Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp, koble PC u/WLAN til PC m/WLAN->Nettet


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har to PC'er. PC 1 er utstyrt med WLAN kort og denne er koblet opp mot internett vha WLAN-kortet ( Dlink G520) mot en Dlink 624+. Denne PC'en funger fint mot internett. Problemet mitt er at når jeg kobler opp PC1 mot PC2 vha en krysset CAT5+ kommer jeg ikke på nettet. Jeg kan dele filer og skrivere etc mellom de to maskinene, men klarer ikke å få opp internett på PC2.

 

Problemet består i at IP på Dlink 624+ er satt til 192.168.0.1 og når jeg vha wizarden i XP prøver å dele internett, kaller den også PC1 192.168.0.1. Denne maskinen har jeg forøvrig kalt 192.168.0.2.

 

 

Er det noen som kan hjelpe???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

du får en routing / IP konflikt. Det er jo klart at hvis 2 enheter i et nettverk har samme IP vil det nok bli masse krøll.

 

Glem "wizarden, tildel IP'en på de 2 nettverkskort som du skal koble sammen med krysset kabel manuell / statisk (for eks. 192.168.1.3 + 192.168.1.4), wizarden gjør ikke noe mer heller.

 

Da har du 2 forskjellige nett, som er adskillt fra hverandre, og trafikken routes riktig. Husk å sette riktig gateway (som er da for hver pc det samme som IP-adressen).

 

En annen mulighet hadde vært å koble PC 2 med kabel mot D-Link routeren (tror den har 4 LAN-utak). Da kan også begge ut på internett samtidig og likevel dele filer.

Lenke til kommentar

Kan det tenkes at det delte nettverkskortet MÅ ha ip 192.168.0.1 for å kjøre dhcp? Jeg er litt usikker på dette. Uansett er det sikkert mulig å forandre LAN-ip`n til routeren, dette ville jeg prøvd først.

 

Glem "wizarden, tildel IP'en på de 2 nettverkskort som du skal koble sammen med krysset kabel manuell / statisk (for eks. 192.168.1.3 + 192.168.1.4), wizarden gjør ikke noe mer heller.

 

Wizarden enabler vel ICS og dhcp server for nettverkskortet hvor internettforbindelsen skal deles ut fra også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...