Gå til innhold

HJELP! Herpa HK?!

ptfe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok... dette har bekymret mer en lenge nok.

Jeg har en pc... som så godt som aldri har funka! Fra første dag begynte den å fryse imens jeg spilte, men den funka til tider. Det ble bare værre og værre, så jeg kjøpte et nytt skjerm-kort... til ingen nytte!

Nå om dagen fryser den ikke så mye lenger... den bare gir med illegal operation i et sett, eller spontan-restarter... kun når jeg spiller! Enkelte spill funker, og det er mest når jeg spiller online. Som UT2004 funker ganske bra offline... klikker i ny og ne, mens online funker det ikke i det heletatt!

Jeg er nødt til å kjøpe meg noe nytt hardware så jeg kan spille igjen, men jeg aner ikke hvor feilen ligger... jeg har spurt rundt i nesten et år nå, og fått mye forskjellig! Kommet fram til at det enten er PSU eller HK... Kan være PSU pga jeg har litt lave volt verdier, men siden dette skjedde like mye på et Radeon 9600 som på et Radeon 9800 pro, som i tillegg har egen strømtilførsjel, så tviler jeg litt...

Nå er neste steg å dra til komplett... og jeg kjøper det som blir konklusjonen i denne tråden... så håper for all del det kommer noe godt ut av det! ;)

Takker for hjelpen... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For dårlig kjøling kan gi slike symptomer (prosessor). Det er det første du må sjekke. Andre ting er dårlig ram. Dernest er en dårlig harddisk mulig.

En annen ting er ram, prosessor og hovedkort som ikke er helt kompatible.

Mine erfaringer er disse.

Walter2

Skrevet

Mye enklere om du lister opp det du har av hardware. Alt fra psu og vifter til skjermkort og cpu. Du bør også ta med cpu temperaturer idle/load, windows versjon, drivere osv. Mao alt som kan være relevant

Skrevet
Mye enklere om du lister opp det du har av hardware. Alt fra psu og vifter til skjermkort og cpu. Du bør også ta med cpu temperaturer idle/load, windows versjon, drivere osv. Mao alt som kan være relevant

Er vel sant... er bare det at jeg har gjort dette så UTROLIG mange ganger før... men det hjelper vel ikke dere... :p

Har en tendens til å liste opp en haug med detaljer, og få ti ganger så mange svar som jeg hadde spørsmål, og gå ut av det hele bare enda mer forvirret... men ok... jeg for legge inn monitor sakene igjen, og komme med noen tall, så skal vi se om det ikke blir ei rå... bbl! :)

Skrevet

Tipper høy temperatur er problemet. Enten på cpu, chipset eller ram. Hadde en maskin med samme symtomer, og den ble stabil etter at jeg hang en vifte i hyssing slik at den blåste på rambrikkene.

Skrevet

Ok... her kommer litt mere info!

Hardware:

AMD Athlon XP2600+ @ 1.917 GHz (Socket A 333MHz, 512KB Barton)

EPoX EP-8K9A7i Hovedkort

TwinMOS PC3200 512MB (DDR-PC400MHz)

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO (128MB)

350W PSU (uten at jeg vet noe mer om det)

Jeg fyrte opp Doom 3 og en 10 player UT2004 botmatch for å se om psc'n takklet det...

Min "vilepuls" var:

CPU: 50°C

Case: 41°C

... etter to timer med hardtrening viste den:

CPU: 56°C

Case: 44°C

Her er at bilde av resultatet: http://home.online.no/~maber3/hosting/monitor.jpg (botsene fikk tilsammen 2800 frags... :p )

Varmere fikk jeg den ikke. Et av tilfellene den ofte henger seg i er UT2004 multiplayers... og det kan da umulig være mere krevende en dette... så jeg tror ikke det er pga tempratur!

