magne81 Skrevet 16. september 2004 Skrevet 16. september 2004 Hei på dere..!!! Jeg er ganske ny på mysql, og prøver å lage et script/form som setter inn data i en mysql database. Er det noen som kan vise meg hvordan jeg feks lager et script/form som sender data til databasen. $hostname = "hostname.no" $user = "brukernavn" $password = "passord" $db = "database" Tabellen jeg skal sett inn data i heter "Ansatt" og inneholder feltene "id" , "navn" og "telefon" Hadde vært kjempekult hvis noen gidder å vise meg hvordan dette scriptet ville sett ut Mva Magne Takker på forhånd
kadutrur Skrevet 17. september 2004 Skrevet 17. september 2004 (endret) $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (navn, telefon) VALUES ('$navn_fra_form', '$telefon_fra_form');"; mysql_query($insert_query); Da er ID-feltet ditt Autoincrement og de to verdiene etter 'VALUES' må være like navnene som textboksene i form'en de sendes fra. Endret 17. september 2004 av kadutrur
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Når jeg prøvde dette, legger formen inn en ny linje i databasen, men teksten som jeg skrev inn i formen kommer ikke med i databasen, kun id nummeret som jo er (auto_increment). Her er fila - form.php <form action="sender.php" method="get"> <p><br /> Navn: <input name="navn" type="text" id="navn"> </p> <p>Tlf : <input name="telefonnr" type="text" id="telefonnr" > </p> <p> <input type="Submit" value="Send"> </p> </form> Og her er fila - sender.php <?php $hostname = "hostnavn.no"; $user = "brukernavn"; $password = "passord"; $db = "databasenavn"; $connection = @mysql_connect($hostname, $user, $password) or die("Umulig å få kontakt med database"); @mysql_select_db($db) or die("klarer ikke a velge database"); $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr');"; mysql_query($insert_query); ?> Er det noen feil i disse kodene?? eller ligger feilen i selve databasen?? Vennlig hilsen Magne
Loomy Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 (endret) Hvis register_globals = Off i php.ini må du hente variablene fra skjemaet på følgende måte: $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$_GET["navn"]', '$_GET["telefonnr"]');"; EDIT: Ved nærmere ettertanke kom jeg på at du muligens må lagre $_GET-greiene i variabler først. Dvs: $navn = $_GET['navn']; $tlf = $_GET['telefonnr']; $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr');"; Endret 20. september 2004 av Loomy
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Skal si jeg fikk svar fort her i forumet!! Prøvde det, men da får jeg meldingen: Parse error: parse error, expecting `T_STRING' or `T_VARIABLE' or `T_NUM_STRING' in /free1go/m/a/www.magnenygaard.1go.dk/sql1/sender.php on line 13 hva betyr dette?? hva må jeg gjøre??
Loomy Skrevet 20. september 2004 Skrevet 20. september 2004 $navn = $_GET['navn']; $tlf = $_GET['telefonnr']; $insert_query = "INSERT INTO Ansatt (Navn, Telefonnr) VALUES ('$navn', '$telefonnr')"; ...burde fikse biffen. Det var en semikolon inni queryen som ikke skulle være der..
magne81 Skrevet 20. september 2004 Forfatter Skrevet 20. september 2004 Der var det i boks! takker så mye for hjelpen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå