Gå til innhold

For varm cpu


Bogan

Anbefalte innlegg

Nå kjenner jeg ikke ditt hovedkort, men vanligvis er det kun en sensor som måler temperatur. Dvs. uansett om det er BIOS, PC alert eller MBM, henter den temp fra samme sted. Nyere utgave av BIOS "kalibrerer" denne sensoren slik at den viser en mer riktig temp. Prosessoren utvikler ikke mer eller mindre varme.

 

Edit: jeg ville ikke prøvd å starte maskine uten kjøleribbe, men jeg har opplevd at festene på CPU socketen har knekt under bruk, og kjøleribben datt av. Da slo "termal protection" inn, maskinen ulte og skrudde seg selv av.

Endret av meeg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: jeg ville ikke prøvd å starte maskine uten kjøleribbe, men jeg har opplevd at festene på CPU socketen har knekt under bruk, og kjøleribben datt av. Da slo "termal protection" inn, maskinen ulte og skrudde seg selv av.

Med en eneste gang den datt av, eller 2 min etter? ;)

er jo natrulig at det slår inn thermal protection når det blir altfor varmt, men det burde gå 2min før den er såpass varm ;)

Lenke til kommentar
Ja men jeg har nyeste bios på den(for 14 dager siden)....

viste den så høy temp før du oppdaterte til nyeste bios? hvis ikke så kan det jo være feil med den bios verisjonen du har fått, prøv å finn en ny og oppdater igjen.

 

Er ikke så veldig god på det her men oppdaterer en hele biosen av gangen eller bare deler av den?

den oppdaterer vel bare feilene som hovedkort produsenten har funnet, eller tar jeg heilt feil nå? :hmm:

Lenke til kommentar
Wow, ElmotriX, for et fint vokabulær du har.. hvor lærte du de, barnehagen? Kanskje på slutte å bruke dem nå? :p

 

Jeg har ALDRI tatt nederst på en CPU-kjøleribbe og ikke kjent noe varme.  Ihvertfall ikke på de nyere prosessorene. Om det hadde vært som du hadde sagt og at temperaturen vises 10-15 grader feil, ville CPU'en da vært 45 grader, og han ville fortsatt kjent veldig merkbar varme nederst på kjøleribben, om kjøleribben funker som den skal.

 

meeg:

Selvfølgelig vil Pc'en starte! Prøv selv, ta av hele kjøleren og start opp! :p ...men jeg ville dog skrudd den av relativt raskt etterpå, da det vil bli *litt*for varmt etterhvert.

Men som sagt, som du sier er det nok rel. god ihvertfall kontakt der, ellers ville det blitt enda varmere enn dette. 55-65 grader er jo ikke overveldenede varmt egentlig, men syns det er litt varmt, varmt nok til å tro at kjøleren ikke har 100% av flata nedpå? ;)

 

Men for all del. Vet at mange BOIS'er trenger oppdateringer for å vise riktig temp, skal ikke være for bastant på meningene mine her. Men selv ved 45 skal man da kjenne varme på kjøleribba! :p

hey hey... jeg har ikke akkurat doktorgrad i cpu-kjøleribbe-temperatur... jeg bare kom med en teori, og for at det ikke skulle bli noe missforståelser... der er ikke behov for fornermelser assa... :hrm:

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

Hehe.. må innrømme da dette skjedde hos meg (Bruttern hadde knabba kjøleren på min _gamle_.. hva var det? Husker ikke selve prosessoren, men doesn't matter ;) ) Så tok det 2 min før den begynte å klage. Sa jo da litt feil, men var litt for å provosere også ;) "Prove me wrong, dammit!" ;) (Noe dere gjorde med elegans ;) Forresten veldig kul den vidoen ;) )

 

ElmotriX: Sorry, må bare ha lov til å bli lett irritert på folk som sier "LoL... n00b ass :p:D hehe" :p

Lenke til kommentar

Bare for å svare på noen spørsmål som folk stillte her og der i tråden:

 

- Nei, nytt BIOS bare kalibrerer sensoren rikigere. Det utvikles ikke noe mer eller mindre faktisk varme.

 

- BIOS oppdateringer oppdaterer hele BIOSen samtidig (eller rettere sagt overskriver den gamle helt). En BIOS tar vldig liten plass og flashes oftest fra DOS fra en floppydisk el. annet egned medium.

 

Ellers, om du ikke kjenner varme på kjøleribben, så er noe helt på tryne galt. Om du har god kontakt mellom CPU og kjøleribben vil du kjenne varmen godt, da vi snakker om rundt 50 grader C normalt. Og har du DÅRLIG kontakt, så vil bare CPU bli varmere og varmere, til den termiske balansen gjennoppnås (da på et høyere punkt for CPU, men kjøleribben vil bli akkurat like varm).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Oppdaterte biosen nå da ble allt bare bra :D cpu ligger på under 40'C

 

Dvs kjøleribben er kald og ikke noe annet en biosen var feil..

 

 

Er det ikke sånn at den måler spenningen over en diode/transistor.

Denne endrer seg ved tempraturen, og kan kalibreres ved at den faktisk stiger 1 mv pr 1'C ?? vbet ikke hvordan pcen realiserer dette.

 

Har selv brukt en diode(halvleder). koblet den som en krets og kalibrerte den med en dekade motstand slik at spenningen i MV ble lik grader 'C og dette fungerer bra!!

 

Altså ikke ved en konstant temp men multimeteret var da blitt et termometer som fungerte ved 20 - 37 grader (var allt vi testet den på)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...