Som du ser på bildet, er statusen til PSUen:

CPU Core: 1.62 V

+3.3: 1.47 V

+5.00: 4.70 V

+12.00: 12.10 V

... og etter hva jeg har hørt er 1.47 på +3.3 alt for lite... noe under 2 er vist kritisk... MEN, jeg har skjekket hos andre kamerater, og de har samme målinger, men har aldri problemer! Kun en annen hadde samme problem, og han har HELT lik pc som meg... BORTSETT fra PSUen! Derfor tror jeg det kan være HKet... (han har ikke samme skjermkort nå da... som jeg har kjøpt et nytt)

Hjelp... noen flere forslag eller komentarer?! :(

Skrevet (endret)

Ja, garantert - hvis verdien din på 1,47V på 3,3 V railen er korrekt, så har du et klassisk eksempel på at det er problemet ditt. Normalt skal nok din 350W PSU holde, men 1,47 er helt klart ikkje bra. Kan være at PSU'et ditt er skadet på et eller annet vis.

Prøv å bytt/lån PSU med/av en kompis

Endret av Rayline TWB
Skrevet (endret)
Prøv å bytt/lån PSU med/av en kompis

Alle kompisenne mine har 1.47-1.50 på den de også... vet ikke helt om det blir så lett... :p

NB: En ting jeg kan legge til er at jeg testa PCU'en min manuelt... med et voltmeter... vent skal jeg se om jeg finner bildene...

... her ja:

psu_test01.jpg

psu_test02.jpg

Som du ser viser den her 3.3 V... men dette er jo uten noe som helst plugga i... vet ikke hva det har å si... :dontgetit:

*EDIT*

Forresten... noen gode alternativer til "Motherboard Monitor 5"?! Kanksje det viser feil...!

Endret av ptfe
Skrevet

Kan du ikke se spenningene i bios?

Prøv med voltmeteret mens maskina går - stikk en nål inn i 3.3V kabelen om du ikke finner annet målepunkt.

(Jeg syns 4.7V på 5V'n høres litt i minste laget ut også, jeg. Ikke kritisk lavt da.)

Skrevet

BIOS ja... så langt tenkte jeg ikke... :p

Skal vi se... ja, Vagp: 1.47... hm... det er mye som tyder på litt crappy strømforsyning her... :( ... men "alle andre" har jo det samme, og bare meg som har problemer! Det er kun det som holder meg igjen...! :ermm:

Ok... isåfall... hvilken strømforsyning er å anbefalle for en fattig student... med nevnte specs?!

Skrevet

Herre min hatt... alle disse strømfosyningene koster jo mere en mitt kabinett MED PSU... forklarer kanskje dens usugelighet... :p

... en ting, som jeg kom til å tenke på... hvis det er pga agp-kortet grever så mye strøm at pcn klikker når jeg spiller... hvorfor klikka det ikke da jeg spilte både UT2004 OG Doom 3 samtidig i 2 timer?! Imens når jeg prøver Call of Duty online i 30 sec... ja DA klikker det... :ermm:

Skrevet

Byttelån psu med noen andre før du kjøper. Jeg har fortsatt mest tro på at det er defekt hk. AGP spenning på 1.47V høres ganske riktig ut... skulle ha vært 1.5V.

Skrevet

Ja... jeg for gjøre det... ;) Og om det ikke hjelper, så er det ganske sansynelig hk'et... right? Finner litt vannskelig for at det er CPU eller minne... men nå har jeg aldri vært borti noe defekt før, så jeg vet jo ikke...

Takk enn så lenge! :)

Skrevet

Når du byttelåner, sjekk også at din PSU ikke lager problemer hos han du bytte med.

Hvis maskina di plutselig funker, og hans ikke funker er det feil på PSU.

Hvis begge maskinene ikke funker kan det være feil på både hk og psu. Bytt da tilbake igjen for å se at problemene hos ham ikke skylles at du løsna noen kabler mens du bytta. (Jeg fikk både defekt psu og hk sist jeg bestillte ny pc!)

Hvis maskina di fortsatt er problematisk, og maskina hans funker fint med din psu er det ganske sikkert problem med ditt hk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...