Jump to content
Sign in to follow this  
westa

Hjelp, koble PC u/WLAN til PC m/WLAN->Nettet

Recommended Posts

Hei, Jeg har to PC'er. PC 1 er utstyrt med WLAN kort og denne er koblet opp mot internett vha WLAN-kortet ( Dlink G520) mot en Dlink 624+. Denne PC'en funger fint mot internett. Problemet mitt er at når jeg kobler opp PC1 mot PC2 vha en krysset CAT5+ kommer jeg ikke på nettet. Jeg kan dele filer og skrivere etc mellom de to maskinene, men klarer ikke å få opp internett på PC2.

Problemet består i at IP på Dlink 624+ er satt til 192.168.0.1 og når jeg vha wizarden i XP prøver å dele internett, kaller den også PC1 192.168.0.1. Denne maskinen har jeg forøvrig kalt 192.168.0.2.

Er det noen som kan hjelpe???

Hei,

du får en routing / IP konflikt. Det er jo klart at hvis 2 enheter i et nettverk har samme IP vil det nok bli masse krøll.

Glem "wizarden, tildel IP'en på de 2 nettverkskort som du skal koble sammen med krysset kabel manuell / statisk (for eks. 192.168.1.3 + 192.168.1.4), wizarden gjør ikke noe mer heller.

Da har du 2 forskjellige nett, som er adskillt fra hverandre, og trafikken routes riktig. Husk å sette riktig gateway (som er da for hver pc det samme som IP-adressen).

En annen mulighet hadde vært å koble PC 2 med kabel mot D-Link routeren (tror den har 4 LAN-utak). Da kan også begge ut på internett samtidig og likevel dele filer.

Kan det tenkes at det delte nettverkskortet MÅ ha ip 192.168.0.1 for å kjøre dhcp? Jeg er litt usikker på dette. Uansett er det sikkert mulig å forandre LAN-ip`n til routeren, dette ville jeg prøvd først.

Glem "wizarden, tildel IP'en på de 2 nettverkskort som du skal koble sammen med krysset kabel manuell / statisk (for eks. 192.168.1.3 + 192.168.1.4), wizarden gjør ikke noe mer heller.

Wizarden enabler vel ICS og dhcp server for nettverkskortet hvor internettforbindelsen skal deles ut fra også?