Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Dette emnet er vel litt på siden av kategorien, men siden jeg bruker PHP så håper jeg at jeg kommer meg innenfor kategorien på den måten.

 

Jeg lurer på om Mysql er lisensbasert eller om alt er gratis. Om man for eksempel skal lage en side for det lokale idrettslaget må man da betale for å bruke mysql ? Er det forskjell på å lage en liten side som privat person og begynne publisering i stor stil for eks via eget firma

 

Håper på noen oppklarende svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svaret, men jeg var en tur innom Mysql sine sider og der stod det litt om dette og jeg ble ikke akkurat klokere av den grunn :smile:

 

Fra mySQL sin side:

 

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

A license is required if:

 

You link a program, that is not free software, with code from the MySQL server or clients that has the GPL copyright. This happens for example when you use MySQL as an embedded server in your applications or when you add not free extensions to the MySQL server. In this case your application/code would also become GPL through the GPL license that acts as a virus. By licensing MySQL server from MySQL AB under a commercial license you will avoid this problem. See http://www.gnu.org/copyleft/gpl-faq.html.

You have a commercial application that ONLY works with MySQL and ships the application with the MySQL server. This is because we view this as linking even if it is done over the network.

You have a distribution of MySQL and you don't provide the source code for your copy of the MySQL server, as defined in the GPL license.

 

A license is not required if:

 

You include the MySQL client code in a commercial program. The client part of MySQL is licensed under the LGPL GNU Library General Public License. The mysql command-line client does include code from the readline library that is under the GPL, however.

 

 

Det er da tydelig at det er noen former for distribusjon som man må betale for eller ?

Lenke til kommentar

Dette gjeld kun dersom du utviklar eit kommersielt program der du brukar _kildekoden_ til MySQL for å få programmet til å virke.

 

Om du berre skal installere databasen og bruke den så er den gratis. Du står fritt til å bruke den også i bedrifter.

 

Men om du gjer databasen-programmet til ein del av eit anna kommersielt program og vil selge dette vidare som ei komplett pakke så kjem du inn under lisensen.

Lenke til kommentar

Kort sagt:) Dersom du tjener penger på et system du bruker hvor mysql er en del av systemet (ikke nødvendigvis programmet) så må du betale lisens.

 

F.eks hvis du får betalt for å utvikle denne websiden for det lokale idrettslaget er mysql databasen del av et system du selger dem, og du må kjøpe lisens (tror jeg)

 

Fritt til bruk også i bedrifter, joda. Men hva hvis det er en stor bedrift hvor IT avdelingen lager et system for f.eks personal avdelingen og tar betalt for dette, hva skjer med lisensen da? :smile: Mye rart å ta hensyn til.. men tror nok du skal slippe å betale lisens for lokale idrettslaget. Uansett, trenger du en mysql database til dette? Holder det ikke med en access fil og en odbc kobling?

Lenke til kommentar

MySQL bruker vel GNU's GPL-lisens. I så fall kan du gjøre stort sett hva du vil med det. Endre på koden, lage kommersielle programmer der du bruker kode fra MySQL, selge hele MySQL for 20.000 kr:)

 

Eneste kravet er at du også skal gi kildekoden til alle som du har gitt programmet til. Lager du ditt eget program med kode fra MySQL, MÅ ditt program lisensieres under GPL.

 

Er ihvertfall sånn jeg har forstått GPL.

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...