Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mer effekt ut av celica?


t-s

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en Toyota Celica T-Sport (192 hk) 2001. Noen tips til hvordan jeg (relativt skånsomt) kan hente mer ut av den. Hva vil det evt koste (ca)? Og hvor bør det gjøres? Finnes det chip til bilen?

Mvh

  • 9 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

 

Ser at du ikke har fått noe svar, og det må jeg neste hjelpe deg litt med. Jeg har selv en Celica (99') og det er nok dessverre ingen enkel og billig måte å få en merkbar økning av effekt på disse bilene, men om du ser innom forumer som www.celicatech.com og www.6gc.net så vil du nok få svar på det meste.

 

Den syvende og siste generasjon av Toyota Celica har heldigvis fått en relativt stor støtte i markedet for tredjeparts deler i motsetning til den forrige generasjonen, og T-Sport er vel det beste utgangspunktet her (7th gen Celica med 116 hk er treig og stakkarslig etter min mening). Da igjen, en I4 motor med nesten 200 hk og N/A trim har vel begynt å nå grensen for hvor mye effekt du kan ta ut. Vi snakker jo om en liten 1.8 liter her.

 

Chip til biler uten turbo er dessverre ikke så veldig vanlig, og jeg tviler på at du vil finne en til Celicaen.

 

Sjekk sidene jeg linket på toppen og hvis du lurer på noe mer kan du sende meg en PM på www.6gc.net forumet så skal jeg svare så godt jeg kan. (nick Illyont)

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Må nok kjøpe turbo til bilen din. Det finnes ingen måter å hente ut merkbare hester på den motoren.

 

Ref til turbo prosjektet på en celica 00 modell.

 

 

For notens skyld så kommer celica Gen 7 med 192 eller 146 hk

Skrevet

toyota kan ikke chippes eller programeres. hør med ts tuning. kanskje de kan hjelpe deg.

 

es tuning i tr.heim tror jeg ikke har til din bil, men du kan jo sjekke der også.

 

turbo konvertering koster mellom 20 og 40 000 avhengig av hva slags bil.

Skrevet

For å få litt bedre effekt på denne bilen:

 

Luftinntak (1-2hk, mest for lyden)

Eksos (4-6hk, TRD er best bet her)

Porting av grenrør (1-2hk)

Apex PowerFC (10-15hk, erstatter ECU'en, dyr, ikke lenger OBDII)

 

Ellers er det ikke så mye mer å gjøre effektmessig.

 

Et skikkelig coilover kit er en god investering etter min mening.

Skrevet

Hvorfor porte grenrør?

Ikke alle biler har grenrør engang, men vanlig manifold, og det holder da å bytte til grenrør ;)

 

Hvem som er best på eksos kommer mer ann på hva slags bil.. (hvem som bygger best til din bil)

 

Coilover-kit har ingen hensikt når det er snakk om effekt, og er mye dyrere enn et ordentlig justerbart senkesett...

Du kommer langt med skikkelig senkesett, trenger ikke være justerbart engang..

Skrevet

Muligens at ikkje Ole er best på eksosanlegg, men han er dyktig.

 

http://www.mobeck.com/MT/Raceexhaust.asp

 

Når det gjelder luftfilter og porting som gir 1-2 hk hver så har det lite realitet i virkeligheten. Et luftfilter vil gi deg alt fra effekt TAP på 2-3 hk til økning på 2-3 hk. Det har litt med montering og hvor effektivt og bra det orginale var.

 

Porting vil viss den som gjør det ikkje har snøring kunne gi deg en betydelig svakere motor, men er portinga utført av fagfolk vil det kunne gi 10 Nm eller meir over et bredt register. Da har du lett 7-10 hk ekstra.

 

Et skikkelig senkesett og gode coilovers er to forskjellige verdener når det gjelder kjøreegenskaper i følge en bekjent eg satt på med under banetreff nettopp.

Skrevet

Du skal høyt opp i pris for å få et skikkelig coilover kit som er mulig å få godkjent da, så da ville jeg nok godt for et realt justerbart senkesett (mye billigere, og bra nok for vanlig vei.. Bane er noe annet igjen...)

Skrevet
Du skal høyt opp i pris for å få et skikkelig coilover kit som er mulig å få godkjent da, så da ville jeg nok godt for et realt justerbart senkesett (mye billigere, og bra nok for vanlig vei.. Bane er noe annet igjen...)

Senkesett er for pyser min venn.

 

Coilover og "justerbart" senkesett er vel i teorien det samme.

 

Skal du ha et skikkelig justerbart senkesett koster det deg i underkant av 10K det er ikke en ille pris i forhold til hvor mye bedre resulatet blir sett imot det å bare bytte til kortere fjærer.

Skrevet

Du skulle prøvd Kadett'en min da...

Har ikke noe problem med å kjøre fra BMW'er med senkesett til mange tusen i svingene...

 

 

Coilover's er mer beregna for bane..

Skrevet

coilover er for biler som har mye større dekk enn orginalt, slik at de ikke skal ta inni nedre del av fjærskåla.

 

coilover og "justerbart" senkesett som dreadfull sier, fungerer på samma måte men demperen er mye lengre og fjærene mye kortere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...