ProXymus Skrevet 18. september 2004 Skrevet 18. september 2004 (endret) Prøver å mounte windows partisjonen min, på denne måten: mount /dev/hda1 /windows/c Dette går helt bra. Men bare root får tilgang til denne mappen. Vil gjerne at enten en spesiell gruppe eller gjerne alle brukere skal få tilgang til å i det minste å lese av denne partisjonen. Hvordan gjøres dette? Vil gjerne vite hva jeg må sette i /etc/fstab også. Dette er et utrag fra /etc/fstab filen min: /dev/hda1 /windows/c ntfs ro,user 1 0 Endret 18. september 2004 av ProXymus
wil Skrevet 18. september 2004 Skrevet 18. september 2004 (endret) lim inn denne linja i /etc/fstab fila di så tenker jeg det skal funke: /dev/hdxx /mnt/win_c ntfs user,ro,uid=1000 1 0 xx= den disken og partisjonen du har windows filene dine på. Linux har bare støtte for lesing av NTFS partisjoner såvidt jeg vet, det er visst ikke så lurt å ha skrivertilgang til NTFS partisjoner i Linux. lykke til uannsett. Endret 18. september 2004 av wil
Mr.Elendig Skrevet 19. september 2004 Skrevet 19. september 2004 Du har begrensa skrivetilgang. D.v.s. ikkje oprette nye filer/kataloger og ikkje forandre lengden på filen. Det kan virke totalt unyttig, men er kjekt å ha, for det gjør at du kan instalere ein gnu/linux distr i ei fil på ein ntfs partisjon istadenfor å oprette ein heilt ny partisjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå