Gå til innhold

Skanning av pensumbøkene... Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Hei. Selv har jeg kopiert alle mine egne skolebøker både for gk,vk1 og vk2 da jeg bruker datamaskin på skolen....

 

Bruker digitalt kamera på stativt stående omtrent 40cm over bøkene.

Klikk, bla, klikk, bla.... Kameraet er kobla opp mot laptopen. Tar omtrent et kvarter å ta bilder av alle sidene i en bok.

 

Mvh.

Quintilian

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU
Det høyrest jo lurt ut. Men får du så omgjort teksten til .doc ?

Er sikkert mulig, men selv foretrekker jeg å bare la dem være i jpeg format (1.8mb) og så bruke ACDC til å browse dem. funker fett for meg =)

 

Er nok mogleg å bruke noe programvare for å få gjort det om til ren tekst også..... Adobe har vel programvare for slikt???

 

Mvh.

Quintilian

Lenke til kommentar
Pm? ka  e det?

personal message..

hvis du ser under det Nor_Beret har skrevet, men før det du har skrevet er der en mørkere linje med to-tre knapper på.. på den ene står det PM.. trykk på den..

da blir det en PM til Nor_Beret... trykker du på samme knappen under mitt inlegg blir det PM til meg osv..

 

edit: før noen skyter meg.. det heter vel kanskje private message.. :)

Endret av Musty
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
ACDC... ? hva er det for no 'a? Trur du Adobe Acrobat har muligheiten til å omdanne til tekstfil?

ACDC er en musikk gruppe :p

ACDSee er det beste bildefremvisnings programmet jeg har prøvd. (les: raskt) Selv foretrekker jeg classic versjonen, men dette er smak og behag.

 

For øvrig skulle du (forholdsvis) greit kunne konvertere både bilder fra kamera og bilder fra scanner til ren tekst hvis du finner et bra OCR (Optical Character Recognition) program på nettet. Word dokumenter med riktig layout og bilder er antagelig noe optimistisk :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg drev på med den del slikt på Ex.phil.

 

Men jeg brukte OCR. Jeg scannet siden, kjørte OCR, og så ny side. Gikk egentlig helt fint det.

Etterpå gikk jeg igjennom og rettet opp feile ord, men når du passer på å bruke rett kontrast/lysstyrke på rett type skrift, så går det fint.

 

En fordel er selvsagt at du kan søke i denne teksten. Meget praktisk foran eksamen.

Lenke til kommentar
Synes dette hørtes ut som en meget god plan. Men er det lov å gjøre det? Tenker da så klart for å ha på laptopen når jeg stikker på skolen... 50MB veier vel en del mindre enn 3-4 bøker, tross alt.

Noen som vet?

Det er selvsagt lov til eget bruk, så lenge du har kjøpt skoleboka og bare bruker scanningen fordi du vil ha informasjonen tilgjengelig på en annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...