meget spennende kamera. Det er nemlig så lite og lett å bruke at man kan ta det med seg overalt; og man tar da kanskje flere bilder enn man ville gjort med et annet kamera.

 

Ofte er det bedre med mange fine bilder, enn få glimrende. Dette er en vurdering du må gjøre selv, du må tenke over dine egne behov og måten du fotograferer på.

 

> Hvor mange bilder er det plass til på 8mb

 

Dette kommer an på hvilken kvalitet du ønsker på bildene. I rimelig god kvalitet kan du forvente at det er plass til ca. 16 bilder. Du bør derfor vurdere å kjøpe et ekstra minnekort. Jeg ville minst hatt 64 MB, men mest minne for pengene gir et CompactFlash kort på 128 Megabyte, det koster bare 540 kroner (jf. prisguiden vår).

 

Hilsen Martin

Lenke til kommentar
Gjest mafister

TAkk for svaret,du skriver:

 

*Canon Digital Ixus V har fin bildekvalitet, og hvis du er sikker på at du aldri skal skrive ut et bilde større enn 10x15 cm, er dette et meget spennende kamera. Det er nemlig så lite og lett å bruke at man kan ta det med seg overalt; og man tar da kanskje flere bilder enn man ville gjort med et annet kamera. *

 

Mener du skrive ut på hjemmeskriver her?og hvis,hvorfor får man ikke større bilder?

Hvis man sender de inn til fremkalling får man vel de så store man vil ha de?

 

Som du sikkert skjønner,skjønner jeg lite:o))

 

Takk på forhånd.

Jorunn

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig på ordentlig kopiering hos en fotolab.

 

Det er klart at man kan skrive ut så stort man vil, og også kopiere ut bildet i hvilken som helst størrelse hos en fotolab.

 

Men skal bildet være av en kvalitet tilnærmet et vanlig "analogt" fotografi, er det begrenset hvor stort du kan skrive ut.

 

Det varierer mye fra bilde til bilde hvor stort man kan skrive det ut uten at kvaliteten blir for dårlig, men det kan aldri skade å ha høyere oppløsning.

 

Selv ville jeg anbefale minst 3.1 Megapiksler selv til kopiering av 10x15 cm bilder, mens andre mener at man kan kopiere ut opptil A4-størrelse selv med 2.1 Megapiksler. Merk at det ikke bare er antall Megapiksler som er avgjørende for bildet, bilder tatt av gode 2.1 Megapiksler kamera kan godt være betydelig bedre enn bilder av et dårlig 3.1 Megapiksler kamera.

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...