Gå til innhold

dele internett.. win2k & win98


Anbefalte innlegg

hei , jeg har win2k og har på internet sharing, det har funket med mange kompiser som har vært hos meg før. Nå har jeg en kompis med win98 (som har funket før) og det funker ikke?

Hvilket endringer må han gjøre for å få internet?

fast ip eller motta ip automatisk??

 

Jeg har egentlig ikke så mye peil på det men greit om dere kunne hjelpe :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går greit hvis han setter IP selv

IP 192.168.0.2

Subnett 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.1

 

DNS server:

dns1 (dindns)

dns2 (dindns)

 

Kjør windows internetsetup wizard. (start/programmer/tilbehør/ (komunikasjon eller networking)

 

Sett opp internett tilgang manualt/gjenom lan/ta vekk hakke ved automatisk "detect proxie" (selv om det er annbefalt og ha den der. Ikke lag nye epost regler. Koble til internett. (mulig siden det er win98 at den trenger en restart)

Lenke til kommentar

vi prøvde det nå. men fortsatt ingen deling. det kommer en feil mld. vi er i samme nettverks gruppe så vi finner hverandre .

Jeg har ip 192.168.1.1

satt hans til 192.168.1.2

og hans gateway til 192.168.1.1

 

er dette riktig?

fikk ikke til å skrive noe DNS for det ble for gresk.

Sorry at jeg ikke er ekspert men kan du hjelpe igjen?

Lenke til kommentar

Hvis du har ip 192.168.1.1 må hans settes til f.eks 2 ja, og det blir riktig med 1.1 på gateway. DNS server hvilken du har står på siden til din Internett levrandør. f.eks telenor

Primær DNS: 148.122.208.99

Sekundær DNS: 148.122.161.3

 

Denne setter du under dial up and networking finner ethernetkortet høyre klikker på dette går inn på egenskaper merker tcp/ip protokollen går inn på egenskaper der setter du ip/hostmask/gateway og dns server.

 

Får du går inn på tcp/ip protokollen kan du sjekke at han har lagt inn "client of microsoftr network" og file and printer sharing. Hvis ikke må han legge inn disse.

 

(er litt usikker på veien til til "dialup and network" men tror det er start/innstillinger/...) kan ikke sjekke her siden jeg ikke er hjemme akkurat nå.

Lenke til kommentar

Synes det er rart at du har ip 192.168.1.1 mener bestemt at når du setter opp ics (internet conection sharing) at ip blir satt til 192.168.0.1 sjekk derfor at du har satt på ics på modem eller det andre netverkskortet du kobler deg opp mot nettet med.

Lenke til kommentar

Quote:


ersvalla skrev (2002-05-09 14:23):

vi prøvde det nå. men fortsatt ingen deling. det kommer en feil mld. vi er i samme nettverks gruppe så vi finner hverandre .

Jeg har ip 192.168.1.1

satt hans til 192.168.1.2

og hans gateway til 192.168.1.1


er dette riktig?

fikk ikke til å skrive noe DNS for det ble for gresk.

Sorry at jeg ikke er ekspert men kan du hjelpe igjen?



Det du gjør er å har din ip som 192.168.1.1, som du har.

Og det kompisene dine må ha er IP som er lik 192.168.1.*

Siste tallet er valgfritt.

Så setter kompisene dine default gateway etter din IP-adresse, altså 192.198.1.1

Skal ikke være vanskeligere en det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...