Gå til innhold

Forsvarlig å øke spenning på AMD Athlon XP 2400+?


Andreasfe

Anbefalte innlegg

Standard så står den på 1,7V

Er det forsvarlig å sette den opp 6%, som ser ut til å være det eneste alternativet på mitt Abit NF7-S2G?

 

Har tenkt å prøve å overklokke prosessoren så mye som mulig.

Prosessoren kjører som sikkert kjent normalt på FSB frekvensen 133 MHz.

Jeg prøver å kjøre opp FSB'n på 150 MHz (går på 148 MHz), men da sier det stopp. Da må jeg resette CMOS får å få i gang maskinen igjen.

 

Dette er litt skuffende, da jeg fikk overklokket enda mer enn dette på mitt forrige gamle hovedkort -> MSI KM2M Combo.

Kjørte FSB på 155 MHz på det, noe som ga 2325 MHz. Multipier er 15 på denne prosessoren.

 

Kjølingen er like bra/bedre enn før. Temperaturen på CPU'n er lav (40 grader idle), så det skal da ikke være grunnen.

 

Noen som kjenner Biosen bedre enn meg kanskje, som vet nøyaktig hva jeg må stille på?

 

Håper på hjelp :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg får det ordentlig til nå.

 

2400 MHz nå.. FSB på 160.. Og spenningen er bare på 1,76V

Med andre ord så har jeg en del å gå på tror jeg..

2500 MHz :dribble: er målet..

 

------------------------

 

Edit:

Kjører på FSB 166 MHz nå

166 x 15 = 2490 MHz.. men vises som 2500 MHz

 

HERLIG :dribble:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Det var nok ikke helt stabilt på 2500 MHz nei. :(

 

Satte ned til 160 MHz FSB -> altså 2400 MHz og det virka stabilt i 3DMarks03, men fikk en litt skuffende score på 3812, noe som bare er 60 poeng bedre enn da prosessoren var på 2100 MHz..

 

Skal sjekke hvordan det er på rundt 2450 MHz.. Hvis det blir dårligere score da, så prøver jeg å gå ned til 2350 MHz.. Blir det bedre da, så tyder det nok på at det er litt ustabilt på 2400 MHz nå (uten at jeg merker det)..

Lenke til kommentar
1.7 volt er da ikke standard? Mener den skal standard vere på 1.65?? Men, så lenge du har ok temps skal det være forsvarlig opp mpt 1.9 V :thumbup:

alle bartons har 1,65v....men det kan godt tenke seg at han har throughbred eller en thunderbird, som jeg skal ha høyere stock volt.

 

 

Til trådstarter: 3dmark og de fleste benchmark programmene tester ikke stabilitet....(bare ytelse) derfor må man bruke et program som stresstester cpu'en. For så å sjekke om cpu'en gjør feil. Hot cpu tester anbefaler jeg. Mye enklere....

 

1,9v er helt greit. Av og til er det ikke værd det å presse de siste mhz(20mhz eller noe) fordi tempen blir så mye høyere på 1,9v++ (selfølgelig varierer dette fra cpu til cpu)

 

lykke til med klokkinga :D

 

edit: klokking av cpu utgjør nesten ingenting i 3dmark03, prøv 3dmark01. :thumbup:

Endret av cowai
Lenke til kommentar

takker for info.. Da skjønner jeg at det ike blir bedre..

 

Kjører en test uklokket, og en test klokket i 3DMarks 01 da :cool:

 

----------------------

*edit:

 

Uklokket @ 2000 MHz: 11693 3DMarks 01

Klokket @ 2400 MHz: 12865 3DMarks 01

 

greit nok det liksom.

 

Skjermkortet jeg har er forresten et Radeon 9600 Pro som er litt overklokket, men som jeg sikkert kan få presset litt ekstra ut av..

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...