Gå til innhold

Helvetes Vannkjøling! Noen tips?


Anbefalte innlegg

hva med å bruke to radiatorer vil fungere bedre i hvise tillfeller. Da kan du lage ett system slik at du kan bytte mellom en og to radiatorer etter vanntempratoren.(ganske greit siden 4 120mm vifter bråker ganske mye)

 

___kran___radiator

|^^^^^^^^^^^^|

--------radiator---------tempraturmåler---cpu o.s.v.

eller

tank-pumpe-radiator-cpu-pumpe(uten tank)-radiator-chipsett-gpu-

jeg fåreslår den siste, selvom du ikke kan velge mellom en eller to radiatorer der er det den beste løsningen. Fordelene med den siste er:

[*]bedre vann gjennom strømning med den plasseringen av pumper.

[*]radiatorene er strategisk plassert for bedre å kunne kjøle både chipsett, gpu og cpu.

[*]tank er bra siden det forhindrer vannmangel. Blir også kaldere pga av den (hvis du lager den av et ledende metall. kobber, (sølv) og aluminium er optimalt).

 

_________________

skull.gif

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-05-24 12:19 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sterke ord her i dag.

her er min løsning på vannkjøling.

OG er klar over at det er en riktig teoretisk måte å gjøre dette på.

 

min erfaring i snart 6 mnd 24/7 er kansje ikke helt uvesentlig ??.

 

se siden min(sign) for bilder forøvrig.

 

har da swiftech sin 462u blokk, og (hayden 676) radiator samt en "billig pumpe" på 550L/t OK mine 2x120mm papst blåser (kald) rom temp. inn mot raddisen og inn i kabinettet. jeg har også 4 stk 80 mm vifter i tillegg. se bilder.

jeg har også ¤ stk digitale måle prober montert. en på cpu,gpu,vann, og en "løs" en som jeg flytter rundt for å sjekke temper etter behov. i mitt kabinett blir det sjelden mer enn 10 grader mer en rom temp dvs ca maks 30 grader. vanntemp 4-5 gradre mer en rom temp. og cpu ligger på ca 28-40 grader maks. dette er en XP1700@ på i dag 1660mhz.

 

 

min mening er at det nødvendig vis blir så jævlig varmt i kabinettet med blås INN.

seff. hvis vannet er på +50grader så blir det varmt i kabinettet også :smile:

 

*fint med erfaringer fra andre også

 

rock on !

Peace !

Lenke til kommentar

++++ RETTELSE ++++

 

jeg skrev mot slutten:

 

Min mening er at det nødvendig vis blir så jævlig varmt i kabinettet med blås INN.

Seff. hvis vannet er på +50grader så blir det varmt i kabinettet også

 

*fint med erfaringer fra andre også

 

JEG MENTE: nødvendig vis IKKE blir..

 

(shit) sorry.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 19:53, Arctic skrev:

Ok nå har jeg skrapet i sammen noe. Tegningen skal forestille siden av kabinett.

Tror dette skal gå.

Clipboard.jpg


Hva med å snu luft retningen slik at lufta får den mer naturlige veien, opp. Det vil bli bedre siden den varme lufta fra radiatoren prøver å stige samtidig som lufta fra utblåseren dytter den ned igjen.

 

Altså mener jeg det er bedre slik:

 

radiator_montering.jpg

 

[ Denne Melding var redigert av: MaDDoG på 2002-05-27 14:14 ]

Lenke til kommentar

Hei,

 

Du kan godt kjøre uten tank, radiatoren er tank god nok. Sett radiatoren høyt i systemet ditt, fyll den ca 90% og kjør "uten lokk". Når du fyller radiatoren vil vannet renne gjennom denne og ned mot pumpa og opp til samme nivå som i radiatoren. Når pumpa startes, vil den skyve vannet "over kneika" tilbake til radatoren. Kort sagt, radiatoren fungerer som tank.

Når vannet varmes opp vil det utvide seg noe, derfor bør du ha et pustehull på toppen av radiatoren. Dersom du ønsker å kjøre helt lukket, må du ha et ekspansjonskar. Se hva som gjøres for hyttepumper. Slike anlegg er trolig bare aktuelle for "de som har bilradiator utenfor vinduet på hyber'n."

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-27 03:13, MaDDoG skrev:

Quote:


Den 2002-05-11 19:53, Arctic skrev:

Ok nå har jeg skrapet i sammen noe. Tegningen skal forestille siden av kabinett.

Tror dette skal gå.

Clipboard.jpg


Hva med å snu luft retningen slik at lufta får den mer naturlige veien, opp. Det vil bli bedre siden den varme lufta fra radiatoren prøver å stige samtidig som lufta fra utblåseren dytter den ned igjen.

 

Altså mener jeg det er bedre slik:

 

radiator_montering.jpg

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: MaDDoG på 2002-05-27 14:14 ]</font>

 

Joda, som jeg sa, snu gjerne luftstrømmen. Men ha i minne at du bør finne gode løsninger for støvsperring. Med en vifte som suger i bunn, så har du en fin liten støvsuger :grin:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hva med å sette en radiator oppe i "hjernen" på

fulltower, helt bakerst med en vifte som blåser luften ut bak. Så monterer du en slik "sølvfolie rør sak som er rundt en fjær" som fører dampen fra tørketrommeler ut bak radiatoren (inne i toweret) og frem til

cd-rom plassene. To av disse monterer du en 120mm

vifte til som suger fra forsiden inn i "luftkanalen"

 

Altså luften går inn i fronten, gjennom sølvrøret,

forbi radiatoren, og ut bak.

Lenke til kommentar

Takk for alle tipsene. Tror jeg setter den radiatoren i toppen av kabinettet. Skal hente Lian Li server tower til mandagen. Vannkjølingen bestilles snart, mangler noen småpeng til slanger og litt smådeler.

 

Vurderer å heller kjøpe en radiator som er lengre, enn den boksen som jeg "skulle" bestille. Pga. at det ser litt tøffere ut med to 120mm i toppen av kabinettet. http://www.microplex.no/rubweb/prodpages/p...usb/pc71usb.jpg . Skal lage til ett hel-svart system også. Lakke alle deler med tre lags effekt: svart-mørkeblått-lakk (ikke helt sikker på åssen type mørkeblå jeg skal ha, men skal til hobby forhandler og sjekke ut).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...