Jump to content
Sign in to follow this  
Slabbedasken

Girkassen slo noe voldsomt i bilen min! Hjelp

Recommended Posts

Har hatt litt bal med min 91 mod. Mitsubishi Sigma mht giren.

Var på en liten tur nå og giren slo noe voldsomt så bilen fikk et skikkelig puff....ikke en hyggelig opplevelse......hva kan dette tyde på?

Var ikke så lenge siden giren "sluttet å virke" den tok rett og slett ikke lengre, og etter å ha byttet til 100% mitsubishi girolje og nytt oljefilter i giren, så funket den igjen, innen den slo i dag.

Kan det være at giren holder på å kræsje/ gå i stykker, eller hvilken andre teorier kan vi ha for å stille "diagnose" på på automatgiren?

Om giren går i stykker så er det klart reklamasjon, men er veeeeldig usikker nå :cry::no::(

 

Takker for alle svar!

 

-slabbedasken-

Share this post


Link to post

Hei.

 

Ettersom jeg har sett av din andre tråd om girkasse på denne sigma`n, virker det for meg som den girkassa er i ferd med å ta kvelden...

 

Som vel noen svarte deg i den andre tråden, har du jo ikke reparert selve problemet ved å skifte olje når det er spon i oljen, det er mer og betrakte som "brannslukking" som jo ikke løser grunnen til at det er blitt spon i kassa,.

 

Spør du meg, trenger den girkassen din overhaling eller bytting!!

 

(litt of topic vil jeg tipse deg om å skaffe deler til denne bilen i Sverige.

Min mor har en tilsvarende som deg, og feks bytte av drivaksel-ledd kom på ikke mindere enn 17.000 på mitshubishi i Norge (selger bare hele aksler) (under halvparten i Sverige)

 

Dette er jo en ganske sjelden bil i Norge, og "ny deleprisen" er helt sinnsyk :thumbdown:

Share this post


Link to post

Ja kankje det.....det "kjennes" ut som om bilen ikke tar så bra så den gjorde.....turtaller må en del opp før giren skifter og man får "trekk" dette varierer litt......den slo kraftig en gang, uten at jeg helt vet hva som skjedde og hvorfor....

Bilen er bare 1,5 mnd og selgeren sa ingenting om at girkassen holdt på å ta kvelden....selv om dette er den aller største utgaven av sigma osm jeg fikk for slarve 60 000 så vurderer jeg reklamasjon om girkassen tar kvelden.,.....

 

I heftet på bile nstår det at det skal være 7,5 liter vekse i automatkassen,,,stemmer dette? fikk beskjed hos merkeverksted at det var ellom 3-4 og selv med det så står oljen på akseptabelt nivå. :hmm::no:

Share this post


Link to post

vill faktisk anbefale å ta girkassen med til ett verksted som driver på med renovering og slikt.. og få dem til å åpne kassen og se om noe er synlig skadet.. det at det er spon, kommer av slitasje i tannhjulene, mye filing i girene, visst den ikke girer like presist lengre slik at den må bryte girene mer inn så kan du oppleve at det kommer spon.

 

Har du har kjenninger innenfor forsvaret som driver på med reperasjoner, stikk til dem.. dem fikser det meste..

det kan være elektronikken som styrer girkassen som fusker.. justeringer.. er ikke sikker på hvordan det er på såpass gamle biler, med tanke på justeringer, om verkstedet kan gå inn med data å justere kassen.. men det er jo verdt å undersøke.. evt.. få tak i bytte kasse fra en opphugger

Edited by Stig-Arne

Share this post


Link to post

Hadde samme problem på en Lancer for en tid tilbake, og den sto plutselig i 2. gir permanent.

 

Fikk "ny" kasse brukt fra Tyskland, men denne tok kvelden nesten med en gang. Anbefaler at du bruker folk med peiling til denne jobben.

 

-KJ

Share this post


Link to post

Jeg har en 1996 Mitsubishi Magna (Sigma) Type TE som er "new shape" og ikke selges i Europa. Bilen min har 3.0 V6 og automat. Girkassen fungerer greit, men folk med peiling sier at Mitsukassene ikke er kjent for å vare evig. Vær glad om den holder 200 000 km sier de. Både min og din biltype ble produsert i Adelaide/ Australia, og det er bare noen timer fra der jeg bor. Skulle kassen ryke er det derfor mulig å "shippe" en automatkasse med båt fra Australia. Magna er like vanlig her som Golf er i Norge!

Share this post


Link to post
Jeg har en 1996 Mitsubishi Magna (Sigma) Type TE som er "new shape" og ikke selges i Europa. Bilen min har 3.0 V6 og automat. Girkassen fungerer greit, men folk med peiling sier at Mitsukassene ikke er kjent for å vare evig. Vær glad om den holder 200 000 km sier de. Både min og din biltype ble produsert i Adelaide/ Australia, og det er bare noen timer fra der jeg bor. Skulle kassen ryke er det derfor mulig å "shippe" en automatkasse med båt fra Australia. Magna er like vanlig her som Golf er i Norge!

Så det er ikke så dyrt å få "totalrenovert" en automatkasse der alså.... det høres interresant ut....hva ville en brukt/ny girkasse kostet hos dem da....det ville kankje spart seg å få en ny brukt en som ikke var gått så altfor mye til en bedre pris enn å fikse den gamle?

Har disse en web side eller epost adresse?

Takker for tipset iallefall :-)

Share this post


Link to post
vill faktisk anbefale å ta girkassen med til ett verksted som driver på med renovering og slikt.. og få dem til å åpne kassen og se om noe er synlig skadet.. det at det er spon, kommer av slitasje i tannhjulene, mye filing i girene, visst den ikke girer like presist lengre slik at den må bryte girene mer inn så kan du oppleve at det kommer spon.

 

Har du har kjenninger innenfor forsvaret som driver på med reperasjoner, stikk til dem.. dem fikser det meste..

det kan være elektronikken som styrer girkassen som fusker.. justeringer.. er ikke sikker på hvordan det er på såpass gamle biler, med tanke på justeringer, om verkstedet kan gå inn med data å justere kassen.. men det er jo verdt å undersøke.. evt.. få tak i bytte kasse fra en opphugger

Hvordan fungerer det i praksis mht forsvaret.....er det folk der som kan fikse/renovere en automatkasse billig e.l? Er i førstegangstjeneste nå så kan høres interresant ut (Bergen) Blir vel Haakonsvern da eller hva?

Share this post


Link to post

Det finnes mange deleselgere rundt om kring, men jeg har bare bodd her 8 uker. Det finnes bl.a. et firma som heter Magna wreckers eller noe slik. Jeg skal lete litt!

 

Her er en side med andres erfaringer: Link

 

Slik ser min ut:

magna.jpg

Share this post


Link to post

Nå streiker den igjen. Samma problemet som sist.....turtallet går men "hjulene" står i ro.

 

Skal ta en research om hva en ny automatkasse (brukt) kan koste meg, og få et merkeverksted til å se hva som må gjøres, siden en fra NAF sa at det er ofte problemer med lamell platene eller noe lsikt, noe som ikke var så dyrt å fikse, men er somsagt lei av dette tullet og vil ha det fikset nå koste hva det koste vil :nei:

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...