Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TCP? Router problem


Ems

Anbefalte innlegg

Når du er inne på virtual servers klikker du på add.

på valget service( tror det er noe som heter det i en nedtrekksboks) velger du Custom for da får du spesifisere porter og lignende.

Husker ikke helt eksakt hva som kommer opp, men noe sånn som dette

 

IP address: (her skal du fylle inn din private ip addresse). På 3 com rutere pleier dette å være fyllt ut 192.168.1.(her skal du fylle inn siste tallet, alt hva din private addresse er)

 

Service name: her tror jeg du kan skrive hva du vil. Bare et beskrivende navn til den virtuelle serveren du har konfigurert.

 

 

port number: her skal port nr 6112 fylles inn.

 

 

hvis du har behov for å finne ut hva din private ip addresse er kan du åpne et kommandovindu og skrive ipconfig.

 

 

hvis du skjønte lite av denne forklaringen så gi beskjed så skal jeg ta det en gang til når jeg har min egen ruter foran meg.

 

Men det funker fortsatt ikke etter jeg fant ut at ip'en min var 192.168.1.68 Jeg skrev det inn sammen med port 6112 greiene men jeg dropper altså fortsatt fra alle nettspill når jeg spiller!

 

Dette funket da ikke..... men jeg så noe om at man måtte opne TCP port 6112 begge veier på blizzard sine sider. Hva er en TCP port?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg leste raskt igjennom det du hadde postet, trodde jeg det var portforwarding du ville drive med. Etter å ha lest igjennom en gang til, er jeg ikke sikker enda.

 

Du sier:

"Men det funker fortsatt ikke etter jeg fant ut at ip'en min var 192.168.1.68 Jeg skrev det inn sammen med port 6112 greiene men jeg dropper altså fortsatt fra alle nettspill når jeg spiller!"

 

Hvis du har problemer med at du dropper fra online spill du spiller på servere rundt om i verden, skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal rote med port forwarding (som jeg antar at du holder på med). For meg så høres det mer ut som om du har nettverksproblemer i form av pakketap. Er du koblet til internett via trådløst bredbånd, eller har du trådløst utstyr hjemme?

 

Jeg kan godt gi deg en kort beskrivelse av hvordan ting fungerer, og hva du kan bruke port forwarding til på ruteren din.

 

--- Spille online.

La meg først si at hvis du får koblet til spill serveren og begynt spillet så er alt i orden med brannmur/router konfigurasjonen din. Selve tilkoblingen til spillserveren skjer på følgende måte:

Maskinen din sender en forespørsel til porten "spill serveren" leverer spilltjenesten på (kanskje tcp-6112 i dette tilfellet). Samtidig som forespørselen din går til server på serveren sin port, åpner maskinen din en tilfeldig port over 1023(4). Dette skjer fordi serveren er avhengig av å sende informasjon tilbake til deg.

 

Et eksempel:

Jeg starter en nettleser og går til www.google.com, da kobler jeg til web serveren på port 80, og jeg åpner en port over 1023(4) som serveren kan kommunisere med meg over.

 

Skriver du netstat -n i et dos vindu, ser du tilkoblingene som er aktive på din maskin (i dette tilfellet er jeg koblet til web serveren til google.com)

 

TCP 192.168.6.1:1450 216.239.59.104:80 ESTABLISHED

 

Her ser vi også rollen til brannmuren! i og med at jeg sitter på en ip adresse som er spesifisert av RFC1918, er det umulig for webserveren å kommunisere med meg. Grunnen til at webserveren klarer å kommunisere med meg, er fordi brannmuren/routeren opptrer på mine vegne, så webserveren tror den snakker med meg men det er faktisk brannmuren som håndterer disse tingene.

 

Dette kan også forklares på en enkel måte.

Jeg sitter på PC1 bak en brannmur i et nettverk, og vil lese www.vg.no. Det som skjer er følgende: PC1 sender "jeg vil lese vg" til brannmur, brannmur sender "Jeg vil lese vg" til vg. vg sender innhold til brannmur, og brannmur sender innhold videre til PC1. Dette fungerer veldig bra, fordi brannmuren nå opptrer på vegne av en forespørsel send innenfra.

 

Portforwarding:

Ønsker du f.eks å sette opp en spillserver på PC1 så fungerer ting litt anderledes. Da er det ikke lenger du som sender en forespørsel, men andre på internett som sender en forespørsel til brannmuren din, om å få lov til å få tilgang til spilltjenesten. Brannmuren din sier "hallo.. jeg er ingen spillserver.. og foresten så tillater jeg ingen tilkoblinger fra internett.. Det er her portforwarding kommer inn i bildet. Det du i utgangspunktet gjør er å la brannmuren din videreføre forespørsler som kommer til den, inn til en angitt maskin på en angitt port i det interne nettverket. Dermed får andre på internett tilgang til spilltjenesten du har satt opp i det interne nettverket.

 

Hva er en Port?

Jeg liker å sammenligne en port med en motorvei. Alle maskiner har i utgangspunktet 65536 x 2 motorveier (tcp/udp) tilgjengelig. Det finnes regler for hva som kjører på hvilken motorvei. Vanlig webtrafikk kjører på motorvei (port tcp) 80, epost blir sendt på motorvei (port tcp) 25 og mottas på motorvei (port tcp) 110.

 

Så for at du skal få lov til å spille på port 6112 må du få lov til å kjøre på motorvei (port tcp/udp) 6112 av gatewayen din (router/brannmur), hvis du vil serve en spilltjeneste på port 6112 på din lokale maskin i det interne nettverket, må brannmuren din tillate at folk fra internet kjører på motorvei 6112 inn i det interne nettverket ditt.

 

Håper du fikk et litt klarere bilde på hvordan ting fungerer. Det er selvfølgelig litt "enkelt" forklart i forhold til hvordan ting fungerer i praksis, men i hovedtrekk er det ikke så langt unna sannheten.

 

:dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...