Gå til innhold

Hvilken teknikk ble brukt?


Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli litt småirritert Velmont. Når sa jeg at det ikke funket på film? Poenget er bare at film koster mange penger.

 

Hvis du tar et passbilde, et lite et, og scanner det med veldig stor DPI, vil det ikke da dukke opp på skjermen din som veldig mye større enn hva det er i utgangspunktet?

Jo, men oppløsningen på bildet blir ikke større av den grunn :) Scanner du det med nok

DPI vil du ikke få noen detaljer mer. Du vil bare se dottene som bildet er laget av.

 

Scanner du imidlertid samme bildet, bare det er 3x så stort, vil det ha større faktisk

oppløsning, og den "falske" oppløsningen du kan kjøre opp da blir også større.

 

Hehe, ikke bli irritert. - Du sier jo noe som er mot dagens naturlover - jeg må da få lov til

å si imot da? ;) -- Jeg sa at film var bedre enn video pga. oppløsning og dynamikk, du sier

"vel, du kan jo scanne video til uendelig størrelse" eller hva det var. Så er det på en måte

å si at "veel, det der med at film har utrolig gudd oppløsning er ikke noe argument, fordi

jeg kan få et grøtete drittbilde med myye større bredde enn film". - Og det er jo feil som du

ser :)

 

Fordi, #1, det er ikke faktisk oppløsning, men juks, #2 man kan også gjøre det med film,

så det blir ikke noe argument.

 

Menmen, jeg vet du ikke brukte det som argument som film, du sa bare på en måte at alt

er relativt. Jadå, sant det. - Men vi kan ikke la de andre tro at PAL/SECAM/NTSC video

faktisk kan ha bedre oppløsning enn film! :)

 

Sant som du sier. Film er sabla dyrt. Trodde jeg skrev det også, hmm. Ja, uansett, det

er et godt argument, men var oppløsning vi snakka om akuratt nå ;)

Sånn? Håper ikke jeg irriterte deg mer ;) Vi vil ikke ha en sint wh1te, nå vil vi vel? :)

 

*kosklems* :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...