Gå til innhold

HTML guiden på hw.no


Anbefalte innlegg

Så igjennom HTML guiden til hw.no, trykket så på eksempelsiden de hadde laget og klikket meg videre til linker.

Til min store forskrekkelse så jeg at de hadde linket til telenor sin hjemmeside. I tilleg står det at de har gode priser, ordentlig service, pålitelige tjenester[...].

Oppfordrer virkelig Ola Normann folk til å stikke innom hjemmesiden til et firma som bare tenker profitt, profitt og mer profitt?!?!?

 

Shame on you hw.no :razz:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke en guide ha korrekt kode? Sier bare, se her jeg.

 

Mangler til og med doctype. Jajaj, HARDWARE Norge, skriv om HARDWARE og ikke om webutvikling. Det finnes nok av sider som tar seg av emnet webutvikling og når dere plasserer inline elementer steder det ikke er lovlig engang, vel da sier vel det sitt om skribentens HTML kunnskaper? En så enkel side skal det være null problem å få til å validere.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 18:42, Anders Leipsland skrev:

Burde ikke en guide ha korrekt kode? Sier bare,
.


Mangler til og med doctype. Jajaj, HARDWARE Norge, skriv om HARDWARE og ikke om webutvikling. Det finnes nok av sider som tar seg av emnet webutvikling og når dere plasserer inline elementer steder det ikke er lovlig engang, vel da sier vel det sitt om skribentens HTML kunnskaper? En så enkel side skal det være null problem å få til å validere.


 

Enig med deg. Koden er ikke perfekt. Den burde bruke DTD og CSS, men så er ikke dette en guide for å skrive _bra_ HTML, men for å lære folk nok til å få laget en side.

 

Klart at vi også vet hvordan en skal skrive i henhold til W3C, men det var ikke hensikten med guiden. De som i det hele tatt kjenner til W3C vet også i de aller fleste tilfeller mer enn det guiden dekker.

 

Derfor er det tatt en del snarveier her...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 19:22, pgressum skrev:


Enig med deg. Koden er ikke perfekt. Den burde bruke DTD og CSS, men så er ikke dette en guide for å skrive _bra_ HTML, men for å lære folk nok til å få laget en side.


Klart at vi også vet hvordan en skal skrive i henhold til W3C, men det var ikke hensikten med guiden. De som i det hele tatt kjenner til W3C vet også i de aller fleste tilfeller mer enn det guiden dekker.



 

De som ikke kjenner til W3C bør lære om W3C. Når dere først lærer folk HTML så burde dere lære dem riktig HTML. Det ville nemlig ikke vært spesielt mye hardere. Rett litt på elementerfeilene og sleng på doctype så har du det. Guiden ville neppe blitt noe vanskeligere av den grunn. Om man ikke er interessert i å lære folk å gjøre det riktig så kan man jo like godt anbefale en WYSIWYG editor.

 

Jeg vil tro at HW.no's lesere faktisk ønsker å skrive korrekt HTML, selv om dem muligens ikke vet det selv ennå.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 20:19, Anders Leipsland skrev:

De som ikke kjenner til W3C bør lære om W3C. Når dere først lærer folk HTML så burde dere lære dem riktig HTML. Det ville nemlig ikke vært spesielt mye hardere. Rett litt på elementerfeilene og sleng på doctype så har du det. Guiden ville neppe blitt noe vanskeligere av den grunn. Om man ikke er interessert i å lære folk å gjøre det riktig så kan man jo like godt anbefale en WYSIWYG editor.


Jeg vil tro at HW.no's lesere faktisk ønsker å skrive korrekt HTML, selv om dem muligens ikke vet det selv ennå.


 

Gode poenger, men han som laget guiden hadde som mål at det skulle være så enkelt som mulig. At en ikke har DTD har heller ikke noe å si i praksis og da gjør det bildet litt mer komplekst (om ikke så mye). Den manglende CSS-bruken har heller ikke noe å si ettersom <font> også gjør susen.

 

Når det er sagt så er det min vurdering at en burde ha med DTD. Men jeg har ikke noe med det redaksjonelle å gjøre og jeg skjønner meget godt hvorfor en velger å unnlate det ettersom det ikke har noe å si reelt sett.

 

Hvem vet,... muligens kommer det en del II i guiden der DTD og CSS blir en del av bildet?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-07 20:27, pgressum skrev:


Gode poenger, men han som laget guiden hadde som mål at det skulle være så enkelt som mulig.


 

Skjønner tankegangen, jeg bare følte at ting ble gjort *for* enkelt.

 

Quote:

At en ikke har DTD har heller ikke noe å si i praksis og da gjør det bildet litt mer komplekst (om ikke så mye).


 

vi er forholdsvis enige der, men jeg mener at HW.no's lesere er kompetente nok til å klare det lille ekstra :smile:

 

Quote:

Den manglende CSS-bruken har heller ikke noe å si ettersom <font> også gjør susen.


 

CSS er det du som trekker inn. IMHO ville det vært alt for tidlig å lære newbies CSS så raskt. Man bør kunne alle HTML's koder først(dvs alle de HTML kodene man bruker).

 

Quote:


Hvem vet,... muligens kommer det en del II i guiden der DTD og CSS blir en del av bildet?


 

Nå skjønner ikke jeg hva en HTML guide har på Hardware Norge å gjøre, men om det kan få noen til å lære å kode sider selv isteden for å bruke WYS editorer så skal ikke jeg klage :smile:

Lenke til kommentar

Vi får se. Guiden har blitt bra mottatt og jeg tror det er mange som har fått bra bruk for den, selv om den selvsagt ikke er perfekt. Spesielt ikke i forhold til W3C.

 

Når det gjelder hvorfor vi har den på Hardware.no så er grunnen at vi tror at det noe som mange av våre lesere finner interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...