Gå til innhold

Motatt bærbar som er defekt. Hvilke krav har jeg?


Drekk

Anbefalte innlegg

Motok en bærbar (En Notebook 1557GLs) pc i går (fredag 10/9)

 

Fant ut at skjermen har 1 prikk (1 eller flere pixler som er døde) og klarte ikke å installere windows xp heller på maskinen. Det kom opp feilmelding midt under installeringen flere ganger. Prøvde å teste med andre versjoner av winXP men det funket ikke (winxp sp1 og winxp sp2). Fikk opp Virtuel memory loss eller noe i den duren! Tror det er noe feil med HD også..

 

Hva kan jeg kreve av nettbutikken? Fikk en mail fra nettbutikken at skjermen var det lite de kunne gjøre siden det ikke var flere enn 4 pixler som var ødelagt. Men om det var minne eller hd det var noe galt med så skulle de fikse det!

 

Men jeg har jo betalt for et feilfritt produkt så da må vel de også fikse skjermen, for den er jo ikke sånn den skal være!

 

Evt. kan jeg kreve pengene tilbake, om de prøver seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at det er EN død piksel på skjermen din regnes ikke som viktig defekt. Dvs den i seg selv gir deg ingen rettigheter. Men normalt ved kjøp over nett har du 14 dagers returrett uansett grunn såfremt du ikke har skadet maskinen og kan sende den tilbake i originalforpakning. Porto begge veier er såvidt jeg vet da tapt.

 

Cobos

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest kjøpsloven selv, men ifølge Netshop er ikke angreretten helt den samme når det er snakk om en maskin butikken har satt sammen selv..

PCen er også skrudd/montert, slik at denne går under tilvirkningskjøp, og kan således ikke brukes angrefrist direkte på.
Endret av Edorph
Lenke til kommentar

Du har 14 dagers angrerett om angrerett skjema fulgte med i pakken (dette gjelder alle internett kjøp.) 3 mnd hvis angrerettskjema ikke fulgte med

 

( og 1 år hvis butikken ikke opplyste om angrerett i det heletatt - tror jeg)

 

Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

 

Du har krav på å få refundert ALLE pengene dine, OGSÅ Fraktutgifter TIL deg...(altså ikke det det koster deg å sende den tilbake)

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

 

      Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

 

      Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

 

      Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

 

Meddel butikken at du vil benytte angrefristen umiddelbart. Det er en "no questions asked" rett og hvis de veit hva som er bra for dem, skal de akseptere dette uten å kny, hvis ikke, ta kontakt med diverse forbruker organer snarets (forbrukerrådet, TV2 hjelper deg, FBI...etc...)

 

Loven's ordlyd sier også noe om når du ikke kan levere varen tilbake:

 

Angreretten gjelder ikke

a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

 

Utifra dette kan ikke butikken påstå at det øyeblikket du slår på Pc'en er den ikke "i samme stand" som da de leverte (pga batteri forbruk elns). Man har rett på å teste produktet for å identifisere feil med det selvsagt! (hvordan se døde pixler uten å slå på skjermen??)

 

Drit I hva butikken sier om døde pixler! Hvis du vil benytte angreretten, noe jeg råder deg til å gjøre, så gjør det! ikke finn deg i dritt fra dem! (og for all del post en tråd om det i webshop erfaringer sånn at andre kan være vare!)

 

link til lovdata: Lovdata

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

dette er jeg 110% sikker på, hvis de krangler, referer dem til loven, tru med TV2 hjelper deg....etc... jeg anbefaler deg å lese det som står om angrefrist loven på lovdata, da er du bedre rustet til å ta opp "kampen" ;)

 

 

butikken kan jo prøve å rett opp HD/RAM, det MÅ de gjøre, selv om du ikke hever kjøpet. Men på grunn av den døde pixelen, som butikker driter i hvis det ikke er mer enn 4 elns, så ville jeg heva kjøpet... på så dyre ting så forventer man at produktet er 101% perfekt! (iallefall jeg!)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hva med dette da?

 

****************************************************************

 

Jeg har ikke lest kjøpsloven selv, men ifølge Netshop er ikke angreretten helt den samme når det er snakk om en maskin butikken har satt sammen selv..

 

QUOTE ("Support avd hos Netshop")

PCen er også skrudd/montert, slik at denne går under tilvirkningskjøp, og kan således ikke brukes angrefrist direkte på.

 

 

Dette innlegget har blitt redigert av Edorph, 11/09/2004 : 13:49

 

*****************************************************************

Lenke til kommentar
For varer som skal tilvirkes eller tilpasses spesielt for forbrukeren løper fristen ved annet fjernsalg enn telefonsalg fra de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper likevel ut senest 3 måneder etter at avtalen ble inngått.

 

skal ikke ha noen betydning.. men for all del, få dem til å finne den delen av loven de mener er gyldig i dette tilfellet da, ettersom de angivelig har annen informasjon om angrerett loven...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

EDIT: Leste visst litt for fort...

 

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

      Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

      Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

 

      Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

 

      Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

 

      Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

      Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

 

      Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

Endret av curunir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...