Gå til innhold

Tror RAMmen min er ødelagt..., Hva tror dere?

Wizendraw

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt mistanke om at noe er galt med RAMmen min.

PCen har vært veldig ustabil helt siden jeg formaterte første gang.

Henger seg og bluescreener og rebooter osv...

Jeg lasta ned og kjørte Mem86(bootable) i dag, og fikk en haug med errors på test 3 og utover. Når testen var ferdig tok jeg exit, maskinen reboota, jeg tok ut CDen og den boota windows. Når jeg logga på begynte den som vanlig med å laste msn osv. Så fant det plutselig ut at den skulle reboote...

Jeg skjønte ikke så mye, men jeg logga nå på på nytt og akkurat det samme skjedde. Så lot jeg den stå i log-on-screen en stund før jeg prøvde enda en gang, denne gangen passa jeg på å bevege musa hele tida. Da fikk jeg ingen problemer...

Har jo naturlig nok tenkt til å sende tilbake RAMmen til komplett, hvor jeg kjøpte den.

PCen er klokka litt, men RAMmen skulle jo klare det fint... :) (se profil for specs)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
det trenger ikke og være ramen kan være CPU. test og klokk den ned igjen se om det skjer det samme da og..

Mener du at en ustabil prosessor kan slå negativt ut på mem86? Trodde den utelukkende testa RAMmen jeg... :hmm:

Skrevet (endret)

Ja, en ustabil cpu kan slå ut på rammen. Klokk først ned cpu, og bruk en divider som gjør at rammen kjører på den frekvensen du ønsker. Ta memtest og får du feil så bruker du en mindre divider. Sannsynligvis så har du en ram brikke som ikke ønsker å kjøre på høy fsb, du kan eventuelt øke Volten til ram et hakk og sammtidlig slakke litt på latency (øke cl, og andre innstillinger litt).

Endret av Malvado
Skrevet
Ja, en ustabil cpu kan slå ut på rammen. Klokk først ned cpu, og bruk en divider som gjør at rammen kjører på den frekvensen du ønsker. Ta memtest og får du feil så bruker du en mindre divider. Sannsynligvis så har du en ram brikke som ikke ønsker å kjøre på høy fsb, du kan eventuelt øke Volten til ram et hakk og sammtidlig slakke litt på latency (øke cl, og andre innstillinger litt).

Skal prøve det nå... Det holder at RAM/FSB kjører på originalhastighet? (Hvis du ser i profil så ser du at RAMmen er PC4000, så jeg skjønner ikke hvordan den kan mislike 230mhz BUS...

Skrevet

Kjørte testen nå... Og gjett hva? INGEN ERRORS!

Jeg ble nesten litt skuffa, hadde håpa at jeg endelig hadde funnet årsaken (og løsningen) på problemene.

Da er det store spørsmålet hva som egentlig lager kvalm; om det er grafikkort (som en datakyndig venn av meg mente) eller noe annet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...