Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst mellom to rutere


Anbefalte innlegg

Har 2 stk. D-Link 624+ ADSL-rutere, der den ene (R1) er tilkoblet adsl-modem og trådløst til 2 pc'er. Dette fungerer utmerket. Begge ruterne har en trådløs tilkobling i tillegg til 4 kabelinnganger.

 

Jeg har nylig fått min egen maskin hit (nettopp flyttet) og tenkte at jeg skulle koble maskinen min til den andre ruteren (R2) med en kabel, og la R2 ta seg av en trådløs overføring til/fra R1. Denne skal omfatte både tilkobling til de andre maskinene i nettverket og internettilkoblingen som alle er tilkoblet R1.

 

Noe slikt: PC --> kabel --> R2 --> Trådløst --> R1 --> kabel --> internett

 

"Dette er vel enkelt nok" tenkte jeg og koblet opp R2, men den gang ei. Får ingen tilgang til/fra R1 i det hele tatt gjennom R2. Ruterne er jo helt like, så de skulle i hvertfall være kompatible. Alle innstillinger er helt like, med unntak av IP-adresse. og PTPoE-innstillinger (kun oppgitt på R1).

 

Jeg lurer på om noe av problemet kan være at R2 ikke ser etter en tilkobling gjennom trådløst nettverk ved forespørsel om internettilkobling, men prøver å koble til selv (WAN). Denne kan ikke deaktiveres...

 

Trenger noen gode idéer og løsninger til hva som er galt og hvordan det kan ordnes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv å sett opp R2 med statisk IP lavere enn den DHCP-rangen som R1 fordeler. Du må skru av DHCP på R2 regner jeg med. På WAN innstillingene ville jeg prøvd å sette subnet likt det som står på subnet på R1, og sette gateway til den IP'en som R1 har (antakelig 192.168.123.254)

 

Har ikke prøvd å koble to trådløse, men jeg har prøvd ca. det samme med kablet nettverk.

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Etter min mening vil dette ikke virkte, man DI614 er i utgangspunket ikke kompativel som repiter, gå heller til anskaffelse av en DWL-700 eller 900 AP og sett denne opp som brigde.

 

Kan kan DI614 stå tilkoblet Intnet via ADSL linja eller hva du har, også tar 700 å er tilbkolet som en repiter via WLANet.

 

Om du får de to DI614 til å virke mot hverandre send meg en info, dette skal bli intresangt å se svaret på.

Lenke til kommentar

du som startet innlegget har to 624+ etter hva jeg forstår. Har selv en DLink 614+, og på denne har jeg under valget "Home - WAN" når jeg velger static IP Address valgene:

 

IP Adress:

Subnet Mask:

ISP Gateway Address:

Primary DNS:

Secondary DNS:

 

på ISP Gateway ville jeg satt ip-adressen til R1. På subnet mask ville jeg satt samme subnet som R1 har.

 

Hvis ikke du har prøvd, så prøv det...

verdt et forsøk

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...