Gå til innhold

Beste raid oppsett?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har 2 stk Western Digital 40GB Disker,

og 2 stk IBM 45GB disker og lurer på hva oppsett

jeg vil få best ytelse ut av.

 

Kjører naturligvis de like diskene i sammen med hverandre

men jeg lurer på hvordan de bør settes opp på IDE kablene?

 

Kjører nå 1 IBM+1 WD på IDE 1, og 1 IBM+1 WD på IDE 2 (Strip)

 

 

Litt vanskelig å forklare men jeg håper dere fatter hva jeg mener :smile:

 

 

 

Mvh,

 

TaLo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg vil tippe at det beste løysingen for det er å sett to og to disker opp i raid0

 

 

raid5 er ein av dei sikreste raid løysingen men og den treigeste, og det funker vel berre på scsi, og fordelen med raid5 er at det er den eineste som er hot swap (vil seie at maskina bygger opp dataen på disken viss du bytter ein ut automatisk), nei hot swap er ikkje at du kan ta den ut og inn mends maskina staår på det er hot plug

Lenke til kommentar

Raid 5 er ikke den tregeste raid-løsningen, den er like rask som Raid 0 (minst - kommer an på antall disker) og gir bedre sikkerhet.

Det er mulig med Raid 5 på IDE-disker, men dette krever en ekstrakontroller som koster en del.

RAID 5 krever minst 3 disker, hvor den ene brukes til paritetsinfo, slik at data kan gjenoppbygges ved diskkræsj.

 

Det beste alternativet for hjemmebruk (som oftest) er RAID 0 (striping), som gir svært bra ytelse, men ingen sikkerhet om en av diskene skulle kræsje.

De fleste IDE RAID kontrollerne som idag følger med hovedkortene støtter RAID 0 eller 1, evt. også RAID 0+1 (Fire disker, hvor et stripet sett med 2 disker blir speilet av 2 disker).

 

Anbefaler deg å lese på http://www.adaptec.com om RAID om du vil lære mer. Du bør jo også se på leverandøren av RAID kontrollerens hjemmeside (f.eks. Highpoint),

og se hva info du kan få der.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